Gå til innhold

Skal lærere bli "leger" og "psykologer" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som noen ønsker å ha lærere til å observere barns vansker, problemer og evt psykiske problemer......

Er dette for de lærere som har hoppet av psykolog og lege utdanningen som kan dette eller bare satser de på at alle lærere er like observange slik at et spørreskjema blir korrekt?

Jeg tilføyer også AT mange foreldre har ikke blitt opplyst om disse skjemaene.

I tillegg skal barna fylle ut store deler selv av disse skjemaene og jeg funderer litt..........Kan spm bli "faket" av barna? Svar: Det kan være fare for det, men.................:MEN........

http://www.forskning.no/artikler/2009/januar/206873

http://www.vfb.no/xp/pub/venstre/gul/psykisk_helse_i_skolen/zippys_venner/zv_skoler/239676

I USA var det et legemiddelfirma som stod bak undersøkelsen. Flere elever ble diagnostisert og deretter nærmest presset til å ta sterke medisiner, uten foreldrenes samtykke. Nå har det startet i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærerne lever som oftest i sin egen fritidsboble. At diagnosesamfunnet lever i beste velgående på skolen er det ingen tvil om. Vi har fått så mange nye motediagnoser de siste årene at elevene ikke har vanlige navn lengre. Ville Ole er byttet ut med ADHD-ungen, frekke Fritz er byttet ut med "han psykotisk avvikeren" Tore er erstattet med "Tourettes" og Astrid med "Astma" Ellers må vi ikke glemme de 2-3 bipolare, 3-5 depressive og resten av allergikerne. Tar vel ikke lang tid før lærerne langer Ritalin eller skriver ut resept heller.

Skrevet

Jeg pusher amfetamin.

a) det gjør de urolige rolige

B) det gjør de rolige aktive

Hva mer kan man ønske, ja og det trygger alderdommen min, for pensjon får jeg neppe.

Skrevet

Du kan tjene noen ekstraslanter på å være eksamensvakt når du blir pensjonist, så slutt å klag!

Skrevet

Det kan du og!

Skrevet

Forskjellen på deg og meg er at jeg er rastløs og ville ALDRI klart å sitte rolig i 3-7 timer for å følge med at elever ikke jukser.

Skrevet

Dere to bør få dere et rom!!

Skrevet

Ofte er det læreren som tilbringer mest tid sammen med barna, så hvorfor skal ikke vi observere dem?

Jeg tror at ofte er lærerne bedre til å vurdere et barns vansker, enn foreldre som er slitne og trøtte når de er sammen med barna, og som kanskje derfor påvirker dem negativt. Nå vet jeg ikke hvilke skjema du snakker om, men jeg tror at et tverrfaglig samarbeid, der også foreldrene er involvert, er det beste for alle barn.

Når det er sagt så er det ofte at barn som har det vanskelig hjemme, gjør det veldig bra på skolen fordi at skolen er det eneste stedet de har det bra, og er den eneste situasjonen de mestrer, og kan påvirke.

Skrevet

Tenk så deilig det hadde vært om lærere kunne undrevist "ferdig opdratte" elever, som alltid gjorde det de fikk beskjed om og som hungret etter kunnskap!!! I tillegg til at de slapp unna alt som hadde med slike observasjoner og annet "ikke-undervisnings-lignende-ting." Tenk om lærere kunne fått full frihet til å kun tenke undervisning!!!

Drømmedag...! Kommer neppe til å skje, dessverre. Med de køene som er i dag, hos "skikkelige" fagfolk, er der ikke annet valg enn å la lærere ta den støyten også. Dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...