mo80 Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Noen som vet om økonomien er en god nok grunn for og la mor "få tilbake" fars del av permisjon? Og om det går i det hele tatt? Vi kommer til og slite økonomisk vist far skal ha evt 10ukers permisjon (vi ligger helt i grensen med termin, og jeg har født 10 dager over før) Vi må velge 80% dekning pga barnehagetilbud, ikke lett og begynne igjen i jobb april/mai.....
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Jeg skjønner ikke helt spørsmålet: far får jo permisjonspenger i sine uker? Og du går jo tilbake til jobb? I utgangspunktet er ikke økonomi grunn god nok for å frata far permisjon, nei.
mo80 Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2009 jo, men jeg jobber "bare" 58% stilling, så og "miste" 20% av min inntekt blir minimalt. Far jobber fullt og har mye bedre betalt enn meg. Men han må jo bruke samme sats som meg, og da taper vi 20% av hans inntekt, som utgjør ganske mange tusen pr mnd............... Dessuten ønsker far at jeg har hele permisjonen, så jeg fratar han ingenting egentlig..... Det er jo faktisk ikke alle menn som liker og "leke husmor" på heltid. Min mann er en av dem, selv om han gjerne tar både middag og helgevask til vanlig, samt følger min sønn fra tidligere på diverse fritidsaktiviteter.
Strandloppa og lillebror Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Etter det jeg har forstått kan ikke fedrekvoten overføres til deg. Så lenge du er i en 50% stilling eller mer, faller disse ukene bort dersom far velger å ikke ta de. Kanskje det lønner seg for dere å velge 100% dekning, og heller søke om 2 måneders ulønnet permisjon fra jobben din i forbindelse med permisjonen? Da må dere jo legge av litt penger hver måned så dere har til den ulønnede permisjonen, men økonomisk sett vil dere jo spare penger på denne måten. Blir litt ekstra papirer å fylle ut og krever litt mer planlegging, men hvis dere ikke vet om dere vil klare dagens situasjon så er jo dette en løsning.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 20. mars 2009 #5 Skrevet 20. mars 2009 Far blir fratatt sine 6 (evt 10) uker, og barnet blir fratatt tid med sin far. At han ikke har lyst til å tilbringe hele dager med barnet sitt er etter mitt syn ganske tristt, det økonomiske kan dere løse for eksempel som det skisseres under her, å ta 10 mnd permisjon med 100% dekning, og så ta omsorgspermisjon (ulønnet) de to siste månedene. De aller fleste kommer bedre ut i kroner og øre med en slik ordning, men det krever selvfølgelig at dere klarer å legge av penger hver mnd. til de to månedene uten lønn. At far ikke har lyst på perm er ikke grunn god nok til å overføre hans permisjon til mor, så om han virkelig ikke vil være hjemme faller disse ukene bort. Lykke til!
Lykkelig g~g~j Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 tenkte bare å hive på en desverre.. men er nok ikke d! vi har også en slik situasjon her at jeg ikke har så stor stilling og d er ikke alltid lett å planlegge ekstra vakter nå for den tiden han er hjemme! Vi har rett og slett funnet ut at vi får spare litt underveis og før for d er jo i grunn positivt at pappaen skal være hjemme 10 uker. De har godt av d -og d har barnet også ) bare synd at økomomi alltid får ødelegge så mye.. men sånn er d.. koster å leve..!!!
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 ukene blir ikke borte hvis far ikke tar de, Her har ikke far rett på permisjon siden han er på atføring så her får jeg hele permisjonen, men far kan ikke velge bort permisjon hvis han har rett på den tror jeg ikke men hvorfor ikke sjekke det opp på nav.no
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 dette står på nav si side : Når både mor og far har rett til foreldrepenger Når både mor og far har rett til foreldrepenger (arbeidet 6 av de siste 10 måneden) er stønadsperioden 44 uker med 100 % dekningsgrad og 54 uker med 80 % dekningsgrad. Stønadsperioden starter senest 3 uker før termindato. Dersom disse ukene ikke tas ut eller fødselen skjer for tidlig, blir stønadsperioden tilsvarende forkortet. Ukene før fødsel kan ikke overføres til perioden etter fødselen. Stønadsperioden kan starte opptil 12 uker før termindato, men da blir stønadsperioden etter fødsel tilsvarende forkortet. Visse uker av stønadsperioden er forbeholdt mor og visse uker er forbeholdt far. Uker som ikke er forbeholdt mor eller far, kan foreldrene dele. Dersom mors stillingsprosent før fødsel var 50% eller mer er : * 3 uker før og 6 etter fødselen forebeholdt mor * 6 uker forebeholdt far (fedrekvoten) lenke til kort om arket om fedrekvote * 29/39 uker felles for foreldrene. Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor. Dersom mors stillingsprosent før fødsel var lavere enn 50 % stilling er * 3 uker før og 6 uker etter fødselen forbeholdt mor * 35/45 uker felles for foreldrene. Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor. Fedrekvote (tidligere kjent som pappapermisjon) Hensikten med fedrekvoten er å få fedre til å ta større del i omsorgen av barnet i de første leveårene. Fedrekvoten utgjør seks uker (30 stønadsdager) av den totale stønadsperioden på 44 eller 54 uker avhengig om mor får foreldrepenger tilsvarende full lønn eller 80 prosent lønn. Dersom far ikke benytter disse ukene, faller de bort. Se likevel unntakene lengre ned. Når har far rett til fedrekvote? * Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene). * Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer. Når foreligger det ikke rett til fedrekvote? * Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV lokalt om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote. * Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. * Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor. * Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne. * Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger.
mo80 Skrevet 21. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 21. mars 2009 Det er dessverre ikke alle som passer inn i denne lykkeboblen politikerene prøver og skape, jeg syns det er en smule frekt og kalle det trist... Selvfølgelig hadde det vert bra om alle kunne leve etter A4normene og ingen trengte tenke utenom dem, men sånn er det ikke. En fars kjærlighet til barna sine kan ikke måles i hvor vidt han vil gå hjemme i 6/10 uker er nå min mening. Jeg vil påstå at jeg har et like bra forhold til min far som min mor, selv om han ikke fikk ha permisjon i det hele tatt! Vi har regnet på muligheten til og ta 100% dekning, og 2 mnd permisjon utenom, men det fungerer dårlig vist en ikke har fulltidsjobb, eller en veldig godt betalt deltidsjobb. Dessuten mister du sykepenge- og feriepengegrunnlag på den måten, så det finnes ulemper der og.. Her er ikke snakk om og ha lyst eller ikke lyst for fars del, det er heller ikke sånn at jeg på død og liv skal stjele hans tid, men vi er nødt til og tenke praktisk, ikke bare kos, og da passer disse nye reglene dårlig for oss....sånn er det bare... Flott vist dere klarer og leve opp til politikerenes forventninger!!! Vist de skal kunne gjennomføre dette vedtake, bør de dele permisjonen i du ulike søknader, så far slipper bruke mors dekningsgrad. Da tror jeg mange fler hadde fått glede av ordningen
mo80 Skrevet 21. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. mars 2009 skulle stå to ulike søknader, ikke du ulike
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå