Gå til innhold

Noen gode råd på veien med to tette her da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja her er da barn nr to funnet sin plass i livmora:)

Ganske så tidlig enda så får bare krysse fingra for at alt går bra.

Han vi har fra før er 11 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble gravid når lillemann var 6 mnd. Han er nå 10, og jeg er 4 mnd på vei :)

Vi har gått mange runder for å berolige oss selv, og har kommet frem til at det er en bra ting at de er så tette... :-D

Jeg har hørt at det er minimalt med søskensjalusi når de er så tette, den verste alderen for det er når storesøsken er 2-4 år.

I følge en venninne som har 18 mnd mellom sine så er det et h.... det første året, veldig travelt. Men etter det så er det bare bra, og ting er greiere enn hvis man har større aldersavstand.

Og tenk så kjekt for de små, de har alltid en lekekamerat i umiddelbar nærhet, og mest sannsynlig vil de knyttes sterkere til hverandre oppover oppveksten enn andre søsken (ifølge alle jeg har snakket med som selv har søsken som er tett seg selv). Det er jo også litt praktisk med så tett i alder i forhold til ferier, opplevelser, interesser etc.

Dette var vel det vi har kommet frem til, men vi vet jo selvsagt ikke hvordan det blir når den lille kommer til verden :) Men vi går på med godt mot!!

Skrevet

Ja tenker sånn jeg også;)

Har selv en bror og på oss skiller det litt over året og kan se tilbake på at det har vært veldig ålreit på godt og vondt.

Skrevet

det er 14 mnd mellom mine gutter. eldste er 20 mnd nå og lillemann 6 mnd. det er tøfft og slitsom, men koselig. verst å være alene med begge, spesielt når vi skal av gårde, med påkledning, og alt som skal gjøres før man skal ut liksom. og ved leggetid.

det beste er om begge barna er samkjørte og sover samtidig, både på dagtid og leggetid på kvelden.

det er lurt å forberede mye kvelden før, jeg legger frem både klær og bleie til begge, og smører matpakke kvelden før. pakker ferdig sekken og alt sånt. selv om det ikke tar lang tid å feks hente en bleie så sparer man mye på å gjøre klart sånne ting, blir mange tur frem og tilbake, som innebærer å legge fra seg baby osv.

jeg pakker ferdig stelleveske fdagen før hvis jeg vet vi skal ut et sted, for da har jeg mere tid til å sitte med en litt sjalu storebror på fanget isteden for å farte rundt å pakke en veske. legger fram yttertøy osv.

man lærer seg å planlegge mange skritt fremover, feks nå sover lillegutt, så da gir jeg storebror mat eller skifter bleie på storebror, fordi når lillebror våkner skal jeg amme han og da har ejg fått gjort det som skal gjøres med storebror.

steller storebror litt tidlig på kvelden, så jeg har tid til å stå å vugge litt på lillebror som ikke vil sovne i vogna....

dte er travelt, men veldig koselig.

lykke til :o)

Skrevet

Nesten samme her. nr. 1 var 10 mnd. når jeg ble gravid m/nr. 2. 19 mnd. mellom de.

Sov når du kan. prov og få de til og sove samtidig, så legger du deg nedpå også.

Gjor alt av husarbeide mens bara er våkne, eller la det stå til senere.

faste vaske dager.

faste handle dager.

Amme og lese for nr.1 samtidig er kos og syselsetter begge.

Double vogn, eller vogn m/stå brett er et must.

Skrevet

Når nestemann ankommer i april/mai så blir det ca 16 mnd mellom våre to. Er veldig spent på hvordan det skal gå! Har kjøpt oss tvillingvogn, så satser på at det blir en del trilleturer i sommer:-)

Skrevet

Dette var interessant å lese.

Vi har en gutt på 13 mnd, og i mai kommer lillebror.

Blir ca 16 mnd mellom de, og vi er såklart spente.

Vi slet veldig med å få til nr 1, så vi er kjempeglade for at nr 2 er på vei:-)

Visst blir det hektisk til tider, men utrolig mange fordeler!!!

Skrevet

15mndr i mellom mine og ja det kan være hektisk til tider når hun på tre trasser og han på to bare drar ut og søler og surrer rundt,MEN de er alikevel så sammen spleiset.hjelper hverandre (og krangler ; ) ) og den minste tar etter den største.

Synes tiden da den minste var baby gikk veldig greit for hun elste har ikke vært så høyt og lavt og hun har alltid vært veldig selvstendig...klare selv.

Vi hadde 50% plass til den elste fra minstemann var 4mndr og det hjalp selvsagt.

Hos oss har vi ofte delt på stellet om kvelden så begge er nesten i seng samtidig.

lykke til og kooos deg masse.

Skrevet

Tusen takk jenter:)

Nå skal jeg dralte en tur inn på bim jeg:)

Tjihi

Skrevet

har ikke barna mine så tette da..hehe.. her har vi akkurat 2 år i mellom ( + en dag da...hehe)

her har det gått KJEMPE fint. Det viktigste i starten er at eldste ikke blir sjalu.... og da er det viktig å gi mye oppmerksomhet. det vi gjorde var at når vi fikk besøk så sa vi klart i fra at dem alltid måtte si hei til storesøsteren først. Alle besteforeldrene og tantene og onklene gjorde det. var alltid hun som viste frem lillebroren sin og sa dem kunne holde han... hun fikk fremdeles masse oppmerksomhet av meg.

snuppa hadde gått i bhg siden hun var 15 mnd. så vi fortsatte å ha henne der. men hun har heletiden hatt korte dager og ofte fri. vi går til og fra bhg og har ofte en koselig stund da... bruker laaaaang tid.

vi har ikke opplevd noe sjalusi.og det har gjort at det har vært mye enkeler tror jeg. hun har vært stolt av han fra dag en.

tror det kommer til å gå kjempe fint...;) blir nok kjekt..;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...