Gå til innhold

Regnes roastbeff som rått kjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge matportalen sine anbefalinger skal man ikke spise råttt kjøtt. Men roastbiffen er jo varmebehandlet? Den er ikke rødlig. Er gravid, derfor jeg lurer på hva dere andre gjør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiste ikke det da jeg var gravid. Tok ikke noen sjangser. Det er jo ikke akkurat krise å ikke spise det i de mnd man er gravid. :)

Skrevet

Det kom jeg også frem til:) Tar ingen sjangser. Kommer ikke til å tilgi megselv viss jeg får i meg noen basselusker bare fordi jeg ville ha rosstbeef til frokost.

Skrevet

Mat er ikke akkurat risikosport da:) Matportalen anbefaler gjennomstekt kjøtt noe roastbeef ikke er. Man kan løse det enkelt ved å ta kjøttet en tur innom dypfryseren.

Toxo er så lite utbredt i Norge at jeg tror obligatoriske tester nå er fjernet fra sv.skaps kontroller. Hvis man ikke har blitt smittet de 20-40 årene man har levd før man blir gravid. Hva er da sansynligheten for at man skal bli smittet i svangerskapet?

Skrevet

Ja, roastbiff er rått kjøtt og bør derfor ikke spises mens man er gravid.

Ift det med å fryse ting så hjelper det mot toxoplasmose, men derimot IKKE mot listeria som også kan være en fare.

Når det gjelder sjangs for å bli smittet av toxo så er den kanskje svimlende liten, og det er jo ikke noe større sjangs for å bli smittet mens man er gravid. Men den er ikke mindre enn at en bekjent av meg klarte å bli smittet nettopp de første ukene av svangerskapet og måtte vente i 17grufulle uker før hun fikk vite om hun kunne beholde barnet eller ikke.

Skrevet

Ser poenget ditt LeaderfotThePack. Men hvorfor ta noen sjangser?

Du kjører heller ikke uten bilbelte, selv om du aldri har vært i en bilulykke..?:)

Skrevet

Listeria er vel først og fremst i fisk? Dessuten tar dypfryseren knekken på det også. Det er nettopp derfor all fisk som benyttes til sushi i Norge må dypryses før bruk. Sansynligheten for å bli smittet er utrolig liten så lenge man spiser normalt tilberedt mat i Norge. Upastauriserte melkeprodukter er mere skummelt synes jeg da bakterienivået ofte blir svært høyt.

Skrevet

Jeg kjører ikke uten bilbelte, men det kan liksom ikke sammenlignes synes jeg da. Jeg ser ikke på mat som risiko selv under sv.skap. Jeg har spist kilovis med rått kjøtt hele livet selv under svangerskapet. Vi har hatt katt under alle 3 svangerskapene. Jeg har spist akkurat det jeg har hatt lyst på. Ikke alle orker å bekymre seg for alt og ingenting selv som gravid. Jeg føler ikke akkurat at jeg har utsatt barna mine for fare:)

Skrevet

Leste litt på nett nå og ser at listeria opptrer i kjøtt også, men dvs gamle kjøttvarer. Jeg spiser ikke gammel mat av noe slag:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...