Gå til innhold

Blir ikke ferie på meg i år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..åpnet brevet fra skatteetaten med en spent og urolig følelse i magen, hadde en følelse av at jeg ble skyldig i år.. Sjekket først mannen min sin, men hans var ikke utregnet enda, siden han hadde hatt lønnet arbeid i utlandet, og derfor ikke får skatteoppgjøret før til høsten. Så åpnet jeg min... Ble jammen skyldig 22000,-

Det er penger som jeg ikke har, mannen min har penger, men det er jo jeg som skal betale min skatt, ikke sant?

Ville du ha bedt ham om eventuelt å låne deg penger, eller forvente at han hjelper til?

Jeg vil heller jobbe hele sommeren enn å be om hjelp for å betale restskatten, er det dumt av meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vel, her i huset har vi felles økonomi..

Får vi igjen deler vi det, og blir vi skyldige må vi dele på det..

Vet ikke hvordan dere har det til vanlig, men hos oss deler vi alt :)

Skrevet

Vi har felles økonomi med alt som har med faste utgifter å gjøre, setter inn en sum på felles konto, og har det som blir igjen til egen disposisjon. Og jeg føler ikke at min restskatt har noe å gjøre på felles kontoen. Han fikk 7000,- i restskatt i fjor, som han selv betalte. Og jeg fikk beholde og bruke de 9000,- jeg fikk igjen..:)

Derfor syns jeg ikke det skal være noe forskjell når det er snudd om i år. Fikk tilbud fra min stefar om å låne pengene og betale tilbake en tusenlapp i måneden, men det frister ikke, selv om det var veldig snilt av ham å tilby seg.:)

Skrevet

Låne?? Det er nå vel deres penger alt sammen hvis dere bor sammen?

Nå fikk vi begge igjen, men om en av oss hadde fått baksmell så hadde nå den andre gladelig vært med å betale det. Min mann fikk mye tilbake, og jeg har et kredittkort jeg skylder litt på- og deler av hans restskatt skal selvsagt brukes til å nedbetale det.

Skrevet

mener selvsagt "deler av hans tilgodeskatt"

Skrevet

Ettersom man er pålagt å ta ferien i løpet av året, fra nå av. Så er det jo dumt å miste ferien sin da.

Skrevet

Som sagt så betaler vi fellesutgifter sammen, som avdrag på huslån, strøm, mat og sånt. Men ellers betaler vi ting hver for oss, som mitt billån, min mobilregning osv. Jeg vil aldri si at jeg har krav på pengene som han sliter for, og vice versa. Joda, jeg får penger når jeg trenger det, siden han tjener veldig mye mer enn meg, men jeg vil ikke gjøre meg så avhengig av ham at jeg ikke selv står for å betale restskatten min..

Skrevet

Det å miste ferien gjør meg ingenting, kommer alltids et år til neste år!:)

Skrevet

Eh....så hva var poenget med dette innlegget? Du sier jo selv at du aldri i verden vil låne penger av han, eller gjøre deg avhengig...osv., så ja vel, da må du vel droppe ferie i år da... ??? Skjønte ikke helt hva du spør etter....jo - om det er dumt... Ja, det syns jeg, men er jo ditt å valg å jobbe hele året da...

Skrevet

Jeg er nå ikke avhengig av mannen min for å betale noe restskatt (eller nevnte kredittkortgjeld), men poenget er jo at min evt dårlige økonomi som følge av å måtte betale dette vil påvirke vår felles økonomi, all den tid vi deler på alle andre utgifter.

Og dermed er det jo bare naturlig at gubben er med på å betale den, siden jeg da vil ha mer penger hver mnd å yte til felleskassa.

Skjønner ikke problemet jeg.

Skrevet

Nå er det jo sånn at restskatt er penger du fikk for mye ifjor, ja det er kjipt å måtte betale tilbake, men du betalte for lite skatt.

Sett opp skatten din ifra nå av.

Skrevet

Her går som regel min tilgode skatt til å betale hans restskatt. Alt annet ville vært rart. Hva brukte du "dine" 9000 kr på i fjor da? Skjønner ikke hvordan man kan ha egne fritidspenger jeg. Blir for sært for meg...

Skrevet

Skattepenger og restskatt er det normalt å ha felles hvis man har barn, eiendom, lån osv sammen.

Skrevet

Ikke noe problem egentlig, skulle bare høre hva andre gjør.. Og du har jo svart, så okei, dere gjør det sånn..:)

Skrevet

Jeg mente å spørre om hva andre ville ha gjort i min situasjon, ber ikke om råd ang mitt skatteproblem, det er jeg fullt i stand til å fikse selv!:)

Skrevet

Jepp, I know, var vel egentlig klar over at det kunne bli endel restskatt, men hadde håpet det ble mindre enn det ble!:)

Har satt opp skatten i år!:)

Skrevet

Hvorfor er det sært å ha egne penger selv om man er gift/samboende? Man kan vel ha lyst til å ha egne penger å disponere fritt? Slippe å spørre eller redegjøre for penger som er brukt?..:)

De 9000 jeg fikk tilbake i fjor gikk vel med på å betale egne regninger og unne meg selv litt ekstra..

Skrevet

Da er vel vi unormale da?..hehe

Skrevet

Juridisk sett er dere ett økonomisk som gift så gifte folk låner per def ikke hverandre penger. Hadde jeg fått baksmell mens mannen min får tilbake hadde vi for enkelhets skyld omrokkert på fradrag slik at vi begge gikk i null eller kom best ut økonomisk sett (noe man ikke nødvendigvis gjør ved standard oppsett av likningen).

Skrevet

Tja, omtrent hele poenget med et ekteskap juridisk sett er at man blir en økonomisk enhet så sånn sett er det nok litt unormalt å prøve å opprettholde separate økonomier etter at man gifter seg. Er man derimot samboere er det jo noe annet. Men for all del, gjør som dere synes er best om dere synes det er fornuftig at den ene jobber rumpen av seg for å betale ned skatt mens den andre får tilgode er en smart løsning så kan ingen nekte dere det ...

Skrevet

Vi har ingen fradrag å rokkere på, det er hans hus, og han har til og med bilen min på seg, så jeg får alle renteradrag på det billånet, men ingen formue for den delen av bilden som er betalt..:) Jeg får foreldrefradraget, siden jeg betalte SFO til datteren vår sluttet i november i fjor.

Og vi har forresten særeie, så vi er ikke ett økonomisk!

Skrevet

Ingen som sier at han får igjen heller.. Han får ikke vite det før til høsten. Kjenner jeg ham rett kommer han til å tilby seg å betale min restskatt, men min stolthet sier meg at jeg helst vil klare det selv!:)

Dessuten er det ingen som jobber ræva av seg, og om jeg hadde gjort det hadde det bare vært positivt, da jeg har ei stor ræv å ta av..;)

Skrevet

Jo hvis dere har særeie har dere ikke så mye å rokkere om på av renter og den slags, men det dere tjener i dag er felles inntekt når man er gift så det er jo noe dere burde diskutere om dere synes det er mest fornuftig at du jobber hele sommeren eller ikke ... Jeg hadde ikke giddet det om familien ikke virkelig trengte pengene, det er deilig og viktig med ferie (og livet er kort), så jeg hadde satt med ned med mannen min og sett om det virkelig er nødvendig å tjene inn de pengene i løpet av sommeren eller ikke :-)

Skrevet

Ferie har aldri vært viktig for meg, men jeg kan skjønne hvis mannen min vil at jeg skal være med på ferie.. Så da blir han nok nødt til å betale i alle fall deler av det jeg er skyldig.. Ferie for meg hadde egentlig vært helt topp om han tok med seg ungen på ferie, mens jeg jobbet..;)

Skrevet

He he, men det er vel ikke noen grunn til å la være å dele utgifter med mannen sin da vel, av alle på denne jord! Jeg hadde blitt kjempesur om mannen min hadde hatt noe i mot at jeg tok del i å for eksempel betale på restskatt fordi han ville "klare seg selv". Men vi er alle forskjellige da.

Og hvis du virkelig vil jobbe vekk litt bakstuss så vil jeg anbefale å ta en vaskejobb, det blir man sprek av det ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...