Gå til innhold

Tilvenning av grøt... Hvor lenge?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer og råd å komme med! :o)

Hvilken grøt startet dere med, konsistens?

Hvor gammel var ungen da dere begynte?

Gutten vår er nesten nettopp runda 5 mnd, og vi startet med tilvenning av maisgrøt fra Nestle for ett par uker siden. Jeg hadde den da ganske tynn, nesten som en velling. Og blandet kun ut 1 ts med mme. Fullammer vanligvis om dagen.

Første gangen var kun gris!! Halvparten havna på smekken, ble spytta ut og noe spiste jo jeg :D Andre gangen samme, tredje gangen osv... Og fortsatt!! Begynner å tro at han kansje ikke liker grøt i det hele tatt. Så derfor er jeg spent på andre sine historier.'

Vi har prøvd alle konsistenser, i flaske, med plastskje, på smokken - vi har prøvd risgrøt, med malt i, hvete for de fra 6 mnd.. Litt varmere, litt kaldere. Tatt oss god tid. Prøvd forskjellige tidspunkt på kveldn har vi også gjort! Vi prøver hver kveld, og han er alltid i seng til senest åtte. Men ingen endreing uansett hva...

Han virker ikke missfornøyd med bare pupp heller :o)

Hm, nei ikke vet jeg...

Noen hjelp der ute kansje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen tips til en rådvill mamma :o)

Skrevet

Dytter litt på denne for lurer på akkurat det samme :-) Min er straks 5mnd og dytter bare tungen ut når grøten kommer, ergo går det fint lite inn og det aller meste havner i ansiktet,på klærne, i håret osv :P

Skrevet

Prøv å gi han det på formiddagen, eller når han er mest opplagt. Prøv om det er best før eller etter amming. Jeg gir på morgenen, for da er hun interessert, og før amming forutsatt at hun ikke er kjempesulten.

Skrevet

Jeg har prøvd mange ulike og hun likte ingen.. kom liksom ikke videre fra smaksprøve. Nå prøver vi Hipp sin med fruktsmak og den ser det ut som hun liker. Har iallefall fått til å dobble smaksposjonen på 3 dager. så det ser lovende ut :)

Skrevet

jeg begynte her om dagen med maisgrøt. min lille datter spyttet den ut og brekte seg. syns det var helt forferdelig. men så blandet jeg litt fruktmos sammen med grøten og da gikk den rett ned. nå hyler hun for at det ikke går fort nok. jeg bruker eple og pære fruktmos. blander inn en liten skje....begynte med 1 ts grøt og blandet ut med mme og mos.

Skrevet

Har nå prøvd å ha fruktmos blandet med grøten, og det funka litt bedre :) Han smatter og er ivrig på skeia. Men det er fortsatt akkurat som om han ikke fårstår det med å legge ned tunga når skeia kommer inn... For han spytter ikke ut, men "blokkerer" på en måte. Hmm..

Tenkte å prøve å gi han det i morgen formiddag, og se om det heller hjelper :) Og kansje Hipp etterhvert om ikke mye bedring...

Vet liksom ikke hvor lenge vi skal holde på? Hvor lang tid kan grøt-tilvenning ta?

Skrevet

Det kan ta laaang tid :)

Noen barn skjønner skjea tvert, andre bruker ukesvis, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet. Det kan jo også være greit å ta grøtpause et par dager og så prøve på igjen.

Som andre har skrevet så er det en fordel å prøve når de er våkne, gjerne på formiddagen. Om det er en smak han ikke liker, så ser du det. Vrengtryne finnes i mange varianter ;) Vi endte også opp med Hipp grøt med frukt, men var innom et par andre før det. Ris- og maisgrøt taklet hun ikke konsistensen til og bare brakk seg.

Skrevet

Åh, kjenner vi begynner å bli smålei tilvenningen nå både jeg og samboer... Men vet vi bare må smøre oss med tålmodighet! Tror jeg skal kjøpe Hipp, så vi får prøve den på han :o) Kansje ett par dager med pause først, så kansje vi også synes det er litt mer morsommere å prøve igjen.

Skrevet

Vi måtte begynne med grøt til vesle når hun var 4,5 mnd for hun fikk ikke nok med bare mm. Rådførte meg på HS da jeg var der, og hs sa det var nye retningslinjer nå; man skal begynne med innføring av gluten fra første stund. Så vi begynte med Havregrøt-ris og hvete fra 4 mnd.

Tror det tok en tre uker før hun fikk til dette med skei og spising ;) Laga grøten tynn, så den ikke ble så veldig ulik mm.

Synes selv mais og ris grøtene ikke er noe god, og min eldste likte ikke grøt av noe slag, så da ble det brødskiver på henne fra 7 mnds alder ;)

Håper dette var til noe hjelp da :-)

Skrevet

Dette med skje er ikke alltid så lett for disse små å forstå seg på, det er jo en helt ny teknikk de må lære seg!

Vi starta m maisgrøt ved 4 mnd alder pga dårlig vektoppgang/ flaske-lei, og det tok nok ca 2 uker før hun skjønte dette m skje skikkelig, og svelget ned uten at det kom ut igjen først. Etter 3 uker ca var vi oppe i full porsjon, men med litt mindre grøtpulver enn det som står på pakka (hun liker grøten litt tynnere enn vanlig).

Og husk at grimaser og brekninger ikke trenger å bety at de ikke liker smaken; jenta vår gjør d av og til enda, selv om hun nå spiser 2 grøtmåltider hver dag. Det er jo noe helt nytt for dem dette her, og d virker rett og slett som om hun skvetter litt liksom ved første skjea, og lager derfor rare grimaser. Men etterpå spiser hun opp hele porsjonen, tross noen rare grimaser her og der;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...