aube Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Jeg tror ikke jeg har hatt eggløsning siden senabort i fjor sommer. Har vekslet en del mellom å tempe og EL-teste. Har hatt sykluser der EL-testene ikke har slått ut og sykluser uten temperaturstigning. Denne gangen slo EL-testen ut på dag 18 men jeg har ikke hatt temperaturstigning enda på dag 22. Dette betyr vel at jeg ikke har hatt eggløsning? Noen som vet? Er det ikke sånn at EL-tester kan slå ut når kroppen forsøker å få til eggløsning selv om man ikke faktisk får eggløsning? Og at det ikke er mulig å ha hatt EL hvis man ikke får temperaturstigning? Trodde virkelig etter tre mislykkede graviditeter at aborteringa var mitt største problem, men nå viser det seg at kroppen ikke vil i det hele tatt. Ser ikke ut som om jeg skal bli gravid igjen. Kanskje det er tidlig overgangsalder? Er mildt sagt frustrert!!! Har heldigvis time hos gynekolog om to uker. Håper han vil hjelpe meg før jeg blir fullstendig sinnsyk..
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Uff, jeg vet hvordan det føles, hadde det akkurat slik etter en MA før jeg ble gravid med tulla. Etter noen sykluser ble jeg undersøkt om jeg hadde EL, og det hadde jeg. Det som var litt merkelig var at jeg fra den syklusen også plutselig var tilbake til normal syklus, nesten som at det at jeg ble undersøkt hjalp, og psyken har jo mye å si. Etter det tok det bare 2 sykluser før det var treff. Men, det var ikke det du lurte på, og dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt, men jeg lurer akkurat på det samme. Har vært uregelmessig siden jeg fikk tilbake mensen i september. EL-testet og fikk positivt utslag denne syklusen. Tempet også, men pga at jeg ble forkjølet føler jeg at jeg ikke helt kan stole på den, så har jeg da begynt å lure på om man kan få postivit utslag på EL-test, uten at man faktisk får EL. Ihvertfall lykke til hos gynokologen, og at du faktisk har EL.
Xena73 Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Hei, Ja, du har rett i det med at positive eggløsningstester ikke alltid betyr eggløsning. Temperaturen stiger normalt minst 0,2 grader og forblir høy frem til den faller ned igjen rett før mensen. Fortsetter den å være høy eller stiger enda mer, er man visst gravid. Har man pos el-test og ingen tempstigning, har kroppen gjort seg klar til å slippe et egg - men ikke sluppet egget. El-tester måler bare LHstigningen. Jeg hadde pos el-test forrige mnd, men kun 0,1 grad stigning og så ned igjen og litt svakt opp og ned. Det skal i følge teorien bety: ingen eggløsning. Jeg tok en blodprøve hos min lege på dag 20 ( siden jeg var sikker på at jeg ikke hadde hatt eggløsning, og kanskje jeg trengte pergo), men prøven viste at jeg hadde god stigning i Progesteronet, som igjen betød at jeg hadde hatt eggløsning. Man kunne visstnok ikke stole helt på temp.måling sa legen min. Denne mnd viser tempen min at jeg har hatt el på dag 6???? Har ikke tatt el-test for jeg har sett det som litt bortkastet og hysterisk å måle så tidlig, men det er kanskje lurt allikevel..... God natt:o)
aube Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. mars 2009 Tusen takk for svar! Da velger jeg å tro at jeg kanskje har hatt EL og så får gynekologen finne ut hva vi skal gjøre. Nå er jeg i alle fall sykt lei av å vente på at noe skal skje.Jeg skal til gynekologen omtrent samtidig som jeg skal ha mensen. Da er det vel for sent å måle om jeg har hatt EL? Noen som vet hva mer han kommer til å sjekke? Skulle vært gift med gynekologer alle vi her inne. Hadde vært mye mer praktisk enn å gå å vente i ukesvis for å få time.
Xena73 Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Hei aube, Tror det ideelle er å ta blodprøve på dag 18-21(23). Leste på nettet nå at det skulle måles 1uke før før mens. Jeg selv har målt på dag 20 en gang og dag 23 en gang (har syklus på 25 og 27 annanhver mnd). begge gangene var det god stigning i Progesteronet som betyr at jeg har eggløsning. Det at man har regelmessige sykluser betyr vist i seg selv at man har eggløsning (nesten alltid). For har man ikke eggløsning så vil mensen variere en del. Siden man må måle progresteronet rundt dag 20 så burde du stikke innom legen din og ta blodprøve. Jeg stakk bare innom mitt legekontor, der er det kølapp system på bare prøver uten legebesøk. Jeg sa jeg ville ta blodprøve for å måle progresteronet. De fikk legen til å skrive ut et skjema for meg og de sa at: ja, man kan jo ikke ta den blodprøven når som helst. Så de skjønte godt at jeg bare måtte komme:O) Kjipt å vente en ekstra mnd på denne blodprøven ihvertfall. Så løp og ta når tiden er inne du. Ring gjerne legesenteret ditt først og si at du kommer så har de papirene klare:O)
Gjest Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 Hei Aube! Først så vil jeg si at jeg håper at det klaffer for deg snart, jeg skjønner frustrasjonen din! Legger du inn tempraturene dine på fertillityfriend eller? Det hadde vært letter å kommetnert for oss andre om vi hadde sett målingen dine. Hvis du ikke har hatt tempstigning har du ikke hatt EL. Jeg er ikkeså glad i de EL-testene for det skal så lite til for å få feil resultat på de, mens temping er sikrere. Hvordan er syklusen din sånn ellers da? Kanskje du får Pergotime med gyn, da har du i hvert fall stor sjans for å få EL.
aube Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har lengre syklus enn før. Stort sett 35 dager. Og jeg blør mindre enn før. Alt dette betyr vel ingen EL. Setter min lit til at gynekologen vil hjelpe meg nå, ellers så avslutter jeg prosjektet. 3 år er lenge nok!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå