*snartklar* Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Hva om vi danner en egen tråd? Jeg som trodde jeg var alene om å ha det slik kjenner at det blir litt "enklere" når det finnes andre i samme båt. Det kan være greit å prate med andre for å høre hvordan de har det, utveksle erfaringer og tips osv. Det er skikkelig slitsomt med manglende el, ustabil syklus og alt det der. Jeg skulle gitt mye for å kunne vite dato for el og ikm hver mnd, vite hvor lang syklus jeg har og at alt fungerer som det skal. Jeg har egentlig alltid hatt ustabil syklus, men det var først etter at jeg sluttet med p-pillene for snart 3 år siden at det ble skikkelig ustabilt. I går fikk jeg endelig mensen igjen, det var på dag 91 (!) i syklusen. I mellomtiden har jeg gått og grublet på om jeg kanskje har vært gravid, men jeg har ikke hadde noen peiling på når jeg eventuelt kunne teste ettersom dato for el og ikm er helt fraværende. Så det har blitt en del hundrelapper kastet rett ut vinduet når det gjelder testing. Min syklus går "opp og ned". Jeg har perioder hvor det kan gå mellom 90-100 dager mellom hver mend, men så har jeg også perioder der syklusen varierer mellom 28-40 dager! Jeg er så innmari lei av å vente, og skulle ønske jeg kunne gjort noe for å å få litt stabilitet igjen. Det er jo håpløst å planlegge graviditet på denne måten. Eneste rådet fra gynekologen, som for øvrig ikke fant noe galt under undersøkelsen, var at jeg må ha sex annenhver dag til det klaffer. ganske urealistisk det da, vi har nå tross alt tusen ting å ta oss til i hverdagen, og det høres veldig enkelt ut å sex annenhver dag, men det er rett og slett ikke alltid det klaffer slik! Håper dere andre vil fortelle litt om hvordan dere har det...kjekt å kunne dele dette med noen som vet hvordan det er
=Lillemora= Fødeklar<3 Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Jeg vil gjerne henge meg på denne tror jeg! Hadde ikke trodd det, for jeg har faktisk altid hatt veldig stabile sykluser, også etter p-pilleslutt for 5 måneder siden.....men sist mens kom ikke når den skulle, og den har faktisk ikke kommet enda. Hadde siste mens 26 januar. Trodde jo først jeg var gravid, men neida....så nå vet jeg ikke hva som skjer med kroppen... Håper i det lengste at mensen skal komme rundtomkring disse dager da, at jeg bare "hoppet" over en, for det har faktisk skjedd en gang før....men har ingen tegn så det spørs vel..... Tenkte å bestille meg legetime hvis den ikke kommer til tida nå heller, men vet liksom ikke om det er noe hjelp å få? Har du fått noen medikamenter for å få stabilisert syklusen din *snartklar*? Skjønner kjempegodt at du blir frustrert, kan jo ikke planlegge noenting.....sex annenhver dag er greit nok det, men det er jo faktisk ikke altid det går....syns du burde gå til en annen gyn, høres ikke ut som han tok deg særiøst. Hva slags undersøkelse tok du der? Innvendig UL?
blirjegsnartmamma Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 Jeg blir med her Jeg har gått på ppiller siden jeg var 16 - og før det husker jeg ikke helt hvordan syklusen var, men jeg mener den var ustabil da også.. Nå har jeg syklus på mellom 65 og 162 dager.. Eneste gangen jeg har hatt kortere enn det, er fordi jeg tok provera ellers vet jeg ikke hvor lang den hadde blitt... Jeg testet alltid etter 28 dager.. For det kunne jo tenkes at jeg hadde en normal syklus denne gangen.. haha Jeg vet at jeg har PCOS, og det synes også på ul når jeg er hos gyn.. Men, jeg har fått mye mindre cyster etter at jeg begynte på noen naturmedisiner. Mistenker at jeg også har hatt endometriose, som jeg også er blitt kvitt. Men det er hvertfall fastslått at jeg ikke har eggløsning av meg selv, og de lærde strides om jeg noen gang vil kunne få det til på egen hånd. Nå har jeg prøvd både enkel og dobbel kur med pergo, og ingen av dem fungerte. Fikk beskjed om at det KAN være fordi jeg har veldig tykke slimhinner... Men av en grunn som er uviss, også for legen, fikk jeg mensen på dag 34 etter dobbel kur, selvom jeg ikke har hatt el.. Så nå venter jeg i 6 uker på at mensen ikke kommer, så jeg kan ta provera og begynne på trippel pergo kur.. Iløpet av denne perioden må også mannen min inn til riksen for en test.. For hvis ikke trippel kur virker heller - så skal jeg inn på lap. Og det gjør de ikke hvis ikke mannen min er frisk. For da er liksom løpet kjørt - lap eller ikke lap. Nå prøver jeg å ta det med ro i denne 6 uker lange prøvepausen, og prøver å godta at det ikke blir noe 2009 barn heller.. Men at første sjans vi har er februar/mars 2010... 1 år etter at venninnene mine har født..
Tweak Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Jeg er også med! Min lengste syklus varte i 185 dager... :-( Syklusen etter det ble jeg gravid men mistet to dager etter positiv test. Syklusen etter det igjen varte i 59 dager og endte med en positiv test. Meeen lykken varte kun til ut i 2 tri. Har ønsket meg barn i 6-7 år nå, men det var først i fjor vår jeg fikk mannen med på å prøve/se hva som skjer. Jeg har også gått på diane p-piller siden jeg var 16 på grunn av pcos-symptomene jeg har. Sluttet på de høsten 2007 for å se om jeg fikk regelmessig syklus, eller egentlig for å få bekreftet mistankene mine om at kroppen min ikke er normal. På grunn av ma'en og pcos'en så går jeg til gynekolog og har fått pergo selv om jeg ikke har prøvd skikkelig i ett år enda. De er så gode på gyn. Vi har avtale om at dersom jeg blir gravid så skal vi få tett oppfølging med ul opp til annenhver uke eller noe slikt. Må bare få det til å klaffe først! Hadde pergo-el i januar, men el kom ikke i feb eller mars heller. Fikk provera for å få mens, men det ble bare kødd... Så neste fredag skal jeg inn til gyn igjen for å sjekke ut ting og tang. Til deg *snart klar*, så er det jo tydelig at du trenger mye mer oppfølging fra gyn! Så uregelmessige sykluser skal utredes og du kunne jo like gjerne fått pergo med en gang, om ikke mer enn for å jump-starte deg. Og sex annenhver dag er kanskje en drøm for mange, men utrolig slitsomt når en føler at en må hele tiden.
*snartklar* Skrevet 22. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2009 Hei på dere jenter, så kjekt at dere henger dere på Tenkte kanskje vi kunne sagt litt generell info om oss selv, f.eks hvor gamle vi er, jobb/utdanning, om vi har barn fra før, hvor lenge vi har prøvd å bli gravide osv. Jeg er 25 år , sykepleier og har en datter på 8 år. Jeg og hennes far var sammen inntil for 6 mnd siden, da flyttet jeg ut. Problemer over tid i forholdet, som dårlig kommunikasjon, krangel om økonomi osv ble jeg til slutt drittlei av, i tillegg til at jeg har følt han har tatt meg for gitt de siste årene. Nok er nok, jeg har prøvd alt i min makt for å få det forholdet til å fungere, men det krever en innsats fra begge parter...jeg kunne ikke klare det alene! Nå går det mot den 6 mnd der jeg bor alene, og jeg har fått verdens herligeste kjæreste. Jeg har kjent ham i 7 år, vi har vært utrolig gode venner (og naboer..hehe), og vi kjenner hverandre ut og inn. det siste året jeg bodde me exen og han med sin x hadde vi vel egentlig et forhold på si, med planer om å flytte og bli kjærester på ordentlig. Han har barn fra før, og jeg har som sagt en datter, så vi tar det litt rolig i starten slik at de får venne seg til tanken om at foreldrene har flyttet fra hverandre før de hilser på den nye partneren. Men så er det nå slik at barna "våre" kjenner hverandre og oss kjempegodt, og det er nok en fordel:) Det er mye jeg kunne sagt rundt denne saken, men det ville nok tatt en hel dag. Så jeg rabler ned hovedtrekkene og håper dere ikke dømmer meg sønder og sammen;) Uansett, det kommer ikke til å bli lenge til før vi involverer barna, og etterhvert (kanskje til høsten) vurderer å flytte sammen. Og så har vi et sterkt ønske om et felles barn begge to, så jeg håper å få en ordning på syklusen etterhvert. =Lillemora= : Håper du får mensen igjen snart, og at du kommer inn i normal rytme igjen. Med meg tok det 1 år før jeg fikk mensen etter at jeg sluttet med p-pillene. Hadde ikke tegn til mensen i det hele tatt det året. Men det som er litt rart er at de gangene jeg glemte noen p-piller når jeg brukte dem, da kom mensen allerede etter noen dager. Jeg har hørt at hvorhen i p-pillebrettet du slutter å ta pillene kan ha en innvirkning for når du får mensen igjen, men jeg vet ikke om det stemmer da. Uansett håper jeg du slipper å vente så veldig mye lenger, og at kroppen ordner opp av seg selv. Jeg har ikke fått noen medikamentell behandling for syklusen. Jeg nevnte det for gynekologen og fastlegen, men da var svaret "sex annenhver dag"!!! Jeg foretok en innvendig UL som viste seigt slim eller hva det nå var, slik at det ikke er alltid at eggene kommer gjennom eller noe i den dur...derfor får jeg heller ingen mensen...men har jeg ikke el heller da? Skjønner ingenting jeg... blirjegsnartmamma.blogspot.com: Offameg, du har faktisk enda lenger syklus enn meg, så utrolig frustrerende:( Ser du skriver at du har/har hatt PCOS og endometriose. Førstnevnte har jeg hørt litt om, er ikke det cyster på eggstokkene? Kan disse forsvinne av seg selv, evt opereres bort? Mister en helt el hvos en har slike cyster? Endometriose har jeg ikke noe kunnskap om, hva er det? Jeg har lagt merke til at det er flere som ikke har noen effekt av den enkle og doble pergo-kuren, og må over på en trippel en. Hvordan fungerer egentlig pergo? Er det for å sette i gang el? tror jeg får ta og lese litt..surfe litt på nettet etter info;) Håper for din del at mensen ikke kommer i løpet av de 6 ukene. Vil det ødelegge alt? Hva skjer om mensen kommer nå liksom? Ble mange spørsmål dette;) Et spørsmål til; hva er lap? Tweak 1 MA, prøver igjen: 185 dager??? Håper det var et engangstilfelle??!!! Hvordan er syklusen din ellers da? Det er så forbaska irriterende å ha det slik, mens andre nærmest kan se på klokka for når de venter el og mensen!!!!! Så utrolig trist at det endte med MA, men vi får krysse fingrene for at det går bra neste gang, når du får god oppfølging. Flott at de tilbyr det:) Er vi nødt til å ha prøvd et år før vi kan få pergo? Det er så mange her inne som snakker om pergo og provera, mens jeg ikke vet noenting om det. Synes det er dårlig gjort av gynekologen min å ikke nevne hvilke muligheter som finnes for å få syklusen igang igjen...det var tross alt derfor jeg søkte hjelp. Jeg skal jaggu finne meg en annen gynekolog....skulle hatt en ny fastlege også, for han bryr seg ikke i det hele tatt!!! Leser at du også har pcos...har du hatt det lenge? Hvordan merkes det, er det kun ved ul? Eller kjenner du det på noen måte, f.eks i form av smerter? Alt vi jenter skal måtte slite med...det er jammen ikke enkelt. Og alt vi egentlig ønsker oss er en stabil syklus slik at vi kan få et barn sammen med vår kjære. Klem:)
*LillaMeg* Skrevet 22. mars 2009 #6 Skrevet 22. mars 2009 jeg har alltid hatt ustabil syklus.. Fra jeg første gang fikk mensen.. :s Vet aldri om syklusen er på 28 dager eller på 70, som den var forrige gang.. Og mensen varer bare i ett par dager, og kan vel knapt kalles mensen.. Når jeg gikk på ppiller, så hadde jeg stabil syklus, men det var jo da pga pillene.. Har og brukt hundrevis av penger på og teste om jeg er gravid, evt har el.. Heldigvis finnes billigtester. Og jeg har lært meg til at vis jeg har el, så har jeg slim.. og mer utflod.. Så tester ikke el før det da.. *selv om det må viljestyrke til* Det er så kjipt, vil jo at spiren skal sitte, men det er jo ikke eltt når jeg ikke aner tid jeg har el.
Dilldall Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 Heisann Slenger meg på her jeg og. Veldig bra med en sånn tråd. Kan oppdatere hverandre på hvordan det går:) Begynte på p-piller da jeg 15, husker ikke hvordan syklusen var før det. Slutta i mai i fjor og syklusen har vært opp og ned etter det. Er på dag 45 i dag Har variert fra 32 dager til 46... Så håper at TR kommer snart... Har vært hos legen og hun har henvist meg til en fertilitetsklinikk, men aner ikke når den innkallingen kommer:( Jeg var skikkelig engasjert i syklusen og testa og sånt før jul. Men nå gidder jeg ikke. Ting får bare gå som det går frem til jeg får en utredning.. Sambo har et barn på 4 fra før, så han vet vi jo kan få barn. Har vært sammen med han i 3 år nå. Har det veldig bra sammen, og begge er klar for å få et barn sammen:) Han tar det veldig rolig mht at vi sliter heldigvis. Han er litt skeptisk til at det blir mye stress med utredning da:) Han liker best til enkelt, men det gjør vel de fleste menn:)
stratos86 Skrevet 22. mars 2009 #8 Skrevet 22. mars 2009 Dette var en god idè! Jeg henger meg på Jeg er 22, snart 23, kjæreste og samboer med mann på 25 gjennom 6 år. Hos oss er det faktisk han som er mest ivrig på å få en liten en, så han måtte gå noen runder med meg før vi ble enige om å forsøke, men nå håper vi begge to Jeg sluttet på p-piller etter 5 år i februar 08, og startet med syklus på ca 60-80 dager men går saaakte nedover til 40-60 dager. Har prøvd enkel pergo og det var den som ga rundt 40 dager. Har testet negativt for pcos med innvendig ul og en haug blodprøver, de fant ingenting unormalt. På UL i fjor høst så gyn at jeg hadde nylig hadde hatt el, og mensen burde jo komme i løpet av et par uker. Det tok ca 4 uker fra EL for mens.. Har noen en god forklaring på hvorfor det tar så lang tid mellom EL og mens?? Håper dere alle får regelmessig syklus snart og treffer blink. Ser frem til å høre hvordan det går!
Miztery Skrevet 23. mars 2009 #9 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har alltid vært ustabil, helt fra jeg fikk mensen som 12 åring. Helt normalt å være ustabil når man er ung, men det skal jo stabilisere seg etterhvert. Nå har vi prøvd i et år, og i begynnelsen kom mensen hver fjerde uke, og jeg var helt forundret over at det gikk så greit. Mai 2008 hadde jeg mensen, så fikk jeg den ikke igjen før august 2008, 4 måneder med relativt normal syklus på 28-30 dager, så opphold til jeg fikk mensen igjen nå i begynnelsen av mars. Er det rart man blir frustrert? Da jeg var 20 år sluttet jeg med p-pillen (juni 1998), da fikk jeg ikke mensen igjen før i oktober 2000, og ved neste eggløsning 14 dager etterpå, satt spiren, som ble født i juli 2001. Da gikk det enda halvannet år før jeg fikk besøk av tante Rød..
Tweak Skrevet 23. mars 2009 #10 Skrevet 23. mars 2009 Wow, du er flink til å svare alle *snart klar* :-) 185 dager ja, det blir nok et engangstilfelle. Jeg går til gyn MYE før om det skulle begynne å drøye slik flere ganger. Men den gangen var jeg litt slik at jeg skulle samle "bevis" som jeg kunne ta med til lege og gyn. Det er slik at for å få utredning for barnløshet så må en i prinsippet ha prøvd selv i ett år, fordi de aller fleste blir gravide innen den tiden. Men med pcos og min forhistorie nå så får vi hjelp. Pcos'en merker jeg i form av uregelmessige sykluser og svært sjenerende hårvekst. Det er andre symptomer også, men i forhold til hårveksten så er det filleting. Mest trolig har jeg hatt pcos siden 14-15 års alderen. De første årene med mensen telte jeg aldri dager. Jeg merket når den kom pga smertene. Men en sommerferie gikk jeg i to måneder uten mensen i det hele! Litt kjedelig å hele tiden gå rundt med "krisepakke" i veska sånn i tilfelle. Det var på grunn av hårveksten jeg fikk komme til gyn som 16-åring. Da fikk jeg begynne på diane, og gyn sa at de skulle jeg bare gå på til jeg ville bli gravid. Ikke et ord om at tilstanden kunne gjøre det problematisk å bli gravid, neida. Det fant jeg ut selv... Hadde jeg visst det den gangen, så hadde jeg kunnet forberedt meg og samboeren min på det og vi kunne kanskje ha begynt prøvingen tidligere. De mannfolka tror jo ikke at det er noe problem å bli gravid. Det var så mye på lista som skulle krysses av før det passet med barn... Men nå er vi i allefall endelig på samme "sted" når det gjelder prøving, og jeg bare håper at det kan klaffe. Det hjelper liksom ikke at alle de som ikke planla barn ble gravide ved uhell heller. Og i mellomtiden har en av de planlagt og blitt gravid med nr 2. Jeg unner de alt godt, men jeg er misunnelig. Jeg også vil ha det de har. Det er da ikke noe galt i å ønske seg det?
Lillevenn33 Skrevet 23. mars 2009 #11 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har også ustabile syklus og har PCOS. Hørtes ut som om du kanskje har det, snartklar? Har du vært utredet for det? Det forsvinner ikke av seg selv, det er noe du har resten av livet. Du kan få Pergo og/eller metformin (diabetesmedisin). Jeg har en syklus på ca. 6 uker, så det er ikke altfor ille. Bruker metformin. Har prøvd Pergo 2 ganger men den forsinker bare min EL, så skal aldri prøve igjen. Men mange får hjelp av pergo altså! Har blitt gravid 2 ganger, første gang gikk alt bra, fikk en baby, andre gangen endte det i MA. Prøver nå på nytt. Du kan bli gravid med ustabile syklus, men anbefaler at du blir godt kjent med kroppen din, se etter EL-slim, livmorhalen, og bruke billige EL-tester når du tror at EL er på vei. Også ville jeg prøvd Pergo og metformin, etter en utredning selvfølgelig, for å se om du har PCOS. Lykke til!
Tweak Skrevet 23. mars 2009 #12 Skrevet 23. mars 2009 Hm, nå tror jeg at jeg har fått el-slim jenter! På dag 23 i syklusen, he he. Da må jeg finne alle mulige måter å forføre samboeren min til sengs selv om det er midt i uka og vi bruker å stupe helt skutt i seng... Han har sagt at han ikke vil vite at jeg har el-tegn, for da blir det sånt press liksom. Så jeg får ikke lov til å rope ut når jeg har el-tegn. Derfor roper jeg det her i stedet. ;-)
monca*84*j12 Skrevet 23. mars 2009 #13 Skrevet 23. mars 2009 hei jenter, jeg slenger meg på her... Jeg er en jente på straks 25(ca neste helg) som bor sammen min kjære på 32, igjenom litt over 3år og nyyydelige Gordon Setter tispe på 9år som heter Mille=) Vi bor litt uten for Oslo i et hus som vi kjøpte sammen ett vennepar for litt over 1.5år siden.. (en tomannsbolig).. Vi valgte og flytte ut av oslo med tanke på at vi ønsket barn, men det min kjære ikke viste at den tanke var litt nærmere enn han trudde *glise*.. Så vi har nå vært prøvere i over 1år, siden januar 08, så jeg kan vel betraktes som en av sliterene.. Ellers studerer jeg på siste året nå på Blindern og er jobbsøkende i disse nedgangstider,.. Er veldig spent da jeg har søkt en jobb jeg VIRKELIG vil ha, annsettelses prossessen starer i April.. kryss fingrene for meg... Syklusene mine er heelt på bærtur, men annerledes enn de fleste av dere.. Jeg har et syndrom på eggstokkene som gjør at jeg blør mye.. Denne pp'n tok det virkelig av og jeg hadde min helt første blødefrie dag i går på 11.5 uker......... Evig lenge... Så mine sykluser er alt fra 30 dager til maange uker... En ting vi dog har til felles er at jeg aldri vet når el kommer og når ikm er.. ikke slår el tester positivt ut på meg heller, så eneste løsningen min er og tempe, men da finner jeg jo bare ut at el har vært ikke når den er.. Nå skal jeg gå på provera kur, 12 dager av, og 14 dager på.. Skulle begynnt på den i går men tør ikke... Trur mine ekstreme blødninger hadde noe og gjøre med proveraen.. Så vil vente et par dager i hverfall, tilfelle jeg blør med en gang igjen.. Nyte og ikke ha mensen i minst 5dager... he.. Litt langt ble dette, men det er no i hvertfall meg=)
blirjegsnartmamma Skrevet 23. mars 2009 #14 Skrevet 23. mars 2009 Hei SnartKlar! Sorry at det tok meg litt lang tid å svare Jeg er 22, snart 23 og mannen min fylte nylig 29.. Jeg har nesten ikke jobb om dagen, har en latterlig lav stillingsprosent, så håper jeg får noe nytt snart. PCOS er en hormonforstyrrelse (skjønner den nesten ikke selv engang) som gir meg cyster på eggstokkene, og jeg har mer testosteron enn østrogen. Kroppen klarer ikke opprettholde rett balanse selv. Man mister ikke nødvendigvis el, men det er sånn det virker på meg.. Cystene kan man sprekke, men det krever en lap. Eller kikkhulls operasjon (lapraskopi). Endometriose skjønner jeg heller ikke helt, men vet at svigermor har vært operert for det.. Pergo er hormoner som skal sette igang, eller forsterke el.. Derfor er det også mange som har el som kan få det, hvis den ikke er helt etter boka. Det ødelegger HELDIGVIS ingenting hvis mensen kommer av seg selv, da slipper jeg bare å ta provera for å få den.. Jeg skal likevel på trippel pergo kur på dag 4, uansett hvordan jeg får mensen. Men hvis den kommer av seg selv blir både jeg og gyn overrasket, siden det ikke er noen tegn overhodet på at jeg har hatt eller kommer til å få el.. Så tror nok jeg må ta provera 16 april (det er datoen jeg har satt meg som siste frist for naturens gang)
*snartklar* Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 23. mars 2009 Heisann:) Virkelig kjekt at så mange deltar med sine erfaringer her inne, det hjelper ganske mye på humøret og vite at andre sliter med det samme. Godt å dele frustrasjonen med noen som vet hvor irriterende dette med ustabile sykluser kan være. Sammen er vi gode som gull jenter I dag tenkte jeg å bestille time hos gynekolog...vil ha en skikkelig utredning med svar på alle spørsmålene mine, og jeg skal ikke gå derfra før jeg føler at jeg har fått svar på alt!!! Her gjelder det å kjempe for egen sak jenter, det er tydeligvis ingen andre som gjør det for oss. Ellers har jeg nettopp hatt mensen (fra 20/3 tom 22/3), og er spent på hvor lenge det blir til neste gang. Har kjøpt en haug med billige el-tester, så nå skal jeg prøve å finne ut av hvordan denne kroppen fungerer Jeg har et spørsmål: Ca 3 uker før jeg fikk mensen denne perioden hadde jeg en brunlig utflod i 2-3 dager. Det var ikke mye...litt første dagen, litt mer andre dagen og bittelitt siste dagen. Konsistensen var seigt, litt "grøtete", og fargen var som sagt brunlig....vet dere hva dette er? Kan det hende jeg hadde el ? Jeg husker at jeg hadde en sånn utflod i desember også, men da kom ikke den "skikkelige" mensen etterpå. Tweak 1 MA, prøver igjen: Gratulerer med el, håper det blir fulltreffer denne gang:) Så spennende :)Hvor utbredt er den sjenerende hårveksten? Kan du ta noe for å hindre økt hårvekst? De siste årene har jeg merket at jeg har fått mørke hår på magen, helst rundt og nedenfor navlen...det er slettes ikke pent, og jeg hater å vise frem magen. Pleier å barbere hårene bort, men hvis jeg holder på med det over tid vil det etterhvert bli stubber, og det er hvertfall ikke noe kjekt. Vurderer å få hårene vokset bort. Om sommeren er det greit når jeg har fåt litt sol på kroppen for da blir hårene lysere og viser ikke, men uansett er jeg ikke interessert i å ha så tydelige hår på magen. Helt siden ungdommen har jeg alltid hatt mørke hår på overleppen...de har ikke vært kjempetydelige, men nok til at det har plaget meg....så jeg begynte å barbere bort de også, og nå er jeg nødt til å gjøre det hver dag....det er så plagsomt og ufeminint, jeg hater det. Begynner å lure på om jeg også har en eller annen hormonforstyrrelse med overproduksjon av testosteron!!!!!! Jeg tok stoffskifteprøver for 1-2 mnd siden, de var fine, men kanskje jeg bør ta noen andre prøver også???!!! Jeg skjønner godt din frustrasjon over alle andre som får barn, jeg har det slik selv....4 av mine venninner er gravide og har fått det til tidlig i prøveperioden......jeg vil også ha det slik. jeg er selvfølgelig glad på deres vegne, men også VELDIG misunnelig! *otrivin*prøver*4pp: Jeg har også alltid hatt ustabil syklus, men jeg telte ikke dager så jeg vet ikke om den har forverret seg, eller om jeg allerede på den tid hadde så lange pauser. jeg fikk mensen da jeg var 11 år, så jeg burde jo kjenne kroppen min etterhvert, men den gang ei. Nå har jeg bestil el-tester fra billige tester og håper på å finne ut mer om hvordan ting fungerer i roppen min, men jeg er redd jeg kommer til å bli hekta på å teste jeg skal også begynne å bli mer observant når det gjelder mulige tegn til el, og føre ned datoer i en dagbok jeg har...Nå satser jeg alt på å få full oversikt....hahaha Snowqueen86-Prøvd siden mai08: Hvordan går det med syklusen? Har TR dukket opp nå? Kjekt at du henger deg på her inne...jo flere som kommer med tips og erfaringer, desto bedre blir det:) Håper du kommer raskt til på fertilitetsklinikken. Har et vennepar som hadde prøvd i nesten to år på å bli gravide, og når de da først søkte hjelp fikk de komme til i løpet av 1-2 mnd. Da ble mannen testet, og det viste seg at han hadde litt "trege" svømmere, og da regnet de med at det var årsaken til problemet. Dermed ble ikke hun testet. De endte opp med prøverør og fikk full klaff på første forsøk. For 1 mnd ble prinsen deres født:) Var på besøk forleden dag og fikk enda mer lyst på baby da!!!!!!! herregud jeg er så klar, det er bare kroppen min som holder igjen ;P Babylykke: Heisann og velkommen skal du være;P Jeg må nå ærlig innrømme at det er ganse sjarmerende når mannen er mer gira enn oss jenter på å få barn Så utrolig herlig:) Kjekt å høre at sykluslengden din er på vei nedover, ingenting er vel bedre enn det:) Da jeg foretok invendig UL fant de heller ingenting galt bortsett fra seigere slimhinner enn normalt, men jeg har bestemt meg for å gå til en annen gynekolog og få en undersøkelse til, samt få svar på de 1000 spørsmål jeg har. Så jeg har planer om å bestille time nå i skrivende stund, måtte bare inn på bim og lese litt først Miztery: Jeg håper for din del at det ikke tar 4mnd før du får mensen igjen, men at kroppen din holder seg til 28-30 dager. Jeg ser dere har vært prøvere i ett år nå...har dere vurdert å få utredning? Jeg har hørt at hvis man ikke blir gravid innen ett år bør man gå til gynekolog, evt fertilitetsklinikk. Har du vært hos gynekolog og fått noe svar på hvorfor du har så uregelmessig syklus? Prøver igjen.....: Jeg har vært hos innvendig UL, og der var alt normalt bortsett fra litt seige slimhinner. Legen sa ingenting om pcos, men jeg begynner å lure litt...som tidligere nevnt har jeg planer om å bestille ny time og få en grundigere sjekk denne gang...det er snart ett år siden jeg var hos gyn sist! På hvilken måte hjelper metformin på pcos? Jeg skal forresten følge opp rådet ditt når det gjelder å bli bedre kjent med kroppen min....så nå er 28 stk el-tester på vei i posten Monica *84* ønsker: Velkommen i klubben, kjekt at du vil delta:) Du har mann, hus og hund på plass, nå mangler bare babyen så blir dere en skikkelig kjernefamilie:) Jeg har også hund, en snart 5 år gammel Cavalier King Charles Spaniel hannhund som heter Tassen...han er bare kjempedeilig:) Hva er det du utdanner deg til da, og hvilken jobb har du søkt? Skal krysse fingrene for deg og håper selvsagt at du får den:) Hvilket syndrom er det du har? Det hørtes utrolig slitsomt ut å "alltid" ha mensen...må si at det er værre det enn å gå og vente på mensen....Er det i forbindelse med mensen du blør så lenge, eller kan det komme blødning når som helst? I såfall, hvordan greier du å skille mellom blod pga mensen eller blod pga syndromet? Blirjegsnartmamma.blogspot.com: Hei igjen:) Hva er det du jobber med da? Jeg er sykepleier på barneavdelingen (0-18 år) og trives kjempegodt. Jeg jobber 50% natt, og har veldig mye fri pga det:) Tar ca 4-5 ekstravakter hver mnd for å spe på økonomien, og da jobber jeg vel i gjennomsnitt rundt 15 vakter hver måned. Så jeg har i teorien fri halve mnd og det er deilig, særlig nå som det går mot vår og sommer:) Jeg kom nettopp på et spørsmål, det er kanskje litt dumt da men....er det mulig å ha el uten at mensen dukker opp og en ikke er gravid? Og en ting til, er det mulig å ha mensen uten å ha hatt el?
Tweak Skrevet 23. mars 2009 #16 Skrevet 23. mars 2009 He he, jeg er imponert over svarene dine *snart klar* :-D Jeg er temmelig overbevist om at du også har pcos! Det er et slikt "syndrom" som kan ha mange symptomer, med noen fellestrekk. Sjenerende hårvekst på normalt "mannlige" steder er absolutt et symptom! Det kommer at forhøyede testosteronnivåer, men det behøver ikke være så utrolig høyt for at man får trøbbel med hårveksten. Jeg har som deg; på overleppen, halsen, litt på magen og en bikinilinje som strekker seg godt nedover lårene. Er såpass mye at jeg aldri viser meg i bikini offentlig... Må nok til voksing før sommerferien i år, skal jeg kunne takle det. (vi skal reise bort for første gang på 7 år! Før har vi bare reist hjem, men nå har vi flyttet hjem og kan reise andre steder) Det er på grunn av pcos'en jeg sjelden ha el. Jeg har også cyster på eggstokkene, men ikke så utrolig mange. Er diagnostisert med en lett form for pcos, men det viktigste er effekten... Nå håper jeg at det virkelig ER el som kommer! Hadde vært så kjekt å bli gravid... Hadde en skikkelig utblåsning på lørdag... Gråt og var fortvilet. Var så hoven i øynene at jeg hadde vondt i flere timer! :-( Men det er godt å få det ut av og til...
blirjegsnartmamma Skrevet 23. mars 2009 #17 Skrevet 23. mars 2009 Signerer Tweak altså - herlighet for noen svar Det er ikke ofte!!! Jeg jobber på kontoret hos en entreprenør.. Elsker jobben, men spørs hvor lenge jeg får beholde den.. Er bare sykevikar. Vet ikke om det er mulig å ha el uten mens eller graviditet - det tror jeg vel egentlig ikke.. Men man kan ha mens uten el - det er det jeg har et par ganger i året.. Tweak - jeg er som deg plaget med sjenerende hårvekst.. Hater det virkelig! Har litt ekstra på magen som jeg napper (auuu) under haka (som jeg også napper) og på overleppa (den napper jeg ikke *grøss* men hender jeg barberer den) Hater det virkelig intenst!! Også bikinilinja da, utover lårene.. Men det prøver jeg å barbere med jevne mellomrom, og om sommeren bruker jeg boxer til bikini istedenfor sånn vanlig bikinitruse.. Det dekker litt mer liksom.. Har hørt og lest at jenter med PCOS ofte blir kvitt mange av plagene når de er gravide, fordi de da får alle hormoner de skal Så jeg satser VELDIG på det!! Hadde vært så fint å føle seg litt fresh en liten periode
Tweak Skrevet 23. mars 2009 #18 Skrevet 23. mars 2009 Det der med lindring av plagene under graviditet stemmer altså! Jeg merket ikke så mye til det før etter ma'en var over... Men plutselig oppdaget jeg at tilveksten i ansiktet tiltok (jeg bruker også høvel...) og bikinilinjen bredte seg enda litt lenger nedover og oppover (grøss) og til og med hårene på underarmene mine blir mørkere og lenger... Jeg har sånn trøbbel med barberingen av bikinilinjen... Jeg blir så sår! Skal liksom ha det helt glatt og fint, men ender opp med at jeg blør hver gang. Og da ser det jo ikke så pent ut. Og i tillegg så blør jeg enda mer om jeg prøver å barbere igjen en til to dager etter også. Det er vel det som er verst! Jeg har en enkelt dag der jeg kan gå i bikini og så er det en uke til neste gang liksom... Prøvde epilator, men da blødde jeg fra hårsekkene og ble blå... Hårfjerningskrem etterlater 1 mm sorte stubber (og da tør jeg ikke la den være på lenger) Og jeg har noen kg for mye, plassert på lår og rumpe i hovedsak, så boxer/hotpants på meg? Ikke vakkert :-( Men jeg har ikke nupper da, heldigvis. For det er visst det alle andre har problemer med når det gjelder intimbarbering...
monca*84*j12 Skrevet 23. mars 2009 #19 Skrevet 23. mars 2009 Hei *snartklar* som Tweak er jeg MEKTIG imponert over svarene dine.. helt utrolig.. hehe Jeg studerer spesialpedagogik=) Trives kjempe masse med og være student, spesiellt på slike nydelige dager som i dag=) Jeg har søkt på et ny oppstartet prosjekt i en kommune i Akershus.. Det var 8utlyste stillinger, så føler jeg har en reel kjangse da, teamet skal jobbe rundt barn med sterk grad av atferdsvansker.. håååper.. Jeg elsker og være hunde mamma.. Hun er en stoor trøst oppi det hele.. Jeg trur også det er verre og ha for mye mensen enn og ikke ha den.. Jeg ville byttet enyday.. Det går jo ut over intimiteten og sexlivet kan man jo si.. Jeg får jo mensen som alle andre, det er bare at den varer så myye lengre.. Jeg har ikke blødninger i mellom menstrasjonene.. heldigvis.. Og det varierer med 4-6uker i mellom.. Jeg har noe de kaller en menometrohagi trur jeg.. Fikk dette diagnosert som 15åring.. Sånn jeg har forstått det så har jeg eggløsning flere ganger.. Men syntes dette er rart, for da burde jeg jo vært gravid flere ganger med mange unger.. hehe... så skjønner det ikke så godt... Men men... Jeg er enig med Tweak, høres veldig ut som du har pco... gynen min mente i samtale med legen min at det var det jeg hadde.. Men jeg trur ikke det.. Har ikke hårvekster der jeg ikke skal ha dem.. Men en vet jo aldri.. Og hadde jeg hatt det så hadde det vært greit.. Da vet man i det minste hva man skal takle liksom.. Har du et problem og vet hva problemet er, så kan man gjøre noe med det.. Jeg har gyn time hos en spesialist på Ahus den 25Mai.. Gleder meg til og få funnet ut av ting=) Nå tok jeg min første provera tabl. håper ikke jeg begynner og blød med en gang.. da blir jeg gaal..
blirjegsnartmamma Skrevet 23. mars 2009 #20 Skrevet 23. mars 2009 Tweak: uff ja.. det er lenge siden jeg fikk bikinilinja eller armhulene helt glatte og uten tegn til hår.. syns alltid det er sånne "svarte" prikker uansett hvor nøye jeg er. jeg har også fått noen kg for mye, og jeg er 100% sikker på at det er pcos'en.. den kom akkurat samtidig med sluttfasen på puberteten.. og det er grisevanskelig å gå ned igjen!! Men jeg skal klare det nå! Men jeg syns det er bedre med boxer enn truse, føler meg virkelig feit hvis jeg skal ha det.. har heller bokser i en str for stor, så det ikke klemmer noe sted. Så jeg går rundt og innbiler meg at bare jeg blir gravid, så blir det så bra så!! Jeg klarte tilslutt å gå ned 10 kg - og det etterlot jo litt ekstra hud, så jeg tenker som så at jeg kanskje ikke får så mye mer strekkmerker enn jeg allerede har.. og siden jeg ikke er bitteliten, kanskje jeg ikke legger på meg så mye...... Nesten så jeg ønsker meg å kaste opp hver dag i 3 mnd.. uff for en fæl tanke!
Tweak Skrevet 23. mars 2009 #21 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har alltid tenkt at kiloene hang sammen med at jeg sluttet både på håndballen og med hesteridningen omtrent samtidig (som 14-åring). Men når jeg husker tilbake så begynte det jo allerede før jeg sluttet. Kunne ikke helt forstå det, siden jeg spilte håndball to dager i uka og var på riding to dager i uka og likevel la jeg på meg... Det ble jo ikke akkurat bedre av å slutte med fritidasktivitetene mine... Men når man virkelig mistrives med noe, så er det greit å slippe. Jeg har planer om å få profesjonelt vokset beina mine framover mot sommeren! Får heller bare betale ekstra for det... Jeg har jo utrolig kraftig og mørk hårvekst på leggene også og litt bakpå lårene. Det begynner å bli så ille at jeg frykter at bikinilinjen og det bakpå lårene vil møtes på midten i løpet av noen år... Når jeg er ferdig med barn så skal jeg gladelig ta diane-p-piller hver dag igjen. :-) Det holdt tingene i sjakk :-)
blirjegsnartmamma Skrevet 23. mars 2009 #22 Skrevet 23. mars 2009 Tweak: Jeg har vurdert å få en skikkelig voksing jeg også, så tror nok jeg skal gjøre det før vi skal til syden neste gang.. Heldigvis vet mannen min om at det plager meg, så han prøver å hviske det til meg hvis jeg har glemt et sted og vi er på stranda liksom.. Bedre det så jeg kan snu meg eller dekke meg litt, enn at jeg oppdager det når jeg kommer hjem! Jeg begynte på ppiller når jeg var 16.. Var relativt slank første året på vgs, men når jeg var ca 17 begynte jeg å legge på meg.. Og når jeg var 18 ble det påvist sterk PCOS.. Og gyn sa at jeg antagelig ville slite med å få barn.. Kult.. Så jeg tror faktisk at ppillene var med på å dytte igang pcos'en.. Så jeg kommer ikke til å ta noe mer hormonprevensjon igjen.. Jeg har sagt ifra til mannen også, at hvis jeg nå skulle bli super fruktbar etter en evt graviditet - så får han kjøpe kondomer!
Tweak Skrevet 23. mars 2009 #23 Skrevet 23. mars 2009 P-pillene fikk jeg lenge etterpå, og det er diane, som egentlig ikke er p-piller (prevensjonen er bare en bivirkning av pillene ikke den egentlige effekten). Men det som irriterer meg er at gyn ikke nevnte NOE om trøbbel med graviditet den gangen... Greit nok at jeg var 16, men jeg hadde syntes det var godt å vite selv da... Nå er jeg forresten 26 og er samboer med en flott kar. Vi skal feire vårt 10-års jubileum neste uke :-) (så at andre presenterte seg litt også) Jeg jobber innenfor forskning, og som vitenskapsperson er jeg ekstra frustrert når jeg ikke får vite nøyaktige svar med en gang. Dette med å "vente og se" er det verste en lege eller gyn kan be meg om å gjøre! :-(
*snartklar* Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #24 Skrevet 23. mars 2009 God kveld jenter:) I dag bestilte jeg time til gynekologisk undersøkelse, og fikk komme til allerede førstkommende torsdag. Gleder meg:) Håper selvfølgelig at alt er i orden da, men det skal bli godt å få sjekket opp saker og ting;) God natt:)
Tweak Skrevet 24. mars 2009 #25 Skrevet 24. mars 2009 Så flott! Håper du får skikkelig hjelp videre nå da! :-) Jeg tror forresten ikke at det var el-slim jeg hadde likevel... El-testen er enda mer negativ i dag enn den var i går og slimet igår kom det litt brunt i, så det var nok noe annet. Skal bli godt å komme til gyn på fredag, men vi får nå se hva som kan komme ut av det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå