Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere sele på barna når de sover i vogna? Hva slags sele?

Jeg har prøvd å bruke en sånn som bare går på overkroppen (4 punkt?), men da klarer han likevel å sette seg opp, snu seg og nesten klatre ut av vogna. Bruker derfor nå 5 punktsselen som er i vogna. Da klarer han nesten ikke å flytte seg i det hele tatt. Synes dette er litt fælt, men vil jo ikke at han skal falle ut av vogna heller.

Sønnen min er forresten 1 år.

Hva gjør dere andre med urolige barn som ikke vil ligge i ro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker alltid 5-punktselen som er i vogna når han sover.

Skrevet

Jeg for min del bruker ikke selene som hører til i vognene i det hele tatt jeg, er det første som lukes vekk! Jeg bruker slike "gammeldagse" vognseler, de som sitter over skuldrene og rundt brystet på barnet og festes i siden på vogna... Etter min mening får man ikke bedre seler, de sitter godt på barnet samtidig som barne kan bevege seg litt og, lene seg litt frem og slikt. Synes de selene som sitter i vognene er noe skikkelig møkk, enten så "binder" de fast ungen til ryggen i vogna eller så sitter de så løst at et kravlete barn lett kommer seg ut...

Jeg har flere ganger sett unger som kommer seg løs fra 5 punktsele og jeg, om den ikke er strammet nok, de bare reiser seg opp og sklir da elegant mellom selen og ender opp stående i vogna med snublesnor rundt beina, nei takke meg til "gammel" teknologi gitt, hehe. Ett barn i slik sele jeg bruker kan "marke" så mye de vil, ut av selen kommer de ikke...

Skrevet

Er en slik gammeldags sele jeg har prøvd, og klarer jo ikke komme seg ut av selve selen, men reiser seg på knærne, snur seg rundt og prøver å gynge hele vogna. Redd for at han skal klarer å velte vogna.

Men kanskje jeg ikke har festet den helt riktig/stramt nok i vogna? Vil jo helst at han skal kunne bevege seg litt, legge seg over på siden f.eks. Men helst ikke sette seg helt opp...

Skrevet

Vi har hatt slik gammeldags sele som du nevner her, og vår lille kålmark klarte å vri seg slik at hun fikk den rundt halsen. Er sjeleglad for at jeg så henne når hun gjorde det!

Skrevet

Vi bruker 5punkts og er veldig fornøyd med akkurat det at poden ikke kommer seg noen vei ;)

Skrevet

Jenta mi er 10 mnd og jeg skal bruke 5-punktsselen i vogna når det blir for varmt for voksiposen. Nå mens vi enda bruker voksi'n trenger hun ikke sele på seg... Ville brukt vognselen jeg med andre ord:-)

Skrevet

Ingen av mine 6 små har noen gang klart å vri seg ut av en sånn sele, man må jo passe på at den sitter godt inntil hele veien, og feste den slik at det ikke er mulig å reise seg, jeg har alltid festet selen nede i setet på vogna, har stort sett hatt simo-vogn så det har vært lett.

Jeg har prøvd teutonia mistral, de selene er alt for løse og om jeg strammet selene så satt ungen som spikret fast og det så ikke særlig behagelig ut og ikke synes ungen noe om det heller, hun illskrek av sinne fordi hun satt fast! Den vogna havna fort nok på finn gitt!

Jeg har nå gått til innkjøp av en emmaljunga scooter, og jeg ble ikke noe særlig irritert når jeg oppdaget at selene i den er sydd fast i trekket... De kommer jeg elegant til å fjerne... Men seler generelt er obligatorisk ALLTID når mine barn er i vogn, og det fra de har lært å sitte, evnt fra de snur seg i vogna...

Men hva man foretrekker og synes virker mest trygt eller praktisk er helt sikkert både smak-sak og en vurderings-sak..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...