Meg og bøllegutta!! Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Kan barn som tidligere har hatt vannkopper smitte andre barn hvis det går vannkopper i barnehagen de går i? Mao kan de smitte selvom de selv ikke er syke??
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Nei, det tror jeg ikke...? Så vidt jeg vet smitter det ved hukontakt med blemmene fram til de tørker inn, evt dråpesmitte, men det smitter vel bare akkurat når man har blemmer. Når man har hatt vannkopper (her har jeg hørt at man må ha over 10 prikker) en gang så får man det ikke igjen og kan dermed ikke smitte andre heller så vidt jeg vet.
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Vannkopper smitter i opptil 2 uker FØR det bryter ut. Det vil si at om et barn får vannkopper, har det allerede vært smittsomt i opptil to uker. Vannkopper smitter både gjennom luft og ved dråpesmitte. Når den siste vannkoppen har tørket inn, er man ikke lenger smittefarlig.
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Nei, 2 uker er det ikke, men 2 dager fant jeg ut (http://www.lommelegen.no/321368/vannkopper), derimot kan det være en inkubasjonstid på opp til 2 uker, altså ta opp til 2 uker fra man blir smittet til det bryter ut prikker.
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Hmm feil igjen, 10-20 dagers inkubasjonstid, nå må jeg lese alt før jeg svarer her, hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå