Gå til innhold

Baby med luft i magen? Trenger hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 3 uker har i det siste blitt veldig urolig i kroppen etter 5-10 minutters amming, ligger og "presser", lager presselyder, vrir seg, og magen virker veldig oppblåst. Tror dere dette kommer av noe jeg har spist, eller spiser/sluker han for fort og får med luft samtidig?? Dette er verst på natten, blir veldig mye grynting.. Han gråter ikke, men sier tydelig ifra at det er et eller annet.. Ligger og vrir seg og vil ikke ha mer mat. Dette resulterer i at han skal ha mat hver time fordi han aldri blir ordentlig mett. Men, han roer seg også fort hvis vi løfter han og tusler litt med han. Da er livet helt flott igjen. Kanskje fordi han får fokus over på noe annet?

Noen som har opplevd det samme og har noen tips? :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går han bare mm er luft i magen bare forårsaket av "dårlig" raping. Gutten din svelger luft under amming, og får den ikke opp.

Har barnet en god sugeteknikk? Feil sugeteknikk gir ofte mer luft.

En svelger mest luft først i måltidet, og her er hva barneklinikken sa til meg (vi har hatt to kolikkbarn og den ene var på sykehus i 2,5 mnd etter fødsel):

- gi pupp et par minutt, og rap barnet. Kan risikere en rasende gutt:) På den måten får en opp den første luften som ofte er helt umulig å få opp etter et lengre måltid.

- pupp videre til barnet er ferdig, og rap barnet godt. Det kommer stort sett en etterap om en har tolmodighet.

Babyen blir lettere å rape etterhvert, og de tåler å henge over skulderen, la dem "sitte" litt med krummet rygg på fanget, massere rygg osv. Er luften først kommet kan det fungere å legge barnet på stellebordet og massere magen i sirklel med klokken fra navlen og uover i sirkel. Ha kne opp mot brystkassen fungerer også.

Minifoam fra apoteket er litt omstridt, men en del føler barnet raper bedre etter det. Vår barnelege ville ikke gi det til sitt barn, men foreslo god raping (la far gjøre jobben når han er hjemme), sukkervann ved smerter og prøve seg frem med en ts fennikel te (gjerne blandet med sukkervann).

Barn med luft i magen sover urolig og våkner før det er uthvilt.

Gjest Tale30
Skrevet

Forsøk noen dager å kutte ut melkeprodukter. Det fungerte for oss.

Skrevet

Tja...dette kunne i grunn minne litt om gutten min som hadde kiss. Ammingen ble etter ca 3 uker et lite mareritt. Og som du sier...det meste var greit når vi løftet han opp igjen. Men det å ligge å amme var for gutten min veldig smertefull. Foruten ved amming, ga det seg utslag i luft i magen, treg avføring, myyye promp. Men symptomene er veldig ulike. Trenger jo ikke var det gutten din har, men tenkte bare tipse om det tilfelle du ikke har hørt om kiss.

Skrevet

Kan forresten tilføye...etter hvert som han ble større og sterkere i kroppen,begynte han å hive på kroppen, spenne seg stiv som en stokk etc...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...