Gå til innhold

Til dere med total ruptur og flere barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere født flere barn etter fødsel med total ruptur? Har dere fått føde vaginalt? Og hvilken grad hadde dere?

Jeg fikk grad 3b da jeg fikk jenta min, og fikk beskjed om at jeg komer til å bli frarådet å føde vaginalt igjen. Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fødte en sønn for 3 år siden og fikk, som deg, total ruptur grad 3b. Rett etter fødselen sa de på sykehuset (leger/jordmødre) at jeg burde vurdere keisersnitt ved en eventuell neste mann.

Da jeg ble gravid med nummer to gikk jeg mange runder med meg selv og bestemte meg til slutt for å "søke om" ks. Det var ingen problem å få innvilget, og selv om det var et valg mellom to "onder", er jeg glad for valget jeg tok. I dag er det 18 dager igjen til det skjer, og jeg bare gleder meg :)

Selv om det er et stort inngrep, og det vil ta tid å komme til hektene igjen, er jeg helt sikker på at hele opplevelsen denne gang vil bli bedre enn sist.

Håper du finner ut hva du selv vil gjøre, når den tid evt kommer. Når man har hatt totalt ruptur heter det at man skal få velge selv.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg fikk total ruptur da jeg fødte i 2005 og det tok laaang tid før jeg fikk et normalt sexliv igjen. Jeg har hatt noe oppfølging i etterkant og det står i jorunalen min på sykehuset at jeg kan velge KS ved neste graviditet. Jeg kommer til å velge KS, vet det og har sine sider, men orker ikke tanken på å revne igjen og de langvarige konsekvensene av dette. Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde total ruptur da jeg fødte i 2002, og var veldig skeptisk til en ny fødsel nå. Etter flere samtaler med jordmor på sykehuset kom jeg fram til at jeg ønsket KS denne gangen, og det var ingen problem å få det. Jeg fikk nr 2 nå 12. mars, og da ble det keisersnitt. Den første dagen etterpå var alt fryktelig vondt, men på dag 2 var jeg oppe og gikk, kom meg i dusjen på egen hånd og kjente at jeg ble stadig bedre. Så for min del var keisersnitt det rette valget, og det kan ikke sammenlignes med sist fødsel. Da klarte jeg ikke sitte normalt på ca en mnd, og synes alt var tungt i lang tid etterpå. Nå er jeg ute og triller og koser meg med baby'n og følte meg i fin form ca 3 dager etter fødselen. Må bare huske på at jeg akkurat har blitt operert, og at det tar tid før alt er helt på topp igjen! Men for meg var dette det rette valget denne gangen. Kjenner selvsagt at det "river" i arret på magen, men det blir stadig bedre! Lykke til! :)

Skrevet

Hmmmm, blir nesten litt skuffet over å lese om dere som får innvilget KS etter ruptur grad 3b. Ikke skuffet for at dere får det alt så, men at jeg ikke får dette innvilget fra sykehuset mitt........

Jeg fødte i oktober -07 og skal ha nr. 2 nå i mai. Har ikke hatt noen problemer etter forrige fødsel og ruptur, men er likevel veldig redd med tanke på denne fødselen. Kan ikke helt skjønne hvordan jeg skal klare dette, men de er veldig bestemte på sykehuset ja. Ingen nåde! Her skal det fødes vaginalt............... Skjønner ikke hvordan pasienter med ruptur av samme grad kan bli behandlet så forskjellig. Noen blir faktisk da frarådet å føde vaginalt og jeg får ikke innvilget KS uansett hva jeg sier og gjør. Det kan da umulig være sååå store individuelle forskjeller på en ruptur av samme grad???

Skrevet

Nå ble jeg litt stresset her... Jeg fikk totalruptur grad 4 under sist fødsel. Hadde problem med en fistel mellom endetarm og vagina, men den grodde etterhvert. Har i samråd med lege og jordmor blitt enig om å prøve å føde normalt denne gangen også. Men nå kjente jeg at det knøt seg litt i magen her. Har jeg egentlig fortrengt hvor ille det var sist gang? Uff, nå ble jeg usikker:-(

Skrevet

Jeg fikk totalruptur 3b i første fødsel (2005). Prøvde å nevne mulighet for ks da jeg skulle føde igjen i 2007, men jeg var vel ikke ærlig nok hverken med meg selv eller jordmor i forhold tilplager/smerter etter fødsel. (Skal jo være flink jente og tåle det meste...) Endte med at jeg ble anbefalt vaginal fødsel og gjennomførte dette uten så mye diskusjon. Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg presset hardere på for ks. Fikk for så vidt en bedre fødsel i 2007, men mulig nerveskade på lukkemuskel har ført med seg mindre hyggelige plager... Venter nummer tre i uken som kommer - og det blir en liten keiser. Denne gangen var det fastlegen min som anbefalte ks før jeg selv tenkte på å ta opp tema :o) Spent på keisersnitt siden begge de andre fødslene har vært uten noe bruk av smertestillende - blir jo en HELT annen opplevelse... Skrekkblandet fryd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...