Gå til innhold

Bilferie til sommeren... Noen som vil dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på bilferie til sommeren, i begynnelsen av juli tenker jeg, fra Vestfold til Troms. Gutten vår er da 23mnd gammel og syns foreløpig det er stas å kjøre bil, spesielt den store Caravellen;) Vi skal også ha med hund... Lurer på om det er noen som kan dele litt erfaringer med oss ang bilferie og barn (og evt hund også for den saks skyld...)? Hvordan har dere gjort det med soving? Ser liksom ikke helt for meg at telt er tingen for en nesten 2-åring??? Kjørte dere lange etapper noen dager og hadde "hviledager" eller kjørte dere litt hver dag?? Hva syntes dere var best? Har dere ellers noen gode råd ang bilferie tar vi imot med takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi er ofte på bilferie med barna. Den første bilferien har de alle vært med på når de var ca 9 mnd. Vi har kjørt både gjennom europa ( 2 ganger) og fra sørnorge til nordnorge.

Vi starter alltid grytidlig om morgenen, gjerne 04.30 - 05.00. Da sovner barna fort i bilen og vi får som regel 3 timer effektiv kjøring. Nå barna da våkner stopper vi og spiser frokost, enten medbrakt eller på en veikro e.l. Etter dette stopper vi minst hver andre time for å leke litt/strekke på beina. Disse stoppene bruker vi somregel 15 min på. Har et litt lenger lunsjstopp ved 12 tiden. Ved middagstid har vi et stopp på min en time med mat og lek. Ca kl 18 begynner vi å se etter en plass å stoppe for natta og har som mål å finne det stedet innen kl 20. Da er det mat lek og soving for hele familien også opp grytidlig igjen.

Vi bruker å ta inn på campinghytter i norge ( rimelig) Når vi kjører Europa tar vi inn på små hotell eller gjestehus.

Dette har fungert veldig greit for oss, og barna elsker bilferiene. De synes rett og slett det er kjempekoselig. Vi har ikke DVD i bilen, men mye musikk og lydbøker.

Når vi kjører nordover legger vi inn en overnatting. Når vi kjører til Italia, spania har vi 2 overnattinger + Kil/danskebåt.

Kjempekoselig å kjøre bil:))))

Lykke til

Skrevet

Ville bare føye til at dersom dere skal fra Vestforl til litt nord i Troms bør dere kanskje vurdere to overnattinger:)

Skrevet

Tusen takk for kjempeflott innlegg:) Veldig flott å lese om andres erfaringer og snappe opp noen gode råd, så tusen takk:) Veldig fint hvis flere har lyst til å svare;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...