Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Mannen min har et par sønner som røyker hasj. Hvor mye veit vi ikke, men vi frykter at han eldste på snart 20år røyker mye - har forandra seg, er nå mye sint og inneslutta...var en utadvendt og positiv gutt. De bor ikke hjemme, men sammen. Hva ville dere ha gjort i en sånn situasjon? Noen med erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Ush da =( Vet ikke helt hvilke konkrete råd jeg skal gi, bortsett fra : Ta for guds skyld tak i det !! Det har så lett for å utvikle seg til noe mer. missbruk av tyngere stoffer, avhengighet osv. De kaster bort livet sitt, det er jo det som er så jævlig trist !
Cat.68 Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Ta tak i det, prøv å få kartlagt hvor mye det dreier seg om ,og om det bare er hasj det er snakk om. Ta kontakt med FMS i deres kommune å be om råd og veiledning.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Jeg, som jo egentlig står litt utenfor, sier at de kanskje må riste litt hardt i dem - holde igjen goder de nå får av dem. Jeg har sagt at det er kanskje bedre å være en liten jævelforeldre nå, enn å angre på at man var litt for tålerant hvis dette går til helvete! Men hva veit vel jeg? Har ikke sett hasj engang... Noen som dreiv med dette i ungdomsstiden som kan fortelle hva foreldra gjorde? Ei jeg kjente godt døde pga narkotika, og hun begynte med hasj - er jævla redd denne dritten! HI
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #5 Skrevet 20. mars 2009 Det er lurt, sjekka nettsiden nå! Skal informere mannen min om det når han kommer hjem igjen! Er ikke lett å vite hva som er lurt gitt...
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 Ja, gjør for all del det ! Det kan gå så galt !! Gjør noe med det før det går for langt. Det er i veldig mange av tilfellene slik at hasj er åpningen til de tyngere stoffene. For hasjrusen blir fort "kjedelig". Og da søker de nye måter å ruse seg på. Be foreldrene ta grep nå !!!
Cat.68 Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Nei dette er noe dritt, er jammen ikke enkelt å vite hva man skal gjøre. De har jo aldrig problemer..... Ikke før de har kjørt ned seg så jævlig at de selve ikke orker kjøret mer. Og noen får jo heller ikke noen særlige problemer. Men, når det går så langt at det er klare personlighetsforandringer da bør varselslampene blinke ganske klart. Snakke med de først og fremst og spørr hvorfor de røyker, snakke om holdninger, og still krav. Ingen rusing i huset, ikke lov å komme hjem ruset, tilbakeholdning av goder osv. Ha nulltoleranse for rus og kjør den linja samme hvor vondt det kan måtte gjøre. Ikke gi penger, gi heller det dem sier de skal ha pengene til slik at dere i det minste vet at det ikke er deres penger som finansierer bruket.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 De tar jo forsåvidt grep, snakker og snakker, noe gutta ikke vil være med på. Hva slags grep ville du tatt? HI
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #9 Skrevet 20. mars 2009 Kjenner en del folk som røyker hasj. Ingen av de jeg kjenner har endra seg ETTER at de begynte med det, men de har begynt med det fordi de har endra seg. Er jo ikke gunstig å innta noe slags rusmiddel når man har f.eks. depresjon, men folk gjør jo det likevel. Folk finner jo også på å trøstespise, ofte usunne ting, fordi sukker er en form for rus men i øyeblikket de spiser en sjokolade så smaker det og gjør godt. Jeg hadde snakka med sønnene mine. Ikke om hasj, men hvordan de har det. Hadde spurt den ene om hvordan den andre har det og omvendt. Så ville jeg tatt opp dette med hasj. Hasj i seg selv kan faktisk være bedre enn alkohol, men disse to tingene bør absolutt ikke blandes, men dessverre så blir de ofte det.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #10 Skrevet 20. mars 2009 Hvis det er til noen trøst så kan man ikke bruke slik retorikk. De fleste som dør av overdose eller ettervirkninger av narkotikabruk har røyka hasj, men de samme mennenske har jo også drukket alkohol og melk og vann. Men det er jo ingen som sier at vanndrikking fører til tungt narkotikabruk.
Cat.68 Skrevet 20. mars 2009 #11 Skrevet 20. mars 2009 Kjenner jeg blir kraftig provosert når noen prøver å uskadligjøre hasj og dens virkninger. Fordi du har noen kjente som ikke endret seg pga hasjrøyking så betyr ikke det at ikke andre igen kan få store problemer med det. Det betyr heller ikke på noen måte at det er ufarlig. Dessuten kan og bør det ikke sammenlignes med alkohol da det er to vidt forskjellige rusmidler med forksjellig virkning og virkestoffer. Alkohol er et drittstoff og ødelegger så mange mennesker, hasj gjør det samma. Noen greier seg noen gjør det ikke. Om man får problemer med hasj eller ikke handler ikke om hva slags psyke man har, men på hvor godt man liker rusen, og på hvor disponibel man er på å utvikkle et misbruk. Slikt kan man ikke vite på forhånd men mennesker som er labile på andre plan har en økt risiko. Det gelder forøvrig alle slags rusmidler.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #12 Skrevet 20. mars 2009 Til du som mener vi ikke kan sammenligne hu jeg kjente som døde, selvfølgelig kan man ikke skrive likhetstegn mellom disse sakene - men jeg er bare så jævla redd for hvor dette kan ende da jeg har sett det med egne øyne! Har venner som har røyka hasj, og som klarer seg fint - så det kan selvfølgelig gå kjempefint dette. Men når man ikke veit utfallet så blir man litt stressa! Han eldste har forandret seg etter at han begynte, han har sagt han prøvde første gangen da han var rundt 16år. Det er som mannen min sier, hvis de "bare" røyker når de er på fest så er det ikke så farlig, men når vi ikke veit hvor mye det er så er det noe dritt. De bor jo aleine, så vi veit ikke hvor mye det er! Nei...men takk for tilbakemeldinger folkens! Tips er alltid fint å få!! Krysser fingre og tær for at dette ordner seg!! HI
.Ann. Skrevet 20. mars 2009 #13 Skrevet 20. mars 2009 Ehm. Hasj kan gi personlighets endringer. Selvsagt ikke hos alle, men det er påvist hos en del. Men om en røyker hasj vil en oppleve ulike virkninger, (som jo også er poenget med å innta rusmidler) Det mest åpenbare problemet med hasjmisbruk, slik jeg ser det ( og ja, jeg vet hva jeg snakker om) er at mennesker som stadig går rundt i rus blir sløva, de blir ofte innaktive, tafatte, generellt mindre engasjerte en de var før misbruket startet,mindre reflekterte. En blir sur og gretten om en ikke røyker, selv om det ikke er fysisk vanedannende. men nok om det. jeg tror ikke, HI, at du bør vinkle bekymringen dithen at hasj leder til tyngre stoffmisbruk. Det vil i beste fall føre til hevede øyenbryn fra guttene, og "ho mor har ikke peiling" holdning. For å si det enkelt. For det første, det er ikke noe automatikk i dette, de ønsker ikke nødvendigvis tyngre rus, mange hasjrøykere liker rusen sin og holder seg til den. For det andre. Tyve år gamle gutter er sikker på en ting. Og det er at de har kontroll. For det tredje, en slik vinkling tar, slik jeg ser det fokus bort fra det problemet hasjen i seg selv er, og bidrar til å ufarliggjøre det. Om du skal snakke med guttene om hasj, fokuser på problemet som er i dag, og ikke på frykt for hva det kan bli til, Ellers har du jo fått mye gode råd her. Håper det ordner seg på et vis for dere.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #14 Skrevet 21. mars 2009 Men røyker de på fest så er det mest sannsynlig at de både drikker og røyker samtidig, og det er IKKE bra! Hasj alene er bedre enn/det samme som alkohol alene, men det sier seg selv av hvis man inntar disse rusmidlene hver eneste dag så er jo det absolutt ikke bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå