Gå til innhold

Tvilsom uttalelse av legen på legevakta i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var der en tur pga at jenta mi har fått øyebetennelse. Jeg spurte legen om hvor lenge jeg skulle holde henne hjemme fra barnehagen, og da svarer han: "Du skjønner det at denne medisinen drypper du bare to ganger om dagen i stedenfor den andre som må dryppes hele dagen. Så hvis hun er bedre i morgen, så trenger ikke barnehagen å vite at hun har øyebetennelse i det hele tatt."

Dette reagerte jeg veldig på. Når en lege går så langt at de anbefaler å sende et sykt barn i bhg, så synes jeg det er drøyt altså. Burde ikke leger ha litt høyere moral og ihvertfall si det som forventes av dem?

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han er lei av at foreldre må styrte avgårde til legevakten for å få medisin fordi barnehagen krever det?

Skrevet

Hvis det ikke er noe smittsomt er det vel ingen grunn til å holde henne hjemme, det finnes jo forskjellige øyebetennelser og ikke alle er øyekatarr. Men for all del, stol på deg selv som forelder og gjør det du mener er best for barnet :-)

Skrevet

Barnet kan gå i barnehagen dagen etter påbegynt behandling, da er hun ikke smittsom lenger. Sikker bare det han mente?

Skrevet

Og i alle tilfeller så kan jo barnet sendes i bhg. så lenge behandlingen er påbegynt..

Skrevet

Jeg gir ikke barnet mitt medisin fordi barnehagen krever det, men fordi jeg ikke vil at barnet mitt skal plages.

Skrevet

Sikkert hatt legevakt i heile helga og det tilta over for han. Men jeg hadde sakt mi meining tilbake. Ville holdt barnet heime hadde jeg vert deg.

Skrevet

Ehm....er vel ikke farlig å sende henne i barnehagen selv om hun har øyebetennelse vel? Ikke smittsomt, og ikke er hun syk i den forstand.

Nei, drypp om morgen og etter du har hentet henne fra barnehagen.

Men kan godt si ifra at hun har øyebetennelse til dem som jobber der uansett.....

Skrevet

Det er mulig, men det var ikke det han sa, og måten han sa det på gjorde at jeg reagerte.

HI

Skrevet

Jeg googla øyebetennelse og noe av den første infoen som kom opp var at øyebetennelse er veldig smittsomt, så der tar du feil.

HI

Skrevet

Det er fryktelig smittsomt, og det er grunnen til at barnehagene ikke vil ha det der.

MEN ungen kan gå i barnehagen så snart behandling er startet. Det er hvertfall reglene i barnehagene her omkring:)

Skrevet

Det er nye regler. Ringte vanlig fastlege og de ville ikke se på barnet. De har sluttet å gi antibotika og vil at du skal vaske barnet med en varm klut fem ganger til dagen. Hvis det da ikke går over etter en uke og to kan man komme til legen. Barnet kan gå i barnehagen hele tiden. Nye regler. Dette kan jeg alt om. Så legen din Hi ar ikke helt på jordet. Men du skulle ikke ha hatt antibiotika.

Skrevet

Hvorfor skal du holde barnet hjemme? Du har ikke en gang krav på å få bruke sykt brn dager så lenge det ikke er nødvendig at barnet er hjemme, og det er det jo ikke når behandlingen er påbegynnt.

Skrevet

Så lenge det er påbegynt behandling er smittefaren så liten at de faktisk KAN gå i barnehagen med øyebetennelse.

Skrevet

Selv om legevakten din, 1944 ikke gir antibiotika er dette ikke en lov. Jeg var på legevakten senest i går og fikk antibiotika til gutten min. Og siden det er veldig smittsomt hadde jeg holdt barnet mitt hjemme, uansett.

Skrevet

Det er slutt på at alle skal behandles mot dette lengere. Barnet trenger heller ikke å være hjemme fra bhg. i det hele tatt.

De vil at du skal vaske med sterilt vann noen dager før du tar barnet til legen.

Min gutt fikk dette for noen mnd. siden. Da vasket jeg han med saltvann i nesten en uke. Det ga seg ikke. Han fikk i tillegg feber. Tok han da til legevakten. Da så hun med en gang at han trengte medisiner. Hvertfall siden jeg hadde vasket øyene så lenge også. Men da fortalte hun at en mor hadde vært inne samme dagen, men uten å bruke vann først. Hun fikk ikke noe til barnet sitt.

Men ja, det er veldig smittsomt.

Skrevet

fikk samme beskjed som deg når jeg var hos legen med mitt barn med øyebetennelse. fikk øyedråper...ikke antibiotika å legen sa hun kunne gå i bhg

Skrevet

Tydeligvis litt forskjellig praksis fra sted til sted..

Her er regelen i barnehagen at de kan komme dagen etter påbegynt behandling, da er det ikke smittsomt lenger. MEN legene sier det er en overbehandling av antibiotika her akkurat som på ørebetennelse, det er smittsomt, men som regel er det virus og ikke bakterier som er årsaken og da hjelper ikke antibiotika uansett. Ungen ville blitt bra på 3-7 dager uavhengig av dråper eller ikke...

Derfor vil de vi skal rense/dryppe med saltvannsdråper og vaske med varm klut i noen dager først, blir det ikke bedre da er det antagelig bakterier og behandling kreves.

Skrevet

Men da skjønner jeg ikke helt anonym 20:03

Skal man holde barnet hjemme de dagene man renser med vann da? For å finne ut om det er virus eller bakterier?

Jeg har fått høre, både i bhg. og på legevakten at man ikke trenger å holdet barnet hjemme ved øyebetennelse. Uansett behandlig eller ikke.

Skrevet

Helt riktig. FOolkehelsa sendte ut en info om at barnet ikke trenger å holdes hjemme fra barnehage ved øyebet. til legene i januar. (jobber på legekontor). Men hvilke regler hver barnehage har blir jo opp til dem. Men viruset er i barnehagene hele tiden så å unngå dette er så og si umulig.

Skrevet

Man trenger ikke å holde barnet hjemme etter de nye reglene. Og man kommer ikke inn til legen før man har prøvd å rense øynene med vann i minst en uke og det ikke går over.

Hilsen en som nettopp har hatt det. Og tror ikke han er helt kvitt det. Klør i øynene, men ingen gruff. Tenkte å ringe nå til uka siden han har hatt det i to uker og vi har prøvd med saltvann.

Skrevet

Man kan sende i barnehagen så fort de har startet behandling. Mini sender jeg i barnehagen uten behandlig, for han får det pga. tette årekanaler, og så lenge øyet ikke er rødt så er det ikke smittsomt.

Så når de har startet på medisin så smitter det heller ikke lenger.

Skrevet

selv syns jeg det er vondt å ha øyebetennelse...og skipper gjerne en dag fra jobben når jeg selv har hatt det... vel unner ikke mitt barn å være "tøffere" enn meg...så jeg ville latt henne være hjemme jeg da.. trenger ikke barn omsorg av mor og far lengere etter de er fylt ett og skufflet inn i barnehagen mange timer dagen????

ta vare på barnet ditt selv du!!!

Skrevet

Jeg holder også barnet mitt hjemme om han har plager. Men nå var det reglene som ble diskutert, å det er ikke forbudt å sende barnet i bhg. med øyebetennelse! Det er vel det de fleste skal frem til, at det denne legen har sagt er faktisk riktig, i følge lovverket.

Skrevet

Vil bare legge til at det er veldig fint å vaske bort puss /vaske øye med lunken kamillete, istedet for bare kokt vann.

Gammel kjærring råd som fungerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...