Min lille goggutt Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Hva gjør jeg nå? Sitter her med 2 små barn. Samboer har sagt han ikke vil mer… Er helt ødelagt akkurat nå. Vet ikke hvor jeg skal begynne og hvem jeg skal kontakte. Noen som kan hjelpe meg litt. Er fortsatt i barselpermisjon. Vi har hus sammen, men min forkjøpsrett ble brukt. Har det noe å si i forhold til hvem som kan beholde huset? Akkurat nå ønsker jeg full foreldrerett. Han vil jo ikke engang prøve å redde familien. Har jeg noen sjanse til å få det? Alt virker bare håpløst….
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Trist å lese. Jeg synes det virker som at det er mange brudd om dagen:( Du må først og fremst ringe familievern kontoret på mandag og bestille time til mekling. Så bør han jo flytte ut siden det er det han vil. Hvordan dere løser det med hus o.l. får heller komme senere. Hvis du har mulighet til å beholde huset bør du jo få det for ungene sin skyld. På meklingskontoret er hovedoppgaven at dere skal bli enige om samvær og sette opp en avtale. Er dere enige før dere kommer dit slipper dere mye styr og flere besøk. Du må også kontakte nav for å få en oversikt over dine rettigheter. Masse lykke til og stor klem på veien.
Annalina Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Nav er vel første instans, evt familievern kontoret, forkjøpsretten har nok ikke så mye å si for hvem som beholder huset, dette er må dere bli enige om, dvs hvem av dere har økonomien til å ha huset. Full foreldrerett er vanskelig å få på grunnlag av at han ikke vil redde familielivet. Ved alle brudd er det som regel en av partene som ikke vil mere. Betyr ikke at du kan kreve full foreldrerett, hvis det ikke er andre ting som ligger bak. Selv om man ved en bruddsituasjon blir bitter på den andre parten, så har barna godt av å ha begge foreldrene i livet sitt.
Tia med 2 ♀ Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Få time til mekling først du må ha denne attesten til annet og er gjerne 3-4 ukers ventetid på time. Jeg fikk full foreldrerett ved bruddet her men det var fordi BF skrev under på papirene for dette, han flytter ut av landet og det blir mye styr og ekstra tid om han skal måtte skrive under på ting. Om ikke far frivillig skriver retten over på deg er det nok ikke lett å få det. Det har forsovidt ingenting å gjøre med samvær. Hvis dere begge har råd til å sitte med huset, og barna skal bo hos deg så er jo det for barnas beste at du beholder. Du får ta det opp med han. Og husk å ikke nekt han samvær med barna, for det første kommer du da dårlig ut i en eventuell rettsak om hovedomsorg. For det andre er det å straffe barna også. Selv om han ikke ville være i et forhold med deg mer betyr ikke at han ikke elsker barna og at de elsker han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå