Ayka 09+13+14 Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Noen andre enn meg som plages med "rastløse ben"-og spesielt om natta? Er så dritt-lei beina! De lever sitt eget liv... Hjelper biiiitte-litt hvis jeg har vært kjempeaktiv på dagtid (gått masse turer o.l.),men er ikke alltid jeg er det-og da er det garantert at natta blir et helvette! I natt har jeg blitt vekt iallefall 6-7ganger pga at beina løper løpsk...er så slitsomt! Kjenner mer og mer av det på dagtid også... Noen tips/råd mot dette? Eller må man bare leve med det til babyen har kommet ut (X iallefall fingra for at det gir seg da!)? *klaging ifra ei som er veeeeeldig sliten og trøtt*
Vestlandsspire Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Har funnet en krem som har hjelpt for meg i allefall! Den heter Vene Balsam, og skal hjempe mot trette, vonde, utolige, hovne og tunge ben. Eg smører meg inn med denne før eg legger meg, og kanskje en gang på ettermiddagen. og når eg har lagt meg, så hjelper det og at samboeren min drar meg i beina, altså at han står på gulvet og tar tak i begge beina, sånn at du kjenner det i hoftefestet (han drar ikke HARDT altså, bare sånn at du kjenner det "løsner).. Rastløse ben er SÅÅÅÅ slitsomt!!!!!
*emeline* Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 Jeg får også rastløse ben, men merker det bare om dagen ennå. Sist svangerskap hadde jeg det om natta også på slutten, fikk ikke sove, måtte bare stå opp igjen og finne på ett eller annet. Veldig slitsomt ja!!! Har hørt at det skal hjelpe å bruke støttestrømper om dagen. Har planer om å kjøpe meg det i neste uke. Jeg har termin i slutten av mai og merker mer og mer av denne rastløsheten om dagen nå. Får det også når jeg ikke er gravid, men det er helst når jeg er trett, og det kan jo være en sammenheng også. Er jo mye mer trett nå enn når jeg ikke er gravid. Noen sier det hjelper med magnesium-tillegg også (tror det var det det het).
Desembergutt blir storebror Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 ja,hadde det i mitt forrige sv.skap og har begynt å fått det igjen no,og det er noe skikkelig dritt... Forrige gang fikk jeg tips om selolje. For no før helgen på helsekosten å fikk tak i,og damen sa der at det hjelper om du tar Selolje pluss Magnesium,men det hjelper ikke umiddelbart,så man må ta det i noen dager før virkningen begynner. Verdt forsøket...:)Jeg skal iallefall prøv det..
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 åååh, skulle nesten akkurat til å legge inn et innlegg om rastløse ben...så jeg er ikke alene i verdan altså.... uff det er sååå kjipt jeg er førstegangs og i uke 29... får det selvfølgelig på natta ja, hehe... har ikke fått sove ordentlig på mange dager nå, og vet ikke om jeg får det heller fremmover, slitsom,.. iallefall når man må sove til skolen begynner .:S jordmora mi sa jeg kunne prøve magnesium, men hører plutselig at det er andre jordmødre som har sagt at man heldst ikke skal ta det..så da vet jeg ikke hva det blir:P
Ayka 09+13+14 Skrevet 21. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2009 Nesten litt godt å se at det ikke bare er jeg som er plage Skal titte innom apoteket for å se etter den Vene Balsam... Støttestrømper er jeg ikke såååå begeistra for,men hjelper ikke noe annet,så får man "krype til korset". Jeg har også hatt tilfeller av rastløse ben utenom når jeg er gravid,men da har jeg kanskje fått "anfall" 1 gang iløpet av 6mnd. I natt var det 5.-6.gangen iløpet av knappe 2 uker. Det er slitsomt ja! Og spesielt når man i utgangspunktet ikke sover så godt fra før av....
Vestlandsspire Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 Kjøpte min på helsekostbutikken, har hvertfall sett den på flere sunkostbutikker Håper den virker like bra for deg som den har gjort for meg, lå våken i flere timer og snudde meg hver natt - og det å snu meg er jammen meg ikke lett lenger det heller...
såpebobledama Skrevet 22. mars 2009 #8 Skrevet 22. mars 2009 får det hver kveld,er utrolig irriterende!!
to_tette? Skrevet 22. mars 2009 #9 Skrevet 22. mars 2009 dette har hjulpet meg: STØTTESTRØMPER! ta dem på før du står opp, og ta dem ikke av før du legger deg... selv om du får veeeldig lyst å ta dem av om kvelden... Magnesium tillegg litt over en time før jeg legger meg og så må jeg prøve å holde meg mest mulig unna søtt om kvelden... Sov nesten ikke på 1 1/2 uke før jeg fant ut at nå MÅ jeg gjøre noe med de beina... (2-3 timer per natt, ikke sammenhengende...) Nå sover jeg godt om nettene igjen (NESTEN hver natt)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 22. mars 2009 #10 Skrevet 22. mars 2009 Har alltid rastløse bein, enten jeg er gravid eller ikke. Men selfølgelig forverret nå Jeg forsøkte magnesium..både mot leggkramper om natta og restless legs.. Har faktisk fungert for meg. Er ikke helt borte, men nå er det iallfall ikke dette som holder meg våken på natta.
Snuppa + Spire Skrevet 22. mars 2009 #11 Skrevet 22. mars 2009 Jeg har vært veldig plaget med rastløse ben på kveldstid, ikke så mye om natten når jeg først har lagt meg. Kunne ikke sitte i ro i sofaen i det hele tatt, satt bare og vridde og vendte på meg og ristet på bena til jeg holdt på å klikke og måtte opp og stå og bevege meg, utrolig slitsomt etter lang dag på jobb og man egentlig bare vil slappe av litt. Var også litt plaget før jeg ble gravid, mens nå i graviditeten har det vært skikkelig ille siden uke 20 (?) kanskje, husker ikke helt. Når det sto på som verst hjalp det å strekke ut i benmuskulaturen skikkelig, og holde hver posisjon leeenge, da hjalp det en stund. Magnesium hjelper for mange, må visst taes en stund før du merker virkningen. Det kan visst og skyldes jernmangel, jeg hadde blodprosent på 10, og begynnte med Floradix (jordmoren anbefalte), flytende jerntilskudd som fås billigst på rema1000, og spiser rødbeter jevnlig,som og er rike på jern, sammen m cvitamin for å hjelpe jernopptaket, og er nå oppe i 11,5 etter 4 uker med dette (tror faktisk rødbetene hjalp mest). B-vitamin mangel kan og være en grunn - jeg tar nå folat hver dag igjen, i tillegg til b vitamin tilskudd, og jeg tror det var dette som til slutt hjalp meg litt, for nå klarer jeg nesten sitte i ro i sofaen en hel kveld, stor forskjell fra et par uker siden. Prøver også kutte ned på sukker inntaket. Så jeg tar altså TRAN, Floradix, rødbeter, masse c-vitamin, folat, b-vitamin og magnesium hver dag, og har gjort dette en stund, som nå ser ut til å virke.... mye greier, men det hjelper for meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå