b10na&lillegull Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Har STORE problemer med å finne ut hva jenta vår skal hete til etternavn, vi har to etternavn hver og 4 stk ville vært litt ekstremt. Hvordan gjør dere det? -Kun far sitt? Kun mor? Et av hver? Klarer dere å bestemme dere for hvilket dere skal "gi vekk"?
snuffe Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Vi har ikke bestemt oss for fornavn ennå, men om det blir et enkeltnavn blir det begge etternavnene uten bindestrek; mitt som mellomnavn, den andre mammaens til slutt. Rett og slett fordi jeg liker hennes etternavn best. Om det blir to fornavn får det klare seg med hennes etternavn. Vi har bare ett etternavn hver, da, og ingen av oss har egentlig noe særlig behov for å videreføre vårt eget.
meg & to små vampyrer Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 Jeg har to etternavn og mannen har ett. Vi bestemte oss for en kombinasjon av mannens og mitt siste, i den rekkefølgen. Det ble veldig bra. Kun ett fornavn da, vi syns tre navn totalt er maks for oss. Klinger fint hvertfall sånn det ble på gutten vår.
Allybeen ♂ ♂ ♀ Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Mitt som mellomnavn, hans som etternavn. =)
Allybeen ♂ ♂ ♀ Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Glemte å si at vi har bare et etternavn hver også, så er jo egentlig ikke noe problem. Men gutten jeg har fra før fikk bare fars etternavn da han ble født, da vi gikk fra hverandre ville jeg at han skulle få mitt etternavn også, så jeg måtte sende inn søknad om navnebytte, så derfor er jeg nøye på at nestemann skal få begge sine etternavn =)
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 22. mars 2009 #6 Skrevet 22. mars 2009 Vi har to etternavn hver, så vi valgte ett fornavn og to etternavn. Jenta vår har da ett etternavn fra meg og ett fra far. Mitt etternavn står registrert som mellomnavn for henne. Vi måtte diskutere dette noen runder før vi ble enige. I utg.pkt forsøkte vi å bli enige om ett etternavn som hele familien skulle ha. Men siden vi ikke ble enige om hvilket, valgte vi altså ett fra hver og da det som vi selv brukte som etternavn.
Vivil-08 Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 Jeg har to etternavn og far ett. Har ikke helt diskutert ferdig, men tror den lille får et kort fornavn, mitt siste etternnavn som mellomnavn og far sitt som etternavn. Vi har begge tre-stavelses etternavn, så litt usikker på om vi skal gi den lille begge, men siden jeg ikke kommer til å ta fars etternavn om vi gifter oss så vil jeg gjerne at den lille skal ha mitt etternavn også. Det er viktigere for far enn for meg at den lille får hans som siste etternavn, så hans blir stående til slutt.
Venter09<3med ny spire Skrevet 22. mars 2009 #8 Skrevet 22. mars 2009 her blir det bare fars etternavn. da vi begge har veldig lange og tunge etternavn.....
Kammie 3 barnsmor:o) Skrevet 22. mars 2009 #9 Skrevet 22. mars 2009 Siden jeg har et sjeldent etternavn, ville jeg veldig gjerne at det skulle brukes. Så vi har mitt etternavn bindestrek pappaens navn. Hvis vi gifter oss en dag, tror jeg at vi alle vi ta dette navnet. Er jo mange som gjør det idag. Blir jo et eget familienavn, som blir spesielt, især hvis den ene har et veldig sjeldent etternavn.
ta|ie Skrevet 22. mars 2009 #10 Skrevet 22. mars 2009 Vi har også 4stk. til sammen. Første barnet skal ha mitt mellomnavn og typens etternavn. Syns dette er finest og jeg skal selv ta hans etternavn når vi en gang gifter oss hehe... Men vi sliter litt med de andre barna vi en gang skal få da... Med tanke på at hans mellomnavn er et navn bare han i familien skal føre videre. Det får vi slite med da :S
det spirer Skrevet 22. mars 2009 #11 Skrevet 22. mars 2009 Her skal jeg faktisk skifte etternavn slik at jeg har det samme som min samboer, Vi skal ikke gifte oss enda, men føler at det er mer samhold i det hvis alle heter det samme. Mitt + hans etternavn blir for mye. Han har en sønn fra før og da heter alle 4 det samme. Synes det er best og mest praktisk.
mer enn bare mor Skrevet 22. mars 2009 #12 Skrevet 22. mars 2009 her tar samboeren min det nærmest som en selvfølge at gutten skal ha hans etternavn.. det er jo jeg fullstendig enig med, men vil gjerne at han skal ha mitt også... vi er jo samboere, og har i grunn ingen planer om å gifte oss heller.. og om vi så gjør så spørs det om jeg vil ta hans navn.. jeg føler at navnet mitt er en del av personligheten min.. men hva gjør man når etternavnene våres ikke passer så veldig godt sammen?? med tanke åå om gutten får begge navnene.. det lyder helt greit, men er liksom ikkje "kjempfint" tror jeg.. (kanskje bare fordi vi ikke er vant til det...) tror ikke samboeren min er så veldig gira på at gutten skal ha begge etternavnene.. men jeg føler jo litt da at jeg får mindre "tilknytning" til gutten, siden vi ikke deler samme navn, og ikke er gift med barnefar heller? andre som har det sånn? sorry, litt langt..
Emma27 Skrevet 22. mars 2009 #13 Skrevet 22. mars 2009 Vi har ett etternavn begge to, men har bestemt at ungen får etternavnet til pappaen sin. Det er det greieste fordi mitt alltid må staves for at det skal bli skrevet riktig, også har jeg tenkt til å bytte til hans når vi gifter oss en gang i tiden:-)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 22. mars 2009 #14 Skrevet 22. mars 2009 I vår familie blir det litt kaos;) Min sønn har mitt som mellomnavn og farens som etternavn. Jeg har beholdt mitt som mellomnavn og har min manns som etternavn. Min mann har bare ett.. og det tror jeg jammen minsten også kommer til å få - hans. Jeg har kun beholdt mitt for å hete "litt" det samme som min sønn;)
nesten30 Skrevet 22. mars 2009 #15 Skrevet 22. mars 2009 Vi er samboere, har begge relativt skjeldne og spesielle etternavn. Men de to navnene passer ikke sammen og/eller blir vanskelige sammen. Derfor får barnet pappaen sitt etternavn, dersom de senere i livet ønsker mitt også kan de få det. Legger vekt på at barnet skal ha et navn som det ikke til stadighet må stave, blir feilskrevet etc. Barnet vårt får nok et fornavn og et etternavn. Ønsker at barnet kun skal ha navn som brukes, ikke en hel rekke med navn som kun er "papirnavn", men som ikke brukes til daglig. Men, hadde våre etternavn passet sammen ville nok barnet fått mitt etternavn også. Og hadde pappaen hatt et -sen navn ville jeg nok ønsket mitt etternavn til barnet. Dersom vi gifter oss en gang i fremtiden kommer nok jeg til å beholde mitt navn, fordi det er en del av min identitet.
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 22. mars 2009 #16 Skrevet 22. mars 2009 Vi har bare ett etternavn hver, og kommer til å beholde det slik når vi gifter oss. Egentlig hadde det vært enkelt å bare sette sammen våre etternavn, så får barnet tre navn til sammen, ikke for mye det egentlig. Problemet vårt, er at det navnet vi har lyst å bruke om det blir ei jente, kommer til å rime på mitt etternavn, og det kommer til å bli mange l-er til sammen. Dette kan i sin tur føre til mobbing og tull for barnet i oppveksten, og i det hele tatt gjøre navnet som helhet ikke spesielt bra klingende. Dette kan vi jo løse med å bare bruke hans etternavn. Da vil det klinge fint, og ikke bli grunnlag for mobbing. Men så får ikke jeg mitt navn med... Hva gjør vi? ofrer mitt etternavn, eller det fine fornavnet vi har funnet? eller gir ungen et navn som ikke klinger så bra, og håper det går bra likevel...? et navn skal jo liksom følge en hele livet, så det bør jo fungere.... Ble langt dette, beklager.
Sandra1986 Skrevet 22. mars 2009 #17 Skrevet 22. mars 2009 Vi har valger å bruke mitt mellomnavn som mellomnavn og min samboers etternavn til slutt. Han har jo fridd så jeg kommer snart til å ha hans etternavn men beholder mellomnavnet mitt, og sløyfer da mitt eget etternavn.
ble_mamma_6august 09 Skrevet 22. mars 2009 #18 Skrevet 22. mars 2009 det er jo bare et av de som her etternavn, altså det bakerste.. Det første er mellomnavn. Hva med å bruke ditt og bf sitt siste? Jeg har ikke det problemet med navn. Blir alenemamma, så blir rett at lisja har mitt etternavn
b10na&lillegull Skrevet 22. mars 2009 Forfatter #19 Skrevet 22. mars 2009 Ja, det er jo det siste som er slektsnavnet, sant nok. Men jeg vil heller gi bort mellomnavnet mitt siden det kun er vår familie i norge som heter det. Det blir kun født jenter i familien min så navnet vårt har nesten dødd ut m.t.p at farens navn nesten alltid kommer til slutt. Men så passer ikke det sammen med bf sitt etternavn. Fint å se at folk har gjort litt forskjellig
3b@rnsmor-30* Skrevet 22. mars 2009 #20 Skrevet 22. mars 2009 vi hadde ett etternavn hver. her heter nå alle (vi bytta da vi gifta oss) hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn.. mitt navn er det 18 personer som har.. hans var det 118 personer.. så begge er beskytta.
Misan Skrevet 23. mars 2009 #21 Skrevet 23. mars 2009 Vi har kun et navn hver, men forskjelllige. Vi beholdt våre navn når vi giftet oss. Vår datter fikk et eget etternavn, hun har sin fars fornavn+datter. Så vi alle tre har da ulike navn.
Moderbodin har født Skrevet 23. mars 2009 #22 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har to etternavn og pappa'n et. Men det ene etternavnet mitt + etternavnet til pappa'n er ganske sjeldne, derfor valgte vi disse sammen. Med mitt som mellomnavn.
TromsøMamma venter liten gutt Skrevet 23. mars 2009 #23 Skrevet 23. mars 2009 Heia =) Æ har litt samme greia. Men æ velge å ofre et av navnan og sette bindestrek mellom mitt og forloveden sitt. Men æ bruke jo bare d ene navnet til daglig da, så derfor er d greit å kutte ut d andre.
trolla <3 <3 Skrevet 23. mars 2009 #24 Skrevet 23. mars 2009 Her gjøres d enkelt. Ongen får pappan sitt etternavn, og det tar æ også når vi gifter oss.. Vil jo hete det samme som ongan mine. Har selv 2 etternavn og det e så tungvindt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå