Silje med snuppa i magen <3 Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Søndags morgen kl halv fem, våknet jeg av noen ekle vondter i magen. Vridde meg litt i sengen, og fant ut at jeg måtte på do.. Da ble det litt værre,men tenkte jeg måtte prøve å legge meg litt igjen i tilfelle det var rier. Jeg måtte jo være uthvilt hvis det var fødsel på gang tenkte jeg... Vel oppe i senga igjen kom vondtet tilbake, da måtte jeg stille meg på fire foter i senga å puste.. Etter et par slike vondter bestemte jeg meg for å vekke min mor, for nå begynte jeg å tro det var noe på gang..Gikk inn på rommet hennes å sa "Mamma, jeg tror jeg må føde nå (på trøndersk : Mosjan, æ trur æ må fød no") Stefaren min våkna etter jeg hadde sagt det et par ganger, og gjentok mine ord, da bråvåkna hun og var ganske så fortumlet.. hihi Vi gikk ned, og begynte å ta tiden på disse vondtene.. Det var så vondt at tårene spratt.. Var mellom 5-8 min mellom de.. Vi ringte til sykehuset ca halv seks, og fortalte at vi trodde nok vi kom snart, for jeg ville ha epidural. Mamma kokte seg en kanne kaffe, og vi avventa litt til.. kl halv sju ville jeg dra.. Kom på føden kl 07 15 og ble lagt på CTG. Eller, jeg klarte ikke ligge, så satt i en stol.. Måtte reise meg under hver ri, for å få massasje på ryggen, det var perfekt smertelindring Kl 08.00 ble jeg undersøkt, og hadde seks cm åpning, Da var det rett inn til en fødestue og jeg spurte om klyster. Etter å ha hørt hvordan det skulle gjøres med klysteret, spurte jeg om jeg heller kunne få bæsje på meg, for ville ikke sitte på do med disse riene.. var så forferdelig vondt.. hihi.. Slapp klyster! Vi fylte opp badekaret og jeg satt der en stund.. Men etterhvert ble det bare ubehagelig.. fant ingen god stilling, lå bare å vugget oppi der. Jordmor foreslo at jeg skulle prøve å komme meg i sengen for å få litt lystgass, og det er jeg glad for Fant en god stilling etter litt prøving og feiling, med lystgassmaska godt plantet rundt munn og nese, og dyyype maggadrag Var helt fantastisk.Ble helt avhengig av den jeg gitt! Kl 09.00 følte jeg trykketrang, og ble igjen undersøkt. Allerede ni cm åpning, med bare en liten kant igjen.. Jordmor sa jeg bare kunne trykke, men babyen var høyt oppi bekkenet ennå, så hun visste at det ikke hadde noe å si om jeg trykte nå.. Jeg trodde jeg trykte å trykte, men gjorde visst ikke det.. Riene nå var ennå vondere, men lystgassen gjorde at jeg glemte det med en gang det var over.. sovna visst litt innimellom også, for var veldig sliten! Jeg hadde med meg mamma og svigerinna mi, som bytta på å massere meg på ryggen, og en gang sa jeg : "uansett hva dere gjør, ikke slutt! Alt hjelper og er godt" Mellom riene så jeg med mitt mest sørgelige blikk på jordmor, mamma og svigerinne, og sa "Får jeg epidural snart nå?" Ja, det kan du få ja, sa jordmor, men det var jo alt for seint hele veien.. jeg fikk nå håpet opp når hun sa det da hihi Etterhvert fikk jeg pressrier på ekte, og fikk beskjed om å legge bort maska, Da fikk jeg plutselig masse mer energi, fødselshjelperne holdt opp bena mine mens jeg presset meg mot dem, nå var det ikke så vondt lengre, Ufattelig godt å få lov til å presse.. men vannblæra sto, så det skjedde liksom ikke noe. da tok jordmor vannet, og da ble det fart på sakene gitt en pressri, så sto hodet i åpningen, jordmor tok finskegrepet, og ba meg holde igjen to pressrier. Det var sinnsykt vondt, og jeg sa "Jeg tar det keisersnittet nå jeg" hehe.. men min kjære svigerinne prata meg gjennom de, og på en ri til så kom hele gutten ut gitt, kl 11.43:) fantastisk! Han var ikke skrukkete og han hadde flott hudfarge, ikke noe blå! Han gråt med en gang Måtte sy noen få sting. revnet ved urinrøret, mest trolig fordi jeg måtte kateteriseres to ganger pga at jeg ikke klarte å gå på do under fødselen. Aktiv fødsel: 4 timer Sigurd, 3495 gr, 49 cm lang og 36 rundt hodet:) Meget velskapt! Takk til jordmor som fikk meg til å føle meg så trygg, og til mamma og svigerinne fordi de brukte all sin fysiske og psykiske makt for å gi meg en god fødselsopplevelse! Vondt var det, men akk så verdt det! Alt går veldig fint med både meg og lillegutt
mammatil2 nydelige jenter <3 Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Gratulerer så mye! Kos dere!
Bilba og gutta :) Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Gratulerer så mye med lille Sigurd. Fint navn Hørtes ut som en fin fødsel, selv om det sikkert var tøft når det gikk så fort.
komplett familie Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 gratulerer så mye. Kjenner jeg begynner å bli klar for å ta i mot de smertene som venter, for vet jo at det er noe bra som venter på den andre siden!!! Kos deg masse med Sigurd
Silje med snuppa i magen <3 Skrevet 22. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2009 Takk jenter Det gikk ganske fort, men føltes som en evighet, samtidig som det føltes som om det tok et kvarter! Gled dere, det er helt fantastisk å være mamma! Lykke til <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå