Gå til innhold

Mine barn skal ikke spise økologosk mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommunen ønsker å øke forbruket av økologisk mat. Dette kan føre til at barnehagene blir pålakt å gå over til å kjøpe økologisk. Ingen har kunnet gi meg noen fornuftig grunn. De sier bare det er "bedre" uten å kunne si noe om hvordan det er bedre.

Etter min mening er ikke økologisk mat bedre enn annen mat. Jeg stoler faktisk ikke på den i det heletatt. Spessielt fordi det er mye småskalaproduksjon og dårilgere kontroll av hygiene ol ved økologisk produksjon enn ellers vil jeg ikke utsette ungene mine for dette. Spessielt når det gjelder ost og andre bearbeidede produkter er jeg bekymret. Det har jo faktisk vært flere dødsfall i Norge pga dette.

Det er andre ting jeg ikke liker ved det også, høyere pris vil gi høyere foreldrebetaling eller mindre mat, økologisk dårligere på flere måter mm.

Kan jeg nekte å betale for økologisk mat? Om barnehagen nekter å ta hensyn til min mening her vil jeg vurdere å sende med barna mine egen mat hver dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dokumentasjon på dødsfall takk!!

Skrevet

Herregud det er ikke dokumentasjon lille venn, vi finner jo mye mer rart i alt annet av matvarer.

Det vil ikke si at du klarer å dokumentere for meg at økologisk mat er mer skadelig enn annen mat.

Skrevet

Eh, javel...

Er nok en smarting du

Skrevet

Det er faktisk ganske mange som er av den mening etter hvert. Det finnes positive sider ved økologisk produksjon, men det er mange negative også.

Jeg har ikke sakt at konvensjonellt dyrket mat er perfekt, men tillhengerene av økologisk produksjon har store problemer med å bevise at den maten er bedre. Dette er både Bioforsk og Helsedirektoratet enig i, for eksempel her.

Hvilken dokumentasjon ville du foresten godta i forhold til dødsfallene pga osten på rikshospitalet.

Jeg skal være enig i at avisartikkler ikke er den beste dokumentasjon, men det fungerer greit for å vise ekksempler.

Skrevet

Det er mye diskusjon mellom forskerne når det kommer til økologisk mat. Mannen min har gått på Ås i fem år, og er fullt klar over at økologisk mat ikke nødvendigvis er det sunneste alternativet (verken for mennesker eller miljø) selv om folk automatisk tror det.

Så han ville i hvert fall sympatisert med spørsmålene dine, HI.

Skrevet

haha dette må jo nesten være noe av det mest tåpelige jeg har lest på lenge! Økologisk mat farlig, og til og med dødelig dere!!

Tenk at det ble funnet listeria i et økologisk produkt, for det er aldri funnet i uøkologiske produkter... jaja

Jeg hadde gladelig betalt litt ekstra for at mine barn skulle få økologisk mat i barnehagen! Og jeg har ingen som helst bekymringer med å la dem få mest mulig økologisk mat i hverdagen.

Og hva med å tenke litt på miljøet som våre håpefulle også trenger når de vokser opp? Nei, drit i det, bare man slipper å betale litt mer for sunn mat....

OMG!!

Skrevet

Og det skulle bety?

Skrevet

Økologisk mat har den fordelen at det innebærer mindre belastning for miljøet, totalt sett, og man får redusert inntaket av kjemikalier ingen egentlig vet hva gjør med kroppene våre. Men om man virkelig skal ha helsegevinst burde man først bytte ut kjøttprodukter og meierivarer med økologisk ettersom det er der miljøgifter hoper seg opp. Og det finnes jo seriøse aktører som driver med økologisk melk, hvis det det HI er redd for. Tines økologiske produkter har nok ingen dødd av ;-)

Skrevet

Dyrking av økologisk mat tar mer plass enn annet jordbruk. Verden sulter, det finnes mange håpefulle i verden, ikke bare i de rike land.

Skrevet

Hvis du ikke vet at det overhode ikke er konsensus mellom forskerne når det gjelder hvorvidt økologisk mat er sunt for mennesker og miljø, da må du jo enten være veldig uopplyst eller litt dum?

Det er mange faktorer som tyder på at økologisk ikke er det sunneste alternativet. Visste du virkelig ikke dette, nn 16.05?

Skrevet

Med tanke på at vi faktisk kan dø på et sykehus pga smitte av bakterier, at vi kan dø av matforgiftning, at barn kan dø av for mye flour, at vi kan dø av en flytur så mener jeg en avisartikker er en vits til det du prøver å få fram.

For å legge frem dokumentasjon så mener jeg noe holdbarn som ikke er ved et uhell, noe som alltid har vært og fortsatt er...........noe som det er blitt gjort funn på som er feil i systemer eller da økologisk mat som nå oppdages. Da er det dokumentasjon.

I tillegg da kan det kobles opp i mot flere alvorlige hendelser.

Skrevet

Folk sulter ikke fordi det er matmangel på verdensbasis, men fordi godene i verden er en smule skjevt fordelt. Og når man først snakker om ting som fortrenger dyrking av matvarer til fattigfolk så tror jeg tobakk og sjokoladebønner har mer skyld enn økologiske poteter fra Toten ...

Skrevet

Samboeren min er også utdannet ved Ås. Han er av den oppfatning at økologisk mat ikke er sunnere enn annen mat, den eneste forskjellen er at det er dyrere.

I dag brukes det sprøyte- og gjødselsmiddel på såkalt økologisk mat som er tillat av planteforsk og staten.

En ulempe ved økologisk er forøvrig at maten er utsatt for sykdommer og toxiner fra blant annet mugg. Pga forurensning, jordsmonn, osv.

Skrevet

Problemet er at mye av det som gjøres i økologisk produksjon heller ikke er bra for miljøet. Både økologisk og konvensjnel drift har sine fordeler og ulemper. Hva som er best og værst er avengi av hvilke miljøproblemer man legger mest vet på, og hvordan man måler.

Jeg ser ingen grunn til at barnehagen skal ha økologisk så lenge ingen kan bevise at det er sunnere.

Grunnen til at jeg brukte det eksempelet jeg gjorde var at det var det jeg fant først og at det er et typisk eksempel på småskalaproduksjon med veldig dårlig offentlig kontroll på tross av at det er en type produksjon som gjør at det er stor fare for oppblomstring av for eksempel listeria.

Du må selvfølgelig få lov til å sverge til økologisk produksjon. Min bestefar sverget til askeavkok som kosttilskudd. Dokumentasjonen er vel omtrent like god.

Skrevet

Skulle man lagt opp til full økologisk produksjon i verden hadde det gått med dobbelt så mye plass som er dyrka opp nå. Er det mer miljøvennlig?

Skrevet

Problemet er at kontrollsystemene i slik småskalaproduksjon, som du ofte finner i foredlet økologisk mat, er alt for dårlige. Systemene fanger ikke opp denne smitten. Det kan selvflkgelig også skje ved konvensjonell produksjon, men der er kontrollene hyppigere.

Skrevet

Hvis du mener dette er grunnen til at du ikke ønker å betale for økologisk mat i barnehagen kan jeg fortelle deg at de matvarene som allerede er der er ganske så gyselige.

Som syltetøy som bruker lus i, f.eks. Matvarer som har benrester i. Altså, skal man begynne å analysere alt hva som er i matvarene så ville vi fått sjokk, poenget er at de fanger opp det som er farlig uansett økologisk eller ikke.

Selv kjøper jeg økologisk når jeg ønsker.

Skrevet

thihi det morsomste er at den "økologiske" maten ofte ikke er mer økologisk enn annen mat, fordi økologisk drift ikke produserer nok mat til dyra så blir det kjøpt f'òr fra ikke økologisk gårdsdrift og de bruker sprøytemiddel osv. dessuten er det helt vanlig å kjøpe gjødsel (altså møkk) fra andre gårdsbruk for å øke produlsjonen av grønnfòr selv. Og det er ikke mye av dette blir ikke fanget opp av mydighetene. Så løp og kjøp "økologisk" for all del...

Skrevet

norsk landbruk er langt mer miljøvennlig enn landbruket i mange av landene vi importerer fra. Vi har et klima som bidrar til at vekster ikke er like utsatt for sykdommer og skadedyr som i andre land, mao mindre sprøyting. Vi har også strenge regler for hvordan man skal holde dyr.

Vi importerer halvparten av det vi bruker fra utlandet, skal vi da legge om til økologisk landbruk, som altså tar dobbelt så stor plass, må vi importere enda mer av mat fra utlandet.

Skrevet

Mat som er merket "økologisk" skal være økologisk fra bunnen av, altså komme fra gårder hvor det bare brukes økologisk for og gjødsel.

Ellers er reglene for slappe.

Skrevet

Det lar seg ikke gjøre, avlingene blir for små og gårdbrukern er avhengig av foret for å få tilstrekkelig produksjon fra dyra både av kjøtt og melk, derfor blir de nødt til å tøye reglene. Sier ikke at alle som driver økologisk gjør det, men mange...

Skrevet

sakt=sagt

konvensjonellt=konvensjonelt

tillhengerne=tilhengere

foresten=forresten

riktshospitalet=Rikshospitalet

avisartikkler=avisartikler

ekksempler=eksempler

Før du uttaler deg så bombastisk bør du gå gjennom skrivingen din.

Hvis man vil ha fram et budskap og virke seriøs bør man ikke ha alle disse skrivefeilene. Lite profesjonelt.

Skrevet

Du greier da å lese det. Det er mer enn mine lærere på barneskolen hadde forventet.

Jeg er for øvrig ikke profesjonell på området og har ikke noe behov for å fremstå som det heller, men jeg vet en god del om hvordan dette fungerer i praksis. Jeg kan love deg at jeg vet mye mer om produksjon av både økologisk og konvensjonelt dyrket mat enn jeg vet om staving ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...