Gå til innhold

1-åringer og middag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor strenge er dere med at de skal spise det samme som oss og ikke bli tilbydt noe annet?

Gutten vår på 13 mnd, kan være temmelig vanskelig å få i middag noen ganger, bare tøyser.

Men han er jo sulten, så dersom vi tilbyr brødskive istedenfor sluker han den... Samme med gulrot, den må han få til slutt. Hvis han oppdager at vi har gulrot skal han ikke ha noe annet.

Skjønner de virkelig at de kan snurre oss rundt fingeren når de er så små?

Skulle ikke forundre meg...

Hvordan gjør dere det da, når de ikke vil ha?

Venter dere med mer mat til kvelds?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser middag til kvelds. Men etter at hun har spist litt middag kan hun godt få litt brødskive eller frukt/gr.saker om hun vil ha det. Synes ikke det gjør noe så lenge det er sunne alternativer:)

Skrevet

Hos oss spiser familien det samme, men jeg tvinger henne ikke til å spise noe som helst hvis hun ikke vil ha. Men samtidig får hun ikke andre alternativer i stedenfor.

Vi pleier å spise middag kl. 5, og hun får kveldsmat etter hvor mye middag hun spiste. Som regel spiser hun en god posjon middag, men dersom hun har tøyset mye og ikke spist noe særlig, så får hun en god posjon kveldsmat i steden.

Vi pleier å gi brødskive eller havregrøt til kvelds, sånn i 18.30 tida.

Skrevet

Veldig usikker på dette selv. Vi har ei på 15 mnd og hun hadde gått ned i vekt fra 12 mnd kontrollen så jeg er litt stressa på at hun skal få i seg mat. Jeg ønsker dessuten at hun skal få i seg litt "middagsmat" (kjøtt/fisk og grønsaker) og ikke bare grøt og brød med prim.... (Hun får selvølgelig annet pålegg, men spiser ikke så mye da..)

Siste ukene har det vært MMR vaksine og forkjølelse og tenner så matlysten har vært så som så. Det er ytterst sjelden at hun spiser noe særlig til middag. Til middag bare tøyser og tuller hun og tar mat fra vår tallerken og flytter til sin og tilbake og kaster på gulvet og griser og.. ja det er en tolmodighetsprøve. Så hører gjerne flere svar her!!

Skrevet

Vi tvinger ikke... Vil hun ikke ha så får hun noe annet... Syns de er litt vel små til akkurat det å nekte de mat dersom de ikke spiser...(13 mnd)

Skrevet

jenta mi på 16 mnd er heller ikke glad i middag. Tøyser mye, kaster mat rundt om, tømmer vann fra drikkekoppen-i det hele tatt svært lite interessert i middagsmat. Får hun brød, går som regel den ned på høykant. men vil og, som flere over, at hun får i seg mer næring fra andre matvarer (proteiner, fett, vitaminer, mineraler osv). Har alltid vært slik at middag er det vanskeligste måltidet, men hun er svært småspist når det gjelder det meste, så vi er vant til at matsituasjonene er vanskelige. Det eneste som hun liker og spiser litt av er pannekaker (lager litt grov røre, gjerne med litt ris i og masse kanel på), fiskekaker, pølser og brokkoli. Har desverre ingen tips, men i er hvertfall ikke alene.

Skrevet

Jeg prøver å få i henne så mye jeg kan til middag, men det nytter jo ikke å tvinge de.. Får ofte litt frukt til dessert hvis hun ikke spiser mye middag..

Har gitt en del middag fra glass tidligere, men hun har også gjerne ville smakt på det vi spiser. Er det barnevennelig har hun fått det.. Men har nå har vi definitivt skjønt at det lønner seg å gi noe man lager selv. Det er jo mye bedre, billigere og jenta mi spiser mye mer enn hun noen gang gjorde av glassmaten. Har nå laget fiskepudding med hvit saus, med poteter og gulrot til, og i dag fikk hun kjøttboller med poteter, gulrot og fløtesaus. Da spiste vi det samme, bare at vi hadde inderefilet av svin, istedet for de kjøttbollene. Hun spiser kjempemye og vi får absolutt motivasjon til å fortsette å gi henne hjemmelaget. Moser det med gaffelen til henne da.

Skrevet

hei.min jente er 15 mnd, blir mye tull med middag, jeg står og tilbreder lenge for at det skal bli bra og hun bare smaker et par skjeer(: her en dag var det fiskeboller og hun ville ikke ha, men jeg prøvde å gi fra min tallerken og da ville hun ha(: jeg tok da og lesset hennes posjon( som var mer mos) over pp min i skjul bak koppen og da spiste hun alt.Tror de tuller litt i den alderen(:

Skrevet

ingen som gir mat på glass? har lyst å kutte det ut jeg også men synes det blir litt vanskelig når han pleier å spise middag 3 og vi 4. hittil har han spist sin mat 3 og fått smake av oss når vi spiser. grunnen til at han får tidligere er at jeg skal få måltidene til å gå opp. frokost 8 lunsj 12 middag 3 og kvelds 1830.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...