Gå til innhold

Ang. alkohol i bryllupet. Ønsker MANGE svar!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha et lite, koselig bryllup neste sommer. Vi har ganske dårlig råd, så forsøker gjøre det så billig som mulig. Men da lurer jeg på noe. Er det fryktelig kjipt å be folk ha med alkohol til festen selv? Altså, de får vin/øl til middagen, men hvis man ønsker noe etterpå må man ha dette med selv. Jeg er så itvil om det blir for dumt å gjøre det slik. Deres meninger tas imot med takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Dette temaet har vært diskutert opp ned og i mente her inne mange ganger, og jeg tror bare vi har kommet frem til at det er et tema det er stooor uenighet om her inne ;)

Men for å gi deg et svar. Mitt svar er at jeg ikke ville gjort det selv, og jeg ville også reagert negativt på det hvis jeg selv ble bedt om å ta med egen drikke i et bryllup. Folk kjøper gjerne nye klær, og bruker mye penger på bryllupsgave kanskje overnatting osv. Da syntes jeg personlig det er frekt å be folk være med å spleise på festen, som de jo gjør hvis de må ha med egen drikke. Uansett, dette temaet er det maaange meninger om, gjør det du syntes er best selv!! Det blir sikkert fint uansett :)

Skrevet

jeg hadde heller aldri kommet til å bedt gjestene våre om å ta med seg egen drikke til anledningen.. det er rett og slett sleipt synes jeg.

det vi gjorde for å ikke få så mye utgifter på drikkevarene,var at vi kjøpte 2 flakser vin hver fredag en stund før bryllupet. så ønsket vi oss div drikkevarer til jul og bursdager. og for dem som har mulighet,så hør med alle som reiser utenlands om å kunne kjøpe dere en flaske sprit osv.. samt ta en tur over til våre gode naboer hvis dere har mulighet til det også.. =) så det er mange muligheter for å slippe å få all utgiftene på en gang =)

Skrevet

jeg hadde heller ikke bedt gjestene om å ta med egen alkohol, blir litt for drøyt.

MEN, hva vi har gjort er å dra til sverige for alkoholen. Og kjøpt kartongvin, blir veldig billig. 27 liter med rødvin (9 x 3 liter) kostet oss 1300kr. og den vinen er faktisk god:) (med hjertet i halsen så gjorde vi dette på en torsdags kveld, litt hjerteklapp ved grensen gitt;)

Skrevet

gjestene våre få servert øl vin og brus til maten. noe inntil kaffe og kaker. resten av det som blir igjen etter dette kan gjestene drikke på festen. resten må de ta med selv. vi har ikke fått negative tilbakemeldinger om dette. familie og venner vet vi ikke driter penger,men har lyst til å gifte oss. vi har kun nærmeste familie og venner i bryllupet,og hvis de ikke forstår det så får de la være å komme,eller la være å drekke på festen.

jeg har vært i flere bryllup hvor jeg har hatt med drikke selv. syns ikke dette er så negativt som dere skal ha det. men en ting jeg syns er helt bak mål er å ha bryllup på hotel/restaurant hvor man får to bonger bare,ikke lov å ha med drikke selv men må kjøpe i baren. da snakker man jo om å ruinere folk. var i ett sånt bryllup for noen år siden,de fleste gjestene dro to timer etter kakene for det ble for dyrt å være der. de dro heller hjem til noen å fortsatte festen der.

har man dårlig råd så er jo ett alkoholfritt bryllupe ett alternativ å da???

Skrevet

Vi har ett opplegg som er sånn som dette:

Fredag er alle invitert på båttur meg skaldyrsbod og drikke til.

Lördag er det frokost i hagen til mamma og pappa for alle gjester, fordrink, 4 retters middag med drikke, kaffe og cognac + likör. Den drikken gjesten skal ha utover dette kan de kjöpe selv i baren.

Söndag byr vi alle på brunch för de reiser hjem.

Vi har ikke fått noen negative meninger om at ikke baren kan väre åpen 2 dager på rad... Dessuten i vårt tilfelle blir det hvertfall 8-9 enheter pr hode under middagen og kaffe på bryllupsfesten. Jeg vet ikke med dere men etter den mengden er det sikkert flere av oss som ikke hadde trengt mer.

Å vi skal ha festen på ett hotell. Hadde den värt privat hadde vi tatt med oss drikken hjem fra sverige.

Skrevet

Er det en uformell fest, så hvorfor ikke?? JEG synes også det er bedre å ta med drikke jeg liker selv enn å måtte kjøpe dyrt i en bar...Ikke redusert pris selv om man er i et lukket selskap på et hotell...

Så lenge man blir gjort oppmerksom på det,- og de som ikke vil trenger ikke komme..Om de velger å bruke store summer på EGNE klær,- vel det er DERES problem,- likedann så trenger man ikke "oppfordre" til å kjøpe gaver,e vt ved å unnlate å legge ut ønskeliste..

En trivelig fest i gode venners lag er da likeså fin markering av inngått ekteskap som en fest "Holdt av brudeparet" ???

Skrevet

Jeg er også enig i at det er en forskjell på om det skal være en uformell venner & familie fest eller en formell bryllupsfest. Det er også forskjell på om gjestene bruker penger på gaver eller om man gir beskjed om at dette ikke forventes. Om det er en uformell fest, og folk ikke bruker masse penger på bryllupsgave, så syntes jeg det kan være greit å be gjestene ha med egen drikke.

Men når jeg tenker på bryllupsfest slik jeg selv ønsker å ha det, da tenker jeg formell middag, bryllupsgaver, høytidelighet, selskapsantrekk, taler osv., altså høy grad av stil og "formellhet", og da syntes jeg IKKE det passer seg at gjestene ankommer med "spritposen" i handa.

Men igjen, smak og behag, og det er et fritt land. Lykke til =)

Skrevet

Men om man VIL ha en bryllupsfest, men har ikke råd til de 50 000 ekstra man må kunne beregne ved å ha "fri bar" for over 100 voksne???

Jeg synes at folk må få kunne gifte seg, ha det bryllup/fest de vil ha for markering av dette..Og ikke unnlate og gifte seg ELLER gifte seg "i skjul" fordi de ikke har RÅD til et bryllup som det høres ut folk FORVENTER her inne??

Hallo, er det virkelig vanlig at man forventer å "få tilbake "bryllupsgaven,- MINIMUM, i form av pris pr.hode brudeparet har kostet på??

Noen kjøper gaver til flere tusen, andre legger i noen hundrelapper,- avhengig av "nærhet" til brudeparet,skal man differensiere gjestene da??? For alle må jo få komme til middagen, det er uhøflig å be noen til bare kaffe også..... SÅ da må noen få vann og hjemmebakte rundstykker, en cognac, kaffe og smake bryllupskaka, og andre må få full pakke, med tre-retters, drikke, både med og uten alkohol, hele kvelden....

Kanskje må man skrive under s.u,- "vi må også ha beskjed om hvor mye du haar tenkt å lagt i bryllupsgaven vår"..Bare for å legge opp hvor mye hver gjest skal få påspandert....

Skrevet

Jeg mener det må være helt greit å be folk om å ta med seg alkohol, spesielt hvis det er et lite og uformelt bryllup. Det er kjempedyrt å gifte seg og jeg tror folk har forståelse for det. Dere serverer jo alkohol til maten, så jeg synes ikke dere fremstår som kjipe. Uansett er det snakk om kanskje mellom 100-200 pr person om de tar med seg en flaske vin. Luft med noen av gjestene du kjenner godt om de synes det ville være greit? Om noen blir sure så får de bare bli det. Man kan ikke gjøre alle til lags. Men om det skulle bli noen sure miner er det sikkert glemt når bryllupsdagen er der. Lykke til med bryllupet :-).

Skrevet

Veldig ening med svaret til bride2 be! godt sagt :)

jeg hadde personlig aldri valgt og gjøre det slik. og hadde synets det hadde vært frekt og sært om jeg hadde blitt bedt i et bryllup hvor de hadde bedt meg ta med drikkevarer!

Skrevet

Okay, om brudeparet og evt familien som skal være med å betale for bryllupet har godt med penger, så ja, da virker det gjerne litt gjerrig om de ikke spanderer på gjestene drikke for hele kvelden.

Men om brudeparet ikke får økonomisk støtte, og/eller har spart i mange år, og/eller har et trangt budsjett og ikke verdens beste økonomi til vanlig, da er det veldig forståelsesfullt at de sier til gjestene at det er begrenset med alkohol! Så får de som ønsker å drikke seg fulle ta med eget, mens mange sikkert er fornøyd med litt kosedrikking gjennom middagen og til kaffen. Men da kan man ikke forvente at folk blir utover natten, man blir trøtte når det går tomt for alkohol... :)

Skrevet

Jeg ville ikke ha bedt gjestene våre om å ta med alkohol selv, men vi har god råd og det vet folk og da synes jeg det virker gjerrig. Hadde jeg vært bedt i bryllup til noen jeg visste ikke hadde all verdens med penger hadde jeg syntes det hadde vært greit å ta med alkohol til "etterpåfesten" selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...