Gå til innhold

Soving på dagtid....


Sept-06 venter på jan-09.

Anbefalte innlegg

Hei alle januarforeldre...!

 

Her i huset har vi fått en blid, stor og viljesterk gutt, som allerede har blitt to og en halv måned gammel.

 

Mitt spørsmål til dere gjelder soving på dagtid.

 

Han sover godt på natten, med amming kun i tre-fire tiden, men han har kommet inn i en rytme med power-napping på dagtid.

 

Når kan man begynne å arbeide med rutiner angående mat og søvn?

 

Han våkner for dagen i åtte-tiden, og jeg synes ofte at dagene består av amming og jakten på den lange og gode luren.

 

Han sover godt i vogna når den trilles. Kan sikkert sove i timevis bare vogna er i gang, men våkner somregel fort når den stanser.

 

Jeg merker at når han har fått sovet godt, tungt og passelig lenge så våkner han med et smil. Men etter disse smålurene har han vanskelig for å åpne øynene, er misfornøyd og skriker.

 

Noen tips og råd på veien......??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lille sover den lange luren om dagen i vogna etter en trilletur. Da sover an ofte i litt mer enn 3 timer tilsammen. Det er helt umulig å få han til å sove lenge inne, da blir det bare 30-45 min. -Så jeg ar desverre ingen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke fått noen veldig god rutine på dagtid ennå, men vi har egentlig heller ikke jobbet så voldsmot for det da, må innrømmes. Småtten min kom 12. jan., og er ti uker i morgen.

 

Han våkner i sjutida om morgenen, og hvis jeg står opp etter "frokost" i senga er han gjerne våken fra da av. Da blir det litt spising, leking og smådupping framover, men ofte en langdupp fra mellom ti og elleve en gang, i vogna som står på stua. Ofte går jeg tur med ham rundt halv to, og da kan han få en lang og god tupp til, spes. hvis jeg lar vogna stå ute, noe jeg foreløpig bare gjør dersom det er fint vær og jeg selv sitter ute.

 

Det er sjelden noe problem å få ham til å sove, så lenge han får ligge og kose seg med smokken på brystet/fanget mitt. Men av og til våkner han hvis jeg legger ham i vogna, andre ganger sover han godt videre. I Voksi-posen i ute-vogna er han veldig rolig og fornøyd, og sovner av og til før vi har rukket å begynne turen.

 

Jeg har gjort samme erfaring som deg ift at langdupp gir blid og fornøyd unge, så etter hvert må jeg vel få litt mer rutine på sovingen hans. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi visst innarbeidet en rutine med trilling i 11-12 tia. Etter turen sover lillegutt gjerne 2-3 timer i vogna si. Ellers blir det smådupper i løpet av dagen. ikke mer en 45-30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så bra at dere har fått bra rutiner på natten!

 

Det høres jo ikke ut som at dere har de store problemene med søvn akkurat, men kjenner godt igjen det å våkne med et smil når det har blitt nok søvn;)

 

Mitt tips er å innarbeide at det er greit å sove i vogna uten at den er "igang". Jeg har gjort dette siden min var helt liten, så han sovner fort uten tur. Tenker det kanskje er et tips å legge han i vogna, gi han smokken eller hva han bruker, og fortsette å roe han eller gi smokk hvis han ikke blir rolig av seg selv uten å ta han opp. Til slutt kanskje han skjønner at det er greit å sove der;)

 

Som sagt har jeg ikke måttet trille selv så vet ikke om det funker, men det var dette jeg gjorde med soving i senga og der gikk det veldig bra! Og så er det et tips å legge han før han blir overtrøtt, da er det myyye vanskeligere.

 

Lykke til! Si fra hvordan det går med dere da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...