Gå til innhold

Ut i fra dette, er da sønnen min Multifunksjonshemmet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Multifunksjonshemming kan beskrives som store sammensatte vansker der flere funksjoner er nedsatt, som for eksempel språk, motorikk, syn og hørsel.

Multifunksjonshemming innebærer store utfordringer i forhold til utvikling av kognitive funksjoner og forståelse og kommunikasjon og samspill.

Barn og unge med multifunksjons-hemming har et omfattende hjelpebehov. Det er nødvendig med tverrfaglig og tverretatlig tilrettelegging og samarbeid.

Sønnen min har spesialpedagog i barnehagen, sitter i rullestol fordi han har store balanse og gangvansker. Han ligger 1-2 år tilbake på tester når det gjelder forståelse og andre ting. Han har fysioterapi en gang i uken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du skulle minst hatt sats 3. Kanskje 4, også. Og forhøyet grunnstønad, kanskje?

Søk, og får du avslag, så klager du. Ikke gi deg så lett. Og får du avslag igjen, så klager du igjen. Dette er en del av det å ha barn med handicap.

Skrevet

Ja, jeg syntes at det er vanskelig å se forskjellene på sats 2 og 3 her. Det kan virke som om de overdekker hverandre. Men i tillegg så bruker han og bleier hele døgnet og har 60 % assistent i barnehagen.

Skrevet

Hvordan er det med spising ? Det er ofte dette som gjør at Nav øker satsene.

Skrevet

Han trenger ikke mates, men en må være der hele tiden da han som oftest setter i halsen. Så han kan ikke være alene med maten. Men det kan han heller ikke ellers bortsett fra på natten. Han ser ut som han er dritings når han går, og han faller derfor hele tiden og da klarer han ikke å reise seg opp igjen. Så derfor rullestolen. For avlastning og til utebruk. Han må og trenes hjemme hver dag og beina tøyes. Så jeg mener han skulle hatt sats 3 ja. Men ellers er han jo "oppegående" smart og veldig omsorgsfull gutt:-)

Skrevet

Alderen på barnet har også litt å si i forhold til sats.

Men, jeg er ikke helt sikker på om jeg vil kalle han multifunksjonshemmet utfra det du skriver HI.

Da vil jeg tro min sønn også ville gå under denne kategorien, men den tanken har aldri slått meg.

Skrevet

Han er 5 år Joikaboll@HaR5sMå٩(๏̯͡๏)۶. Og det blir verken bedre eller verre med ham. Men jo eldre han blir jo mer blir det av ting han ikke klarer som hans jevnaldrende.Så det merkes jo mer og mer.

Skrevet

Det er sant. Jeg googlet, og ser vel at det er muligheter for at min sønn også kommer under denne kategorien.

Er det lenge siden dere fikk sats 1-2 på hj.stønaden? Dere må søke omatt og omatt :-)

Vi fikk sats 1 da gutten vår var litt over 1 år, da han var 2,5 år fikk vi sats 2 og da han nærmet seg 4 år fikk vi sats 3.

Jeg har mått søke, på eget intiativ hver gang.

Skrevet

Han har nettopp fått forhøyet sats 2. Og da hadde han ikke fått rullestolen.

Skrevet

Da slenger du inn en søknad til, hvor du henviser til allerede behandlet vedtak og forteller at han nå bruker rullestol, og evt andre forandringer.

Er ikke sikkert dette vil gi deg høyere sats, men det er lov å prøve.

Om han har en fremadragende sykdom vil nav gjerne ha noe å gå på til han blir eldre. Satsen har vel også som grunnlag på hvor mye merarbeide det er med han enn med et normaltfungerende barn.

Skrevet

Problemet er at vi ikke har diagnose på ham. Og legene her og i flere andre land har gitt opp. Det eneste de kan gjøre nå er å vente på flere symptomer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...