Gå til innhold

Noen selvstendig næringsdrivende her inne da??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og leser opp litt om endringene i rettighetene til selvstendig næringsdrivende i forhold til fødsel.

Det står :

"For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Foreldrepengene utgjør 100 prosent av denne inntekten"

MÅ man ha vært selvstendig i 3 år dag for å få permisjon og foreldrepenger?? eller vil de kunne beregne snitt av de siste månedene om man ikke har vært SN i 3 år?

Hos normale lønnsmottakere får man jo endret beregningsgrunnlaget alt ettersom om man har vært fast ansatt over lang tid eller har hadd varierende inntekter...

Regelen er jo at du må ha vært i arbeid 6 av de 10 siste månedene før fødselen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror bare det handler om hvordan man regner ut inntektsgrunnlaget ettersom det gjerne svinger litt for selvstendig naeringsdrivende slik at det aa ta utgangspunkt i de siste tre maanedene som man ofte gjoer for arbeidstakere med varierende inntekt hadde blitt helt feil. Den stoerste endringen er vel at man naa faar 100% dersom man tar 100% dekningsgrad mot 60% tidligere. Men for all del, send et brev saa du faar et skriftelig svar fra NAV, det er ofte det greieste :-)

Skrevet

er ikke gravid nå,så er ikke noe som står så veldig om..

men er inne i mitt første år som SN nå,og tenker bare litt framover på fremtidige barn...

om jeg burde vente to år til eller om jeg eeeegentlig kan bli gravid i år om jeg vil :)

Skrevet

Det er kun pensjonsgivende inntekt som legges til grunn, men du trenger ikke å ha vært SN i 3 år, det er samme arbeidskravet her som for arbeidstakere.

Bakdelen er jo at det faktisk kun er den pensjonsgivende inntekten du får penger av!

Slik som her i huset hvor man har en del fradragsberettigede utgifter, som jo føres i regnskapet og på ligningen, disse pengene får vi jo ikke...

Skrevet

og dette burde jeg helt sikkert vite,men...

hva er det som beregnes som pensjonsgivende inntekt da??

Og har lest flere steder det blitt nevnt noe om en frivillig tillegsforsikring hos NAV for å sikre/øke rettigheter, men jeg klarer ikke lese noe om det på NAV sine sider...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...