Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Enig at mange barn overbeskyttes! Det eneste tiltaket vi har gjort hjemme, er å sette grind foran trappa, slik at barna ikke detter ned, Kanter er ikke polstret, dører har ikke "antiklemmesperre", komfyren er ikke ekstra besyttet og dører og skap kan åpnes som normalt. Og det kunne ikke falt meg inn å ha en sprinkelseng som sprinkelen kan tas av på, slik at barna kan krabbe ut gjennom hullet dersom de vil ut av senga. I stedet for å klatre over og kanskje falle ned å slå seg. Ærlig talt, når barna er gamle nok til å klatre over sprinklene så er det også gammelt nok til å tåle fallet ned! Barn skal lære at ting er farlig, ikke beskyttes mot ALT det farlige. De skal klemme fingrene i døra slik at de kjenner at det er vondt, de skal falle og slå seg skikkelig. De skal kjenne på ovn og komfyr at det er varmt og gjør vondt, de skal kjenne at varmt vann gjør vondt. De skal herdes. Og barn skal ikke bruke trøsteplater!!!
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 signerer den! Jeg ble paff når jeg var innom den gamle barneskolen min her om agen. Alle trær var klippet fri for grener slik at barna ikke skulle klatre. Sklien var bygd om slik at den lå på en haug slik at de ikke kunne falle ned i bakken, lekestativet var borte, dumphuska var en vits av en liten flis som ikke rekker en til knærne engang! Nei, tidene forandrer seg du! Når jeg gikk på den skolen slo vi oss så det sang titt og ofte, emn lærte av feilene våre og ble mer stødige, mer skerpet og mer forsiktige. Nå vet jo ikke unger hva de skal gjøre hvis de klarter, det ramler rett ned fordi de ikke har lært seg det fra ung alder! I hjemmet vårt har det aldri vært grinder noe annet sted enn ved trappa, men vi klarte å sykle ned den med trehjulssykkel fordet vi, og ingen av oss hgar hitill brukket et ben. Vet at man ikke skal tro at det alltid går bra, alt kan skje på en kald dag i helvete, men barna må da få lov til å slå seg hvis de skal lære å bevege seg skikkelig? vi lagde olakjerrer som ikke hadde bremser og kjørte ned skråninger og det som var, og vi LÆRTE! Vi ramla ned i brenneslehauger, og vi LÆRTE. Nå lærer jo ikke barna noe annet enn å passe seg for alt som kan gi et kutt i fingeren eller skrubbsår på knærne! Og de lærer ikke at det som står på ovnen er varmt fordi de aldri har kjent varmen! Mamma holdt hendene våre mot jøtul og plata slik at vi skulle kjenne at det var varmt, og vi brant oss aldri, fordi vi LÆRTE at det ville gjøre vondt! (hun la ikke hånda nedpå, hun holdt bare inntil) så lenge barn leker vil de slå seg, emn overbejytter vi de mot alt som kan være farlig vil de ALDRI LÆRE.... Huff, noen ting var bedre i "gamle" dager, og jeg er bare 23:/
Let's hear it for the boys! Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Enig. Vår leilighet var allerede barnesikret av huseierne, men tror ikke vi hadde giddet å gjort det hvis ikke det allerede var sånn. Det eneste som er deilig med det, er at han ikke får tak i alt som er der inne og drar det utover hele leiligheten! Har et par skap som ikke er sikra, og jeg er DRITTLEI av å plukke gryter og kar fra de mest utrolige steder! Ellers er vi ganske avslappet. Hvis han klatrer opp i sofaen, får han også lære seg at det gjør vondt å ramle ned. Det har han gjort, og nå sklir han pent pg pyntelig ned på gulvet
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Jeg er nok et sted midt på i forhold til dette. Jeg beskytter barnet mitt mot ting som kan gi store skader, men det betyr ikke at ikke barna mine får lov til å utfolde seg. Man kan passe på og lære barna hva som er farlig og ikke uten at det trenger å skje alvorlige ulykker for å lære.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #5 Skrevet 20. mars 2009 Ja, men at ex lar ungene holde i motorsagen når han sager ved er totalt uakseptabelt. Men likevel blir jeg kalt for overbeskyttende. Ungene er 4 og 5 år gamle.
LilleBebinMammanSin Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 enig i noe.. men ærlig talt.. de SKAL falle å slå seg sikkelig? det ønsker ikke jeg for mitt barn desverre.. og heller ikke at han skal legge handen på kokeplata for å lære at den er varm.. DU SKAL FORTELLE barna dine hva som gjør vondt...- nei, den er aua.. når han nermer seg ovnen forx.. så jeg er ikke enig i at barn "fortjener" å dette å slå seg for å lære at det gjør vondt.. det blir skikkelig idioti for meg... de skal herdes.. joda.. de skal lære hva som er vondt å ikke.. men uten beinbrudd, og 3gradsforbrenninger her i huset i allefall! jeg har aldri brent meg når jeg var liten..fordi min mor beskyttet meg mot det.. sa at det gjorde vondt å ta på kokeplata.. og jeg vokste faktisk opp, å hadde lært at den var vond.. UTEN å brenne meg! så det er sakt... polstrer jeg ikke bordkanter, og har heller ikke antiklemmesperre på dører.. ikke har jeg spesial grinnseng heller..
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Delvis enig. Barn har ikke vondt av å slå seg litt osv- men man kan jo sikre ting man vet er direkte livsfarlig da. Vi kommer til å sikre foran trappa, samt knivskuffen. Så har man jo det momentet med 'latskap' fra foreldrenes side- har man sikret seg i øst og vest trenger man ikke følge med barna sine så mye og kan i større grad la dem 'seile i sin egen sjø'. Kanskje det er litt der det ligger også, ikke alle gidder følge med og oppdra barna sine i at enkelte ting er farlige?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 Synes barna skal lære litt å kjenne sine egne begrensninger, hva som gjør veldig vondt og hva som ikke gjør fullt så vondt. Ikke bare høre aua når de nærmer seg noe som er farlig. Jeg har latt kokeplater være så varme at de gjør vondt å ta på, men ikke forbrenninger. Det samme med ovner. Og latt barna ta på. Da får de en viss formening om hva som menes med aua.
Solbollatilmamma Skrevet 20. mars 2009 #9 Skrevet 20. mars 2009 Finnes det ingen mellomting? Alt vi har montert er trappegrind, men det betyr så definitivt ikke at jeg vil at ungene skal brenne seg på varmt vann eller kokende mat. Barn har ingenting på en komfyr å gjøre, og jeg herder ikke barna mine ved å sette dem i farlige situasjoner.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #10 Skrevet 20. mars 2009 Det er klart at barn må få klatre og utfolde seg. Samtidig er jeg nokså sikker på at de foreldrene som har mistet barn i ulykker på lekeplasser, i fall osv skulle ønske det hadde vært bedre sikret. Jeg har kun trappegrind og vindussikring selv, men ser verdien i å sikre peiser, komfyrer, stikkontakter osv.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #11 Skrevet 20. mars 2009 Nei for all del - dropp sikring :/ Sitter man ved sykesenga til ungen sin og man vet at man ved enkle midler kunne unngått det som eventuelt har skjedd er det sikkert mye trøst i at " i det minste var jeg ikke overbeskyttende..." Det skal så lite til vet dere.... Natasha Richardson - om hun bare hadde brukt hjelm...(hadde kanskje historien vært en annen?)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #12 Skrevet 22. mars 2009 -Jeg har latt kokeplater være så varme at de gjør vondt å ta på, men ikke forbrenninger. Det samme med ovner. Og latt barna ta på. Da får de en viss formening om hva som menes med aua. Hæ????? er du seriøs nå? FLOTT MOR! skulle for svarte svingende ikke hatt barn...
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #13 Skrevet 22. mars 2009 Enig i at barn skal falle å slå seg å lære. Men jeg må si at jeg er ingen "like glad" mamma heller, barnet trenger ikke å falle å slå seg SKIKKELIG, barnet trenger ikke å få brannskader for å lære å ikke røre komfyren eller at vann/kaffe er varmt. De skal kunne lære å ikke røre, uten at de trenger å skade seg først. Vi har ikke noen sikkerhet på komfyren, å når vi holder på med den, holder mini seg langt unna, fordi den er auau. Han får ikke røre komfyren når den er kald heller. Den skal rett og slett ikke røres av barn. (Det er aukrat som at han ikke trenger å smake på kaffe, for å lære at det er vondt, å derfor lære å la koppen stå i fred, han skal la koppen stå, fordi vi sier det bare er for voksene.) Det finnes en mellomting av overbeskyttelse, og gi totalt faen. I forhold til seng hvor man kan ta bort sprinklene, det er kjempe kjekt når barnet ennå ikke har lært seg å klatre inn og ut av sengen selv, å man er høygravid å syns det er vanskelig å få lagt barnet ned i sengen uten at bekkenet klikker helt. Syns det er helt fantastisk at minsten kan krype inn og ut av sengen selv. Setter på springselene om natten, for å unngå nattevandring. Dersom han hadde lært å klatre ut av sengen, ville jeg tatt det som et tegn for at han var klar for seng uten sprinkler, å kjøpt det, istede for at han skulle dette ned fra sprinkelsengen, selvom de tåler fallet. Hva er poenget med sprinkelseng, om de kommer seg ut av senga å kan nattvandre uansett? Da er det jo like greit med en vanlig seng.
Sånn kan det gå Skrevet 22. mars 2009 #14 Skrevet 22. mars 2009 Var forsåvidt enig med deg til du kom med dette tullballet her: "De skal klemme fingrene i døra slik at de kjenner at det er vondt, de skal falle og slå seg skikkelig. De skal kjenne på ovn og komfyr at det er varmt og gjør vondt, de skal kjenne at varmt vann gjør vondt. De skal herdes." Ren idioti. Unger skal lære at ting er farlige ved at vi forteller og viser dem det, og ikke ved at vi lar dem skade seg. Vi har aldri hatt barnesikringer av noe slag annet enn at vi har hatt bilstoler og sykkelhjelmpåbud(fordi dette ikke er skader enn kan lære seg å unngå), men vi har da lært ungene å takle farene rundt om, og å takle klatring osv. Vi har ikke latt dem skade seg for å "herde" dem.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #15 Skrevet 22. mars 2009 enig med at dagens barn er overbeskytta. men det der med å klemme fingrer i døra er jeg litt redd for lillebroren min klemte fingen rett av
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #16 Skrevet 22. mars 2009 Jeg er helt enig i dette innlegget! Vi vil alle det beste for barna våre, og vi mener ikke at barna absolutt skal slå seg for å lære, men dersom vi tar bort de helt vanlige "farene" som greiner ol. vil ikke barna lære helt normal og sunn lek. Vi har alle fått skrubbsår og blåmerker når vi vokste opp, og jeg vil ikke at jenta mi skal vokse opp som en porselensdukke!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #17 Skrevet 22. mars 2009 Den der reagerte jeg også på!!!!!! Man trenger vel ikke la kokeplater være på for å LA barna ta på. Hadde jeg aldri funnet på!!!
LilleBebinMammanSin Skrevet 23. mars 2009 #18 Skrevet 23. mars 2009 jeg ble litt sjokka over -Jeg har latt kokeplater være så varme at de gjør vondt å ta på, men ikke forbrenninger. Det samme med ovner. Og latt barna ta på. Da får de en viss formening om hva som menes med aua. og tenker det samme som flere andre.. er det mulig? dette kan du da ikke mene? jeg mener ikke at barn skal beskyttes mot grener i skogen altså, men en (i mine øyne) god mor ønsker ikke at barna sine skal dette å slå seg,brenne seg og få det vondt.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 23. mars 2009 #19 Skrevet 23. mars 2009 jeg ville heller aldri lagt hånda til sønnen min på varme plater eller varm ovn! Men som sagt før så holdt min mor hendene våre mot jøtul slik at vi skulle kjenne at det var varmt, men hun la ALDRI hendene våre PÅ jøtul, det er jo SKUMMELT:/ man kan aldri vite hvor lite som skal til for å få forbrenning, og 1. grads er VONDT selvom det ikke er direkte farlig.... Men jeg syns ungene skal få lov til å klatre i trær og skrubbe seg på knærne. Det er slik de lærer å bevege seg skikkelig. Balansen blir bedre og ungene lærer hvor grensene deres er. Barna er ikke lagd av glass, men de skal selvsagt beskyttes mot å bli alvorlig skadet, men trær, lekeaperater og husker er ike farlig;) Veien, varme plater og trapper er potensielt farlig, så det må barna beskyttes mot.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #20 Skrevet 23. mars 2009 ubehagelig varm ovn/plate er nok..Barna trenger ikke brenne seg, eller få vondt...Desverre så lærer ikke barn under en viss alder at man kan brenne seg på kaffekoppen om vi bare SIER aua,- de SER jo at vi drikker av den..Men ved at barnet forsiktig får ta handen mot koppen og kjenne at det er ubehagelig varmt gjør at de skjønner,- de KJENNER det er varmt.... Jeg lar dattera på 5 spikke med kniv når vi er tilstede,- vi går i skogen og hun klatrer i trær. Minsten fikk prøve å gå opp trappa så tidlig han ville, og han har falt ned flere ganger, men det var da han fortsatt bare kom seg to eller tre trinn opp....Etter det går det greit.. Han har tom kommet seg NED selv,- selv om vi har grind oppe for at det ikke skla skje..Han har ikke skjønt det å snu seg før han går ned..Så hvordan han kom seg opp ubemerket den gang,- og senere ned er helt uforståelig.....(han kom inn med bamsen fra senga si.....) Tror at mange av "barnesikringene" er kommet fordi forelde skal kunne slippe å følge med så mye ja...Ikke til barnas beste alltid, men for foreldres "velbehag"....Så lenge barna ikke kan skade seg trenger man ikke passe på/ være sammen med de,- liksom...
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 23. mars 2009 #21 Skrevet 23. mars 2009 Helt enig! Adrian har fått lekt med kjøkkenskuffer og har klemt fingrene sine. Men nå lukker han skuffene med flat hand og har ikke klemt seg på flere mnd og han er bare akkurat fylt ett år. Barn lærer vanvittig fort, og gjør det vondt gjør de det sjeldent igjen. Knivskuffen er selvfølgelig boltret igjen, men de må slå seg litt og få litt vondt slik er det bare.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #22 Skrevet 23. mars 2009 Det er jo ikke mye over 38 grader varm ovn som skal til før barna skjønner at det ikke er noe godt å ta på den. Utsetter jo ikke barna mine for skade da! De får ikke 1.grads forbrenning. Hallo! Jeg er av den oppfatning at de skal føle ubehag/smerte på kroppen, og lære av det. Hvor lenge mener du man skal beskytte de mot potensielt farlige ting som veien, varme plater og trapper? Mine barn har vært ute og lekt i gata siden de var 2 år. Alene. De må med storesøsken eller andre nabobarn. Bor i en stille og rolig gate i utkanten av mindre by. Sjelden det kjører en bil forbi, men de vet å passe seg. Jentungen må gå til skolen, er 7 år. Hun krysser trafikkerte veier, men det står skolevakter ved overgangene. Vi gikk løypa flere ganger med henne i sommer før skolestart og noen ganger i begynnelsen av skoleåret, men nå må hun gå alene. Det er 1,3 km hjem. Varm mat har hun vært med å laget siden hun var nesten 4 år og hun har stor respekt for komfyren. Er veldig forsiktig, men trygg på seg selv.
simba>>>3gutter Skrevet 23. mars 2009 #23 Skrevet 23. mars 2009 Vi hadde ett oppslag på jobben engang hvor overskriften var: Hvordan kunne vi som er født før 1980 ha vokst opp? Under der var det masse punkter som: - klarte i tær - satt uten sete i bilen - lekte med piner -ingen eu regler som regulerte alt osv osv Det er ganske mye i dette. Og det viktigste er at vi hindrer bana våre i å få en god motorisk utvikling og det å få erfare hvor mye vi tåler av smerte og andre ting. Eneste sikringene vi hae her i huser er trappegrind og lås på skapet hvor såper og sånne ting oppbevares. Ute er det sykkelhjelm og opplæring pååse etter biler før en går over veien. Det er som en i Norges leger og fiskerforening sa i radioen. litt satt på spissen: "ingen har hatt n god barndom om de ikke har brekt en ar eller ett bein eller vært og sydd noen sting"
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #24 Skrevet 23. mars 2009 Jeg er av den oppfatning at det ikke gjør noe om barna brekker en arm eller et bein. Eller må sy noen sting. Skal ikke fremprovosere det, men det gjør ingenting om det skjer. Gror så fint på barn, at det merkes ikke etterpå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå