duracellmamma Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 hei... når dere tok utdanning, hvordan så timeplanen på skolen ut? 08-16 timeplan eller? har prøvd å finne det på nett men finner absolutt ALL informasjon bortsett fra timeplan... og hva med økonomi? kostet det veldig mye? har planer om å videreutdanne meg men trenger sykepleie studier først, tenke egentlig først 3 år for 4 blir litt for mye, men har alle muligheter åpne:) håper noen kan veilede meg litt.. Tusen takk på forhånd:)
Mogop fikk augustgutt Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Hei! Timeplanen er forskljellig fra skole til skole, og fra uke til uke. De fleste ukene har man 4 dagers skoleuke, gjerne fra rundt 09.00 til 15.00. Den siste dagen er studiedag. Noe av undervisningen er ikke obligatorisk -men det er alltid en fordel å få den med seg. Ofte er det prosjektarbeid og oppgaveskriving, noe som kan føre til lange dager med f.eks gruppearbeid. Man må jo også selvsagt regne med å jobbe mye hjemme med lesing osv. de fleste skolene har fire praksisperioder (tror jeg) da er man 10-12 uker på en sykehusavdeling, hjemmesykepleie, sykehjem eller lignende. I disse periodene jobber du turnus. Det er litt ulike opplegg mht eksamen, men det er flere eksamner man må igjennom. Noen er "stoppere" -dvs at du ikke kommer videre i studiet uten å ha stått på eksamen. Utdanningen er spennende og givende, men mange har ikke forstått rekkevidden av pleiedelen -du skal være glad i å arbeide med folk! (inkludert i å vaske gamle, illeluktende rumper -for å sette det litt på spissen) Arbeidet kan være fysisk slitsomt. En stor fordel er at du har ¨sikker jobb for resten av livet. Du må ta med i beregningen at du må regne med å arbeide turnus når du er ferdig, og at du som regel må jobbe minst ett eller to år for å komme inn på videreutdanning. Mannen min er akkurat ferdig, og har ca 260.000 i studielån. Han jobbet MYE ved siden av, siden vi er fullt etablerte og er avhengig av en viss inntekt for å betale lånene våre ;-)
duracellmamma Skrevet 22. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2009 ååå, takk skal du ha Mogop:) meen, 260.000 i studielån? var litt mye da, eller er jeg helt på bærtur?
Mogop fikk augustgutt Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 260.000 er fullt studielån i tre år. Selve skolen koster ikke så mye (bøker, studieavgift osv) men man må jo leve. Som sagt så er vi fullt etablerte, med hus, biler og unger, barnehage osv (jeg i slutten av 30 årene, han ble ferdig sykepleier som 42 åring!) Jeg jobber fullt innen helsevesenet. Han jobbet ganske mye ved siden av, derfor ble alt stipend omgjort til lån (han tjente for mye) Du klarer dette hvis du vil. Min mann måtte først ta tre år med studiekompetanse ved siden av jobb FØR han begynnte på sykepleien. Alt går hvis man er innstilt på det ;-) Nå har han jobb for resten av livet (arbeidet tidligere i industrien -varsel om nedbemanning hver måned osv) Det eneste som kan være problematisk er hvis to i familien skal jobbe turnus. Jeg arbeider heldigvis bare dagtid. Men, vi har ingen familie u nærheten som kan passe unger.
mammaen til Odin Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Hei!! Eg er sykepleier og hadde 145 000 i studielån. Ellers er eg stort sett enig med det som Mogop skrev
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 22. mars 2009 #6 Skrevet 22. mars 2009 Hei, jeg tok sykepleien og ble ferdig nå i våres. Timeplanen var veldig forskjellig fra uke til uke, men som regel har du en studiedag pr uke, også når du er i praksis. Det kjipe var at vi som regel ikke fikk timeplanen før max 3 uker før den neste modulen begynte og det var derfor ganske stress å skulle planlegge noe som helst fram i tid. Når man har undervisning er det en del som ikke er obligatorisk, men du må være forberedt på at det er ganske annerledes å ha praksis, lange dager og så skal du lese til eksamen når du kommer hjem, evt jobbe deltid ved siden av. Man kan bli litt sliten av det fordi du hele tida må være på "tå hev" når du er i praksis for å gjøre ditt beste så du gjør et godt inntrykk på kontaktsykepleier osv. Men noen steder ser de feks gjennom fingrene på at studentene har litt lengre lunsjpause etc. Jeg hadde fullt lån og stipend. Jeg angrer ikke på at jeg tok sykepleien og det virker som du har tenkt å videreutdanne deg. Det tror jeg jeg også skal etter hvert. Uansett er det slitsomt å jobbe turnus. Mye kveld/natt/helg og man kan til tider bli litt asosial fordi man jobber så rare tider. Lykke til
duracellmamma Skrevet 22. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. mars 2009 Hei igjen det som er saken er at jeg blir alenemor, jeg har ikke generell studiekompetanse, men skal ta opp det til august så jeg er ferdig med det innen et år, vet det blir mye jobbing med skole, baby osv, men jeg er veldig innstilt på det og vet at jeg skal klare det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå