Gå til innhold

Graviditet og antibiotika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sylte forkjølet i over en uke nå, og i dag var jeg hos legen. Han skrev ut en resept på antibiotika, men la til at jeg helst ikke burde bruke dette nå, og derfor avvente situasjonen en dag eller to.

Nå tenker jeg bare hvorfor i all verden ga han meg en resept jeg ikke burde bruke, og hvor lenge skal jeg vente? Forkjølelsen er nå over i bihulebetennelse, og jeg er møkklei av å ha vondt i hodet og bihulene, og generelt føle meg elendig. Kan legge til at jeg har en toåring som også trenger oppfølging, slik at jeg kan ikke akkurat bare legge meg ned på sofaen til jeg blir frisk.

Er det noen andre som har fått antibiotika av legene sine mens de har vært gravide, og hva sier legene til dere? Er det flere som får høre "her har du en resept, men helst ikke bruk den"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns det var litt spesielt av han å si det.. enten burde han gi deg det eller ikke liksom, og ikke noe mer.

Jeg har gått på to kurer, for bakterier i urinen.

Men det er jo ikke så bra å gå med da, så da er det bedre å gå på kur for det enn å ikke gjøre det.

Noen antibiotika er ikke farlig for gravide, noen er farligere i forskjellige trimester. Men det står ofte på pakken, eller så står det kanskje på nettet. noen skal man for eksempel ikke bruke i 1.trimester.

Skrevet

Han har sannsynligvis skrevet ut en type antibiotika som kan brukes under graviditet. De fleste penicilliner går fint (F.eks Apocillin, Selexid og Amoxicillin).

Et ennet poeng her er at bihulebetennelser, spesielt de som kommer i forløpet av forkjølelse, som regel er forårsaket av virus, og dermed har antibiotika ingen effekt (dreper kun bakterier). Studier viser at antibiotika generelt har liten innvirkning på sykdomsvarighet ved bihulebetennelse og man er dermed tilbakeholden med å gi antibiotika. Så derfor er det uansett god grunn til å se an et par dager for å se om det går over av seg selv. Nesespray er vanligvis det som hjelper mest, sammen med å drikke rikelig.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...