Gå til innhold

barnebidrag og felles omsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan fungerer barnebidraget når en har ungene 50-50?

synes egentlig at hele bidraget da er noe tull jeg. en har jo barnet like mye hver, så hvorfor skal den ene batale den andre da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at det går litt etter inntekt.

Skrevet

trodde ikke at noen skulle betale barnebidrag da? det er jo bare tull.. jeg har 2 jobber og sliter meg helt ut for at gullet skal ha det bra, og da hadde jeg aldri betalt noe til barnefaren som ikke gidder å jobbe og lever på nav..

Skrevet

Jeg tenker at dette handler litt om hvordan man gjør det med klær, utstyr osv. Dersom det er den ene av foreldrene som har ansvaret for å kjøpe slike ting synes jeg det blir riktig at dette får bidrag fra den andre. Dersom man deler disse utgiftene mener jeg også det er tull med bidrag.

Jeg prøvde dette i bidragsveilederen til nav, la inn at foreldrene hadde lik inntekt, 50/50 samvær og ett barn på 14 år. Da ble bidraget på 110 kr, som i grunnen ikke er så mye å krangle om i alle fall.

Skrevet

Hvis du skal bruke bidragsveilederen til NAV så må du gjøre det to ganger, en som om barnet skal bo hos mor og ha 50% overnattinger hos far og en som om det skal bo hos far og har 50% overnattinger hos mor. Så må du finne differansen og til og med dele den på to (såvidt jeg husker), der har du bidraget som evt skal betales.

Vi har rundt 100.000 i forskjell mellom inntektene til mor og far men det ble likevel ikke noe bidrag i følge NAV. Når man har fells omsorg så skal det ganske stor inntektsforskjeller til for at det skal bli noe bidrag og selv da blir det vanligvis ganske lite. Jeg ville nok droppet bidrag helt ved 50/50, da unngår man mye styr og koonflikter, så kan heller den som har litt bedre rå kjøpe litt mer av ski og sykler og sånt om det passer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...