Gjest Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Jeg har akkurat blitt alene med gutten min på 8 mnd og nå skal vi flytte... Er usikker på hva jeg får i mnd å leve for!! Jeg går på bidragsveilederen på nav og får opp dette: (er ikke redd for å vise hva jeg har i lønn) Personinntekt 230 000 + utvidet barnetrygd 11 640 + småbarnstillegg 7 920 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 + fordel av skatteklasse 2 11 424 + kontantstøtte 0 = Inntekt bidragsmottaker (IBM) NOK 260 984 Jeg har altså 230000 i årslønn, dette hvis jeg jobber fulltid, så da går jeg utifra det. Utvidet barnetryg som det står her regner jeg med er OS. Småbarnstillegg, hva er dette? 7920 kr???? Fordel for skatteklasse2, hva er det beløpet ment for? Utifra det jeg har lagt inn her, så forstår jeg det som at jeg får OS, sånn regnet ut etter jeg har lønn, om dere skjønner, og at jeg skal ha småbarnstillegg? (vet at OS regnes etter hva jeg har i lønn fra før) Kommer da barnetrygden i tillegg til dette og evt at BF betaler bidrag? Kommer dette i tillegg til disse pengene over? Og om jeg søker bostøtte osv, kommer det også i tillegg? Eller er dette regnet inn i småbarnstillegget? Etter som jeg forsto på nav, så skulle jeg bare gå inn på denne bidragsveilederen og sette inn inntekt og alt det der, så fikk jeg opp hva jeg kan søke på og har krav på, så derfor ville jeg høre med dere som kan dette fra før....
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Jeg har ikke så mye peiling på det, men kan svare deg utifra det jeg vet. Jobber du, så får du redusert OS (ihvertfall når du tjener 230.000 i året) Selv tjener jeg 223.000 og mottar ca 5000 i OS i mnd (dette er inkludert stønad til barnetilsyn) Når du ikke mottar FULL OS får du ikke småbarnstillegg, så det kan du stryke ut. Du får dobbel barnetrygd (970x2) BF sitt bidrag kommer i tillegg, dere kan ordne en privat avtale, eller dere kan gå gjennom NAV. Annbefaler deg å gå innom NAV å snakk med en som har peiling. Jeg gjorde det, å fikk alt at søknadskjemaer og alle tipsene jeg trengte.
Gjest Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Oki, så hvis jeg går utifra det du har da, altså 5000 kr i OS i tillegg til den lønna jeg har, så får jeg de 5000, pluss lønna, pluss 970*2? Men de 5000 kr, er det etter skatt?
noLadyjustME Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Hei Du vil få -en ekstra barnetrygd i mnd,Utvidet barnetrygd er altså ikke Overgangsstønad. Den ekstra barnetrygden kommer uavhengig av om du mottar OS, men fordi du er enslig forsørger. Ekstra småbarnstillegg: Tillegget kan gis til enslig forsørger som mottar utvidet barnetrygd, og som får uredusert overgangsstønad samtidig. Vilkåret er at yngste barn må være mellom null og tre år gammelt( 660,- kr pr mnd) Bidrag fra far kommer utenom, og avtales enten dere imellom, eller blir fastsatt av Nav. Bostøtte kan du også søke. Bostøtte er ikke bare ment for enslige forsørgere, men alle de som kan trenge hjelp til å bo, og som har lav nok inntekt. Bostøtta varierer fra kommune til kommune, og utfra f. eks husleie, inntekt, antall personer osv. Hvis du er i arbeid kan du få redusert OS i 3 år.Eller full OS alt ettersom hva du har i inntekt, i 3 år. Når den tid kommer kan du motta kontantstøtte når barnet er mellom 1-3 år og er uten barnehageplass, eller delvis barnehageplass.. Tror det var alt, håper det var til litt hjelp
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #5 Skrevet 20. mars 2009 Hei igjen. Det er etter skatt. Er vel 4800 jeg får. Det stemmer det. Du kan også søke om bostøtte i husbanken. Også er det farsbidrag.
Gjest Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 Men utvidet barnetrygd beløpet her var jo på 11640? Det er jo veldig likt beløpet på OS.... Jeg ble klokere etter svarene deres, men skjøønner bare ikke alt som kom opp på den veilederen... hehe
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Skjønnte ikke noe av den veilederen jeg heller :/ Vil annbefale deg en tur på NAV
Gjest Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 jeg har prøvd meg hos nav, men fikk beskjed om å skaffe meg en leilighet FØRE jeg søkte noe som helst, siden jeg må ha egen adresse... Men de skjønte ikke at jeg trengte svar på hva jeg kommer til å få, siden jeg skal jo betale for denne leiligheten... Herregud!! De er så tette noen ganger.... Jeg har 9700 i mnd nå, og her koster det 9000 kr i mnd for leilighet... :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå