-MtG- Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Flere med barn som er veldig glade i salat? I dag har jeg laget deilig hjemmelaget lasagne med salat til. Gutten på 2,5 vil ikke spise lasagne, men sitter å gomler i seg agurk, paprika, mais og isberg. Er jo flott at han spiser grønnsaker, men vil jo gjerne at han skal få i seg litt mer kalorier. Han har nesten slutta å spise annen middag enn salat. Hva gjør jeg?
SOMMER :) Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Mine barn spiser nesten ikke kjøtt. Og iallefall ikke kjøttdeig. Her spiser vi mest grønnsaker i ulike varianter. Hvis han spiser brød med ulikt pålegg og ellers er glad i forskjellige grønnsaker tror jeg ikke det er så farlig. Jeg har vært mest bekymret for om de får i seg nok jern. Men passer på at de har jernholdig pålegg på brødskive og at de får grønne grønnsaker.
Raych Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Jeg hadde latt han spise salaten jeg. Han spiser vel brød etc med pålegg på? Plutselig spiser han annen mat igjen, så jeg tror ikke du skal bekymre deg:)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Da ville jeg forsøkt å lage salat med f.eks kylling i, eller ost og skinke og se om han spiste det da:)
-MtG- Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. mars 2009 Takk skal dere ha:) Ja, han spiser brødskiverog er glad i leverpostei og prim, er det ikke jern i det a? Kan jo prøve å lure inn litt godt i salaten. Prøvde bønner her om dagen, det falt IKKE i smak. Hehe, syntes synd på han når jeg så det ansiktsutrykket:D
SOMMER :) Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 Hehe bønner er ikke en favoritt her i huset heller-iallefall ikke for ungene. Dvs minsten spiser tomatbønner. Prim og leverpostei er det jern i. Og i brokkoli.. :-)
labine Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Det er tilsatt jern i litago-primen om jeg ikke husker feil ja
marinas skatt Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 Det er jern i litago prim , ikke i vanlig prim. Det er også jern i litago brunost , men ikke i vanlig brunost..........
Tommage♀♂ Skrevet 20. mars 2009 #9 Skrevet 20. mars 2009 Lurer på hvordan dere får barna til å spise salat jeg..? Ungene her i huset liker mais, men alt som er grønt eller rødt blir behendig plukket bort og kastet...=(
Tia med 2 ♀ Skrevet 20. mars 2009 #10 Skrevet 20. mars 2009 Jenta mi på to spiser ikke salat men jeg har det samme her hver middag, da er det grønnsakene det går på. Flott at ho er veldig glad i grønsaker men går jo lite ned av det andre. Ho spiser noe fisk og litt kylling. Annet kjøtt er det karnsje en bit eller to max. Pølser er eneste kjøttet ho spiser før grønnsaker. Men jeg har etterhvert oppdaget at ho er veldig glad i noen sauser, så når jeg lager det og blander med ris/poteter/pasta så spsier ho opp allt. Om han bare spiser salat så ikke ha salat til maten i en periode å se om han da spiser annet. Ellers maser jeg aldri på frøkna mi om hva ho skal spise, ho får tilmålte mengder på tallerken av det forskjellige og så spiser ho det ho vil ha. Hva ho faktisk får i seg ved middag går litt opp og ned i perioder. Men jeg passer på at ho får i seg nok mat ellers på dagen.
mamma til fire små Skrevet 20. mars 2009 #11 Skrevet 20. mars 2009 He he, for meg hørtes dette ut som et luksusproblem;) min gutt styrer unna alt av salat, agurk, tomat, paprika o.l. liker bare mais. er veldig pirkete i middagen ellers også. spiser gjerne bare selve hovedretten om det er den han liker best. hvis han ikke liker hovedretten kan han til nød spise bare poteten, - noe han ellers ikke gjør. men aldri grønt og rødt. men skjønner jo selvfølgelig at du gjerne vil at han skal spise det du bruker tid på å lage!
-MtG- Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 20. mars 2009 Pølser glir ned da:DMenellers er det til nød en bit eller to av maten og spiser heller salat. Har ikke gjort noe for å få han til å spise salat. Har bare introdusert en og en grønnsak. Spurt om han vil smake når jeg driver og skjærer. Maten er ofte mye mere spennende mensjeg lager den:) Så fant han vel ut at grønnsaker var godt da. Gulrot er også populært. Og det meste av frukt.
erteposen + 4 Skrevet 20. mars 2009 #13 Skrevet 20. mars 2009 He, he... mine barn er også "rare" på den måten. Fra 3 årsalderen, i alle fall, måtte mine smake på alt. De fikk spise mest av det de liker best. Spiser han protein om det er i salaten? Jeg har en som gjør det, og kikerter, fetaost, stekt tofu og kylling går ned om det er i salaten. Nå i senere tid også egg, og det er super kilde til protein for de små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå