Gå til innhold

Når introduserte dere smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten frøken her som er 10 dager gammel, og vi lurer litt på når vi skal gi henne smokk? Hun tar puppen stort sett ok, men bruker litt tid av og til. Sliter litt om natten med å få henne til å sove i egen seng, og tenker kanskje det hadde gått seg mer til om hun hadde fått smokk.

Hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff, vi hadde en skikkelig fæl kveld tredje natta hjemme fra sykehuset. Han bare gråt og gråt, men sovna tilslutt på puppen. Dessverre våkna han hver gang jeg prøvde å legge han ned i senga si. Han brukte meg som smokk rett og slett. Så jeg satt nede i stua og klarte såvidt å holde hodet oppe fordi jeg var så trøtt som jeg aldri har vært før!! Tilslutt kokte jeg opp en smokk. Klokka var tre på natta og han skrek og skrek mens jeg gjorde klar smokken. Jeg følte meg som verdens dårligste mor som var påvei til å gi smokk til sønnen min som var under en uke gammel. All litteratur sier jo at man skal vente minst 3 uker for å ikke krølle til ammingen. Og jeg hadde jo tenkt å være supermom som skulle følge alle anbefalinger og oppdra min sønn etter alle kunstens regler;) Da han fikk smokken sovna han på flekken, og vi sov til 11 dagen etter. Fantastisk. Neste gang jeg føder skal jeg ha med smokk på sykehuset for å si det sånn...

I ettertid har jeg måttet svelge mange kameler i forhold til ambisjonene mine som mor. Jeg skulle jo IKKE gi mme, men det har han smakt på et par ganger. I tillegg har vi begynt med fast føde i en alder av 4 mnd. FYFYFY!!!

hehe, dette var kanskje litt lenger svar enn du trengte.

Ammingen min ble iallfall ikke ødelagt av at vi gav han smokk tidlig:)

Skrevet

Da hun var 4 dg gammel prøvde vi å gi henne smokk, og d gikk fint :)

Kjempefin trøst når hun er trøtt osv..=)

Skrevet

Snuppa vår fikk smokk da hun var to dager. Skulle egentlig bare prøve å se om hun tok den, siden hun ville suge på noe hele tiden. Det gikk greit, hun tok smokken med en gang og det ble ikke noen problemer med ammingen:)

Skrevet

Gutten vår fikk smokk på sykehuset! Et par dager gammel. Ellers hadde han hengt på puppen hele tiden... Gikk helt fint med amming likevel.

Skrevet

Takk for svar dere(: Får se om vi ikke prøver det snart.

Ja man tenker mye om hvordan ting skal bli FØR babyen har kommet til verden. Nei vi skulle f eks absolutt ikke ha babyen i vår seng... Vi visste nok ikke helt hva vi snakket om før man "satt i det" selv(:

Skrevet

Småtten min fikk smokk etter fire-fem dager, og det tror jeg faktisk er noe av det lureste vi har gjort! Han har blitt kjempeglad i smokken, sovner alene i senga si om kvelden (etter tre faste nattasanger), rolig og fornøyd med smokken og bamsene. Han er rolig og god i vogna si, og sover godt der - med smokken sin. Hvis han er litt småurolig vugger jeg ham i stolen min og han roer seg tvert - med smokken i munnen.

Når det gjelder ammingen har ikke smokken skapt problemer i det hele tatt. Tvert imot er jeg ikke sikker på om jeg ville klart (ville i hvert fall vært enda vanskeligere) å fortsette når brystvortene var som sårest hvis jeg ikke hadde kunnet bruke smokken som avlastning. Den gjorde det mulig å la det gå to-tre timer mellom måltidene, noe som gjorde at jeg klarte å bite tenna sammen og gi ham maten selv om jeg var kjempesår.

Ergo: Jeg anbefaler deg å gi babyen smokk, jeg. Tror neppe du vil angre. En annen ting er jo om han faktisk vil ta smokk da... ;)

Skrevet

Unnskyld: Om _hun_ vil ta smokk. :)

Skrevet

Itsrejk- det var det da... prøvde i går/ natt, men smokken kom rett ut igjen! Får prøve litt til, og ser her at noen bare tar spesielle typer smokker. Får prøve oss litt frem med forskjellige merker(:

Skrevet

Bare fortsett å prøve innimellom, helst når hun er rolig og fornøyd, gjerne i armkroken. Kan hende hun tar den etter hvert. Men ikke alle gjør det heller da... Lykke til!:)

Skrevet

Min sønn fikk smokk etter 14 dager. Veldig god erfaring med det. Den er beroligende, søvndyssende og en veldig god trøst! Han er nå nesten 10 mndr og jeg ville ikke vært foruten. Fin tid å starte på synes jeg.

Skrevet

Gutten min tok smokk etter 8 dager. Faktisk på anbefaling fra barnepleier og jm på sykehuset (ingen regler uten unntak). Var innom for ammehjelp. Jeg hadde tilfeldigvis en smokk i stelleveska, og han tok smokken på flekken! Veldig sugebehov, men det har sikkert alle baby:)

Lillegutt tar bare fisherprice-smokkene fra 0mnd. Jeg har prøvd alt mulig annet av smokker, men de spøtter han rett ut. Har tom prøvd avent sine smokker fra 0mnd, de er _veldig_ lik fiskerprice sine, men niks, han kjenner forskjell! Helt greit det!

Og forresten, det har ikke gått ut over ammingen!!!

Skrevet

Vi hadde besøk av helsesøster da gutten min var 9 dager gammel, og hun anbefalte oss bruke smokk. Han er en rolig gutt som sjelden gråter, og har ikke så voldsomt mye sugebehov heller, men har tatt smokken noen ganger, og det går fortsatt fint med ammingen.

Vi bruker Avent.

Skrevet

Mi veslejente fikk smokk då ho var kun 6 timer. Ho tok puppen heilt greit med ein gong, så eg valgte det. Ho er no 15 dager, og det går fint med puppen enda. (sjøl om eg har forlite melk da.. )

Dei 2 andre fikk smokk første dagen og. Og det forstyrra ikkje amminga med dei heller. ;D

Skrevet

vi gav han smokk når vi kom hjem fra sykehuset,han hadde så veldig sutte behov,og jeg var så såååår....

Skrevet

Jeg ventet litt med smokken. Hun var kanskje 2 uker gammel, og det tror jeg har vært det dummeste vi har gjort. Hun skulle fått den fra dag 1.. Hun vil ikke ta smokken, for hun vil helt klart ha puppen. Smokken spyttes rett ut. Så 10 uker etter fødsel bruker hun fremdeles meg som smokk.. Sovner med den nesten hver gang hun sover for ellers så får hun ikke sove.. Hvordan skal man venne henne av med det? Jeg er sliten av å bli brukt som smokk. Neste skal få smokken allerede første dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...