Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 http://www.side2.no/helse/article2558696.ece
Miss Misantrop Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Dette var interessant. Jeg viste at man ikke bør føde vaginalt med herpesutbrudd, men jeg ante ikke at det kunne være dødelig med kontakt. Det kan jo også være herpesutbrudd i fødselskanalen, som kanskje ikke er så synlig for jordmoren så det er viktig å ta dette alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Uff, jeg har fått utbrudd på munnen og i øyet mitt de siste dagene. Får ikke håpe jenta mi får det. Hun er 10 mnd :-O
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Men les nå hva legen her sier da: "Risikoen for å smitte barnet med herpes i forbindelse med fødselen er liten hvis kvinnen var smittet før hun ble gravid eller svært tidlig i svangerskapet. Det er størst risiko for at viruset overføres til barnet når moren har sitt første utbrudd mot slutten av svangerskapet. Grunnen er at hun da ikke har rukket å lage antistoffer som beskytter fosteret i livmoren og under fødselen, sier spesialist i allmennmedisin og redaktør for helsenettsiden Helsenett.no, Christian Anker til Side2. " Det vil si at det ikke er like stor risiko for de som har sekundærutbrudd (har hatt utbrudd før de ble gravide), fordi man har overført antistoffer mot dette til babyen. Så lege og jordmor vil ofte vite om man har hatt utbrudd før svangerskapet eller ikke. Får man utbrudd nær skjede etc rett før fødsel, kan man gå til legen og få medikamenter som stopper dette- og det tas ikke KS med mindre man har blemmer nær åpning etc som kan sprekke og overføre smitte til babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå