Gå til innhold

Kan man få fødselsjournalen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å se hva som er skrevet. For tenker litt på at det ikke var noen som sjekka om hodet var festa da vannet gikk. Vi fikk beskjed om å komme inn på kontroll, men ble sendt hjem igjen da jeg ikke fikk rier.

Siste kontroll til jordmor sa hun at hodet var litt bevegelig enda. Da babyen min kom ut, var h*n bli så sambo og hadde navlestrengen rundt halsen. Det var det ingen som sa til meg. Fikk time til igangsetelse, og hva om jeg ikke hadde fått rier selv om gått med dette i 2 dager. Jeg burde jo ha holdt senga når vannet gikk. Jeg selv tenkte ikke over det, men det er heller ikke min jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Javisst kan du det, bare ta kontakt med sykehuset ditt så får du en kopi. Men du må gjerne betale litt for papiret og arbeidet da, lurer på om det var 50-100 kr..

Skrevet

Trenger ikke holde senga når vannet går. Det gjelder bare hvis man er tidlig i svangerskapet det.

Men ja, du kan bare ta kontakt med sykehuset for journalen din.

Skrevet

Så bra :)

Da skal jeg kontakte sykehuset. Takk for svar!

Skrevet

Så man trenger ikke holde senga hvis hodet er bevegelig? Tenkte kanskje det kunne være derfor babyen min hadde navlestrengen irundt halsen. Trodde det var visst hodet var festa man kunne være like aktiv som ellers. Men da har jeg tatt feil :) Bare synes å ha hørt det :)

Skrevet

Det er ikke alltid godt for jordmor å vite at babyen har navlestrengen rundt halsen...

Skrevet

Hei, jeg fødte på Ullevål i 2006 og fikk med meg journalen da jeg dro hjem. Spurte ikke om det, men fikk den automatisk med meg hjem.

Skrevet

Hei

jeg fødte også på ullevål i juli 2006 og fikk også med meg hjem fødejournalen uten å spørre, men klarte å rote den bort i flytte lasse, men måtte ringe ullevål for å få en ny siden jeg skal ha en til i august å dem i fredrikstad sykehus vil se hvordan forgje fødsel var.

Skrevet

Grunnen til at man skal holde seg i ro hvis vannet går og hodet ikke er festet er fordi navlestrengen kan skli ned i åpningen og komme i klem mellom åpningen og hodet slik at babyen ikke får oksygen.

Det er faktisk ganske vanlig at babyer har navlestrengen viklet rundt halsen, men som oftest er ikke dette farlig fordi strengen er så lang at den ikke vil strammes når babyen fødes. Det er heller ikke farlig når babyen ligger inne i magen fordi strengen står i spenn og ikke vil klemme rundt halsen.

Jordmor fortalte meg at de ofte ikke fortalte om at navlestrengen lå rundt halsen fordi mange ble så engstelige av det, og det er unødvendig. Kun når navlestrengen er kort kan det være farlig.

Skrevet

Men da er det jeg som ikke har skaffet meg nok informasjon om dette. De var flere som etter fødselen sa at burde holdt senga når vannet gikk ettersom hodet ikke var helt festa. Men da slipper jeg å tenker mer på det. Takk for svar! :-)

Skrevet

Jeg spurte fastlegen min om epikrisen fra sykehuset. Han tok en kopi og gav den til meg gratis. Der fikk jeg svar på alt jeg lurte på.

Skrevet

Når barnet er fullbårent og vannet går når hodet ikke er festa så sklir ungen ned som en kork/propp liksom. Skal mye til for at navlestrengen kommer i mellom da, MEN hvis vannet går tidlig i svangerskapet er jo ungen mye mindre og faren større for dette.

Skrevet

jeg fikk i uke 36+0, hodet var ikke festet, og tok en god stund etter vannet var gått til hun begynte å komme ned i bekkenet, så jeg fikk beskjed om å ligge til hodet var festet og de hadde fått sjekket at det ikke hang noe navlstreng ut :)

Skrevet

og det står i fødselsjournalen min, som jeg fikk gratis av jordmor etter å ha spurt etter den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...