Gå til innhold

Hvor og hvordan leker barna deres hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de høyt og lavt?

Leker de i møblene?

Er det lov med bråkete lek i stuen?

Er de på rommet sitt å leker?

Hva er tillatt og ikke tillatt hjemme hos dere?

For her i huset føler jeg ALT er på barnas premisser hele tiden =(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine elsker å leke med ting de kan dytte på. Dytter på gåbilen og på dukkevogna. De elsker å gå med dem over alt, blir mest i runder i stua, men også litt på gangen og inn på badet. Men det er jo ikke tillatt for dem å gå alene innpå badet.

Det er lov å klatre på sofaen, men det er ikke lov å klatre oppå bordet. Det er lov å bruke stemmen (siden de er så små gjør de det ikke så mye da), men ikke lov til å dytte bråkete ting slik som stoler over gulvet (bor i blokk).

Passer jeg ikke på er de høyt og lavt, ser jeg på dem leker de veldig bra. Men nå aner jeg ikke hva jeg kan forvente meg i framtida, eldste er bare 2,5 år nå.

Skrevet

Jenta mi på 3 år leker veldig godt alene. Hun elsker å legge puslespill og tegne/fargelegge. Innimellom vil hun ha med en av oss voksne, men stort sett vil hun "klare det selv". Ellers har hun en livlig fantasi så leker like greit med to kjøkkenredskaper som dukkene sine, lego eller biler. Det utvikler seg alltid til et slags rollespill hvor lekene snakker til hverandre, og det er tydelig at hun bruker samtaler fra hverdagen i leken når lekene prater til hverandre. Veldig morsomt å sitte og høre på henne. Hun leker ofte på gulvet på stua (liker vel å være der vi voksne er), men trives også godt på rommet sitt. Det er stor forskjell på hvordan hun leker når det bare er oss og henne og når hun har besøk.

Når hun har besøk av venner leker de mest på rommet hennes, og da er det ofte utkledning som er mest populært. De får stort sett leke der de vil i huset (ikke på vårt soverom), men det er rommet eller stua som blir brukt. Litt bråk synes jeg ikke gjør noe, men er opptatt av at det skal brukes "inne-stemme" og at det ikke skal løpes inne. Blir det for mye herjing og bråk inne tar vi de gjerne med oss ut en tur så de får løpe litt fra seg og herje der..

Skrevet

Barna deres er jo forholdsvis små så skjønner at det kan bli litt av hvert.

Her er det snakk om barn på 5-6 år.

De er ikke mine barn, så kan godt hende jeg reagerer sterkere,

men prøver virkelig for harde livet å være så objektiv jeg kan.

Alt skal foregå i stuen, alt skal helst bråke, ting skal kastes i vegger og langs gulvet, baller skal sparkes, ballonger skal herjes med, det skal lages "bæng" og "bom" og "kræsj" lyder til alt samtidig.

Er det ikke akkurat dette barn har rom til ??

Merker jeg begynner å bli frustrert over dette, må ta det opp med samboeen min !

Har selv en liten på 1 1/2, kommer ikke til å tolerere den slags fra h¤n, bare så det er sagt !

Synes ikke barn har så vondt av å lære seg at ikke alt kan skje på deres premisser hele tiden !

Skrevet

Barna mine leker på sine rom, når leiken er klipp, lime og male holder dem til på kjøkkenbordet. Minste har en kurv leker i stua som han roter rundt med, men som ryddes opp når leken er ferdig. Minste er forresten 10 mnd, litt for liten til å leke i 2.etasje alene :-)

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Jenta mi er fire og et halvt og leker veldig sjelden på sitt eget rom, enda det er der hun har lekene sine. Hun vil helst være der vi voksne er, og aller helst at vi er med og leker. Dette kan være litt slitsomt til tider, men hennes leker er sjelden bråkete eller voldsomme, så har derfor ikke tenkt på at det er til sjenanse eller potensielt ødeleggende for inventaret. Men jeg syns altså at hun kan være lite selvstendig i leken. Hvis vi for eksempel leker med dukker blir hun sittende og se på at jeg leker. (Mulig jeg blir i overkant ivrig, da..) Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å få henne mer selvstendig. Hun er også f.eks helt uinteressert i å kle på seg selv. Hun kan det, men hun gidder ikke - og akkurat det sier hun. I helgene kan jeg jo bare la henne gå rundt i trusa til hun kler på seg selv, men i ukedagene går ikke det.

Men jeg er helt enig i at det egentlig er uakseptabelt å gjøre stua og hele huset om til lekeplass, jeg bare vet ikke hvordan jeg skal oppmuntre til lek på rommet. Jeg vil jo ikke at hun skal føle seg forvist dit.

Gode råd noen??

Skrevet

når vi bare har minstemann her så blir både rommet og stua brukt som han vil (men lekene blir rydda tilbake på rommet når han er ferdig). når begge to er her så er det som regel rommene de leker på. selv om vi fikk klager på dette da vi hadde en sakkyndig her for å sjekke oss opp så orker ikke jeg å ha barn løpende rundt i hele huset og gjøre som de vil hele tia, og kommer ikke til å godta det fra min egen når den kommer heller.

Skrevet

Nå er jo jenta mi bare 2 år da. Men hun er i stua og leker, fordi rommet er i annen etasje. Hender hun leker der hvis jeg er på badet eller holder på med noe annet der oppe.

Hun leker veldig rolig og stille. Ikke mye bråk. Har en til på vei, så regner med det blir litt mer aktivitet her om et par år...

Men jeg skal være klar på at i møblene leker vi ikke. Sofaen sitter vi i. De skal få leke i stuen, men holde et lydnivå som er brukbart innendørs. Barna tåler fint noen regler. Det hindrer ikke leken eller utfoldelsen om de har noen enkle rammer å forholde seg til. Utendørs kan de løpe, hreje og bråke så mye de lyster :-)

Skrevet

De får lov til "det meste", men det er definitivt ikke barna som bestemmer. Blir de for høylydte, voldsomme, eller gjør annet vi ikke aksepterer, er det våre ord som er "lov" her i huset.

Skrevet

Er de høyt og lavt? JA!!

Leker de i møblene? Ja

Er det lov med bråkete lek i stuen?Nei, det er forbeholdt rolig lek.

Er de på rommet sitt å leker? Ja, om de blir sendt ditt pga bråk eller voldsom lek.

Hva er tillatt og ikke tillatt hjemme hos dere?

Ikke lov med bråk i stuen, alle leker skal ryddes i kassene og inn på soverom før legging. Når "ny" lek oppstartes skal det ryddes. Ingen banking, hopping eller voldsom kjøring med biler på gulvet (bor i blokk med folk under oss) Hopping i sofa er ok. Kan sitte på stuebodet. Leke i vindus karmer osv. Ikke plassen det går på, men STØY nivået!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...