Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Jeg blir stadig like slått ut av hvor hysteriske gravide kan være. Jeg har selv to måneder igjen av min graviditet - førstegangs. Mamma og andre på hennes alder ler når jeg snakker om venacava-syndromet. De vet ikke hva det er! Mamma var ikke på ultralyd i tre av sine fire svangerskap, det var hun på først når hun ble gravid i 91. Hun tok ikke folat og visste ikke at man ikke skulle spise spekemat. Hun visste faktisk ingenting annet enn at hun måtte kjenne etter regelmessig liv etter uke 30. Folk her inne skriver i forumene og spør om de kan spise servelat og reker, de har spist leverpostei med pels og rister i angst for at noe kan ha skjedd. Venninna mi ringte meg her om dagen for å spørre om det var noe jeg ikke kunne spise når jeg kom til dem på besøk... akk, ja. Jeg bare tenker på når disse ungene blir født....stakkars overbeskyttede sjeler. La dem nå slippe hjelm og knebeskyttere når de skal ut og leke, ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 jeg er også enig.rart at unger vokste opp før i tida.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Skjønner ikke helt hva du mener. Fullt verneutstyr er da helt vanlig på lekeplassen her i hvert fall. Bare det beste for gullet vårt. blæh..
Gjest ->>- Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 Vel, unger "før i tida" vokste jo i langt mindre grad opp. Akkurat som det er i diverse u-land i dag.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #6 Skrevet 21. mars 2009 Hvis ett av tusen barn slipper unna ryggmargsbrokk fordi alle tusen mødre tar folat, så er det vel verdt anbefalingene om å ta folat. Hvis ett av ti tusen barn kan reddes i magen fordi ti tusen mødre var på ultralyd, så er det verdt det. Uansett om risikoen er minimal vil jeg ikke spise spekemat når jeg går gravid. Jeg ville aldri kunnet tilgi meg selv om barnet mitt ble blindt fordi jeg fikk toksoplasmose.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #7 Skrevet 21. mars 2009 Nå er jo dødligheten mye høyere blant fostre, mødre og spedbarn andre steder i verden. Steder der de IKKE har tilgang på den informasjonen vi har her til lands. Foster kan faktisk dø hvis man får i seg feil ting, som f.eks. ikke-varmebehandla spekemat fordi den kan inneholde e.coli., eller mykost som kan inneholde listeria.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #8 Skrevet 21. mars 2009 Det du skriver bør nyanseres en god del. Plutselig død i mors liv er en ting som skjer mye sjeldnere nå, blant annet pga flere forhåndsregler og bedre medisinsk bistand. At din venninne ringte for å spørre var det snilt. Mange gravide utvikler matallergier i svangerskapet, noen får diabetes, noen matvarer frarådes med god grunn. Hyggelig venninne har du! Hysteri kan det bli av alt. Jeg har ikke sett noe hysteri blant mine venninner.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #9 Skrevet 21. mars 2009 Jada, og du virker utrolig smart og opplyst...akkurat som din mor:)
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #10 Skrevet 21. mars 2009 ja enig der.. går ikke ann og være så redd for alt mulig rart.. disse tingene var ikke son når mødrene våre gikk gravid, vi leve nu i best velgående.. syns ikke man skal være så hysterisk man er ikke syk men GRAVID!!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #11 Skrevet 21. mars 2009 Før i tiden var det også høyere spedbarnsdødelighet, mer komplikasjoner ved fødsel osv så det er nå bra også at vi har blitt mer "hysteriske".. Men selvsagt, alt med måte da!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #13 Skrevet 21. mars 2009 Unnskyld meg, men vet dere ikke at dødeligheten under et svangerskap var mye høyere før enn hva det er i dag?
Anne-B. Skrevet 21. mars 2009 #14 Skrevet 21. mars 2009 I en så kaotisk verden, hvor bilder av grusomheter rundt omkring i verden når til de aller fleste, er det ikke så rart at man prøver å utøve litt kontroll på de menneskene man selv setter til verden. Unger vokste opp før i tida og, men jeg er sikker på at man kan finne mye interessant ved å kikke på statistikker for dødelighet, sykdommer o.l.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #15 Skrevet 21. mars 2009 Nettopp - om man hadde kunne se statistikker fra før og nå, så skjønner man hvorfor folk er så "hysteriske" Jeg er en av de "heldige" som har hatt toxo da jeg var liten, så jeg spiser og koser meg:) Skjønner veldig godt de som tar alt av forhåndsregler.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #16 Skrevet 21. mars 2009 Hadde aldri hørt om venacava-syndromet før nå...
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #17 Skrevet 21. mars 2009 Hvorfor nevner du egentlig Vena Cava superior syndrom. Trodde ikke dette var noe som var veldig relatert til fostre/nyfødte. Ellers så vil jeg si meg litt enig med deg. Jeg fikk beskjed av jordmoren jeg går hos om å steke kjøttet gjennomstekt, unngå spekemat og umodne oster. Vask grønnsakene godt (gjør jeg jo selv når jeg ikke er gravid). Ikke røyk/drikk (noe som sier seg selv). Ellers kan du leve som før, men husk alt med måte var beskjeden jeg fikk. Det med folat var ikke nødvendig så lenge jeg tok multivitaminer som inneholdt folat. Og "alt med måte" er vel greit å leve etter ellers i livet også mener nå jeg. Har faktiske mennesker rundt meg som er mer hysteriske for hva jeg spiser enn hva jeg selv er. Nei, tror nok det er noen som trenger å senke skuldrene og roe ned hysteriet litt ja.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå