Gjest Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Jeg har akkurat blitt alene mamma og lurer litt på hva jeg kommer til å få i mnd av penger!!! Jeg fikk opp dette på nav: Personinntekt 230 000 + utvidet barnetrygd 11 640 + småbarnstillegg 7 920 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 + fordel av skatteklasse 2 11 424 + kontantstøtte 0 = Inntekt bidragsmottaker (IBM) NOK 260 984 Utvidet barnetrygd regner jeg med er OS, men hva er småbarnstillegget? Er det bostøtte og alt det andre man kan søke om? Og hva er det beløpet som kommer opp på fordel skatteklasse2? Etter som jeg forstår her, så skal jeg ha OS, pluss småbarnstillegget? Vet at de regner ut OS etter den lønna man har fra før!!! Og kommer evt bidraget fra BF i tillegg her? OG den vanlige barnetrygda? Hva har dere alene mammar avv utbetalinger i mnd om jeg får være frekk å spør? Er så redd jeg ikke skal få nok til å klare meg... Takk til dere som gidder å svare meg.....
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Regner med du har jobb? Da blir overgangsstønaden noe redusert. Den blir redusert med 40 øre pr tjente krone. Tjener du over 360 000 brutto i året, så får du ikke overgangsstønad. Full overgangsstønad er i dag 11 534 pr mnd. Du får en barnetrygd mer enn antall barn du har.(utvidet barnetrygd) Småbarnstillegget får du dersom du har full overgangsstønad(ikke tjener mer enn 2 900 pr mnd på arbeid). Du skal ha skatteklasse 2, også for hele det året du ble alene selv om bruddet skjedde i desember. Det er status pr 31.12 som teller.(dette er skattefordelen; litt mindre skatt) Så skal du ha bidrag fra barnefar. Det finnes en kalkulator på nav sine sider, som heter bidragsveileder. Er du i jobb, så skal du ha stønad til barnepass om du ikke tjener mer enn 6G(1G er ca 70 000) i året. Dette er 64% av barnepassutgiftene. Har du 230 000 i brutto inntekt, så får du litt overgangsstønad. Det er kommunen du søker om bostøtte, så det har ikke nav noe med:) Håper dette hjalp deg litt:)
Gjest Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Ja jeg har jobb, men er usikker på hvor mye jobb det blir til høsten pga bekkenet mitt, OG pga jobben er litt sånne tider som ikke kan gå for meg når jeg blir alene, så det spørs hva arbgiver sier til å jobbe litt nå og da.... Ja jeg får jo mer enn 2900 kr i mnd, så da ser jeg bort ifra småbarnstillegget!! Men hvis jeg skal ha skatteklasse 2 fra hele året, si nå da, så blir det fra januar da, men får jeg tilbake det jeg har betalt nå, eller blir det neste år? Grunnen til at jeg var litt nysgjerrig på dette, var fordi vi har en bil sammen som vi på en måte vil beholde begge 2, men det går ikke nå det da, hvis jeg ikke får mer enn 14000 i mnd, sånn kort beregnet utifra andre svar jeg fikk på den andre linken.... Æsj, jeg hater dette, dette er så vanskelig.... Så leit!!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Du vil jo ha mer enn 14 000 inn:) Har du full overgangsstønad, så er den jo 11 534,- . Har du kun den, så kan du ha frikort ang skatt:) Så har du ca 1900 i barnetrygd om det er et barn du har. Og så kommer stønad til barnepass. 64%. Og bidraget fra barnefar. En 15-17 000 vil jeg tro du får inn, selv uten jobb. Har barnefar god inntekt, så blir det vel mer i bidrag:) Og du kan få arbeidsledighetstrygd samtidig med overgangsstønad:) Bostøtte kan en søke på, med 2 ulike inntektsberegninger som grunnlag; enten dagens inntekt(dersom den er vesentlig lavere enn tidligere), eller siste klare ligning(foreløpig 2007, endres i juni/juli). Alt etter hva som gjør at du kan komme under inntektsgrensene der. Det du har betalt i skatt til nå i år, vil du få igjen til neste år. Fin sparing, selv om en føler en hadde trengt pengene nå Vanskelig og leit er det. Det er enormt mye å sette seg inni, samtidig med et brudd. Bruddet krever jo mye psykisk av en, i seg selv. Godt der er slike sider som dette, for de gjør faktisk en del av arbeidet enklere:) I min spede start på dette å være alene, så fantes ikke internett......
Gjest Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 Ja jeg håper jeg får mer enn 14000 inn!! Nå har vi regnet på hva far skal betale, og det er 3000 kr.... Jeg har jo en lønn idag, i permen, men det er jo bare 80% og dårlig fra før... Så vet ikke helt åssen det blir!! Oki, det med skatt er jo greit, nå skulle jeg faktisk bare betale 17% i fjor men betalte 35% hele året... Samme i år, og dette på 80% lønn... Det er jo en veldig fin sparing.. De pengene kommer godt med på sommeren!! Ja dette er vanskelig og leit!! Slitsomt... Alt virker så håpløst. Hadde ting vært lettere med å få hjelp til ting, så hadde det kanskje ikke virket så slitsomt, men nå må jeg jobbe med ALT, leilighet finner jeg ikke, og nav vil ikke betale noe føre jeg har egen adresse og sosialen vil hjelpe med depositum til leilighet, men først vil de ha kontrakt fra leilighet, så du kan si det sånn at dette er så vanskelig syntes jeg.... Håper ting går seg til etterhvert.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå