lillefrø;o) Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Jeg og samboeren venter vårt første barn sammen, men har begge barn fra før. Mitt barn har mitt etternavn, og hans barn har hans etternavn. Hva med det nye barnet? Hvem sitt etternavn skal det ha? Vi er helt håpløse og blir ikke enige, begge vil ha sitt etternavn til slutt.. ;o). Hva mener dere?
Sivalur Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Hva dere skal velge til slutt vet jeg ikke - men dersom du helt bestemt mener at barnet skal ha ditt navn, så kan du bare la være å signere navneskjemaet. Etter 6 mnd får barnet automatisk mors etternavn når man ikke er gift.
lykkeligV Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Jeg og samboer har også hatt den diskusjonen. Så det blir dobbelt etternavn her i gården=)
liten spire Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 jeg og min samboer hadde også denne diskusjonen i forje svangerskap jeg hadde to barn fra før som har mitt etternavn mens han hadde ingen barn men ville helst ha sitt på babyen . vi ble enigei om å ha felles etternavn ( to etternavn med bindestrek ) lykke til videre
Nybakt tobarnsmamma Skrevet 20. mars 2009 #5 Skrevet 20. mars 2009 Jeg er litt gammeldags på det med etternavn, og mener de skal ha pappaens etternavn til slutt.. Men det er jo bare å gifte seg, så tar du hans etternavn også :-)
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 Trekk lodd! Det gjorde vi etter at vi ikke ble enige, begge ville gjerne bruke sitt navn, så da ble det mest rettferrdig og avgjøre med loddtrekning. Ingen har jo mer rett enn andre i en slik diskusjon, så da konkluderte vi med at det var best å la tilfeldighetene råde. jeg tapte da ;-)
-flickan- Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Vi valgte også å "trekke lodd". Bare på en litt annen måte. Vi vet ikke kjønnet på babyen, blir det gutt får faren sitt navn sist, blir det jente får mor sitt navn sist. Ca 50/50-sjanse og fair enough. Ingen har vel bedre argumenter enn den andre egentlig. Venter fortsatt i spenning....
meg & to små vampyrer Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 Gravid med nr.2: det er jo absolutt ingen selvfølge at OM disse gifter seg så skal HUN ta HANS navn. Det er jo, som du sier selv, et veldig gammeldags utgangspunkt og mange som ikke ønsker å gjøre det slik selv om de er gift. Angående navn: Vi ble enige om å bruke begge våres siste etternavn. Mitt står bakerst fordi det høres best ut. Vi er gift og deler ikke etternavn selv heller, men barna våre har begges. Veldig hyggelig det også.
*toppris* Skrevet 20. mars 2009 #9 Skrevet 20. mars 2009 uff...vi har ikke hatt den diskusjonen enda.. hehe... regner med vi ikke blir enige.. har ett barn sammen fra før, men var ikke sammen da han ble født så han har mitt etternavn...
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 20. mars 2009 #10 Skrevet 20. mars 2009 Her har guttene mitt etternavn først og pappaen heter jonas så de har jonassønn sist...
lillefrø;o) Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 20. mars 2009 Godt å høre at det ikke er bare vi som diskuterer ;o). Dere er så kreative med tanke på å komme fram til en løsning. Enig i at ingen av oss har mer rett enn den andre, det viktigste er jo at man kommer fram til en løsning som begge er fornøyde med. Tror ikke giftemål er løsningen på problemet her, da ville jeg beholdt mitt etternavn uansett. Men vi kommer nok fram til et løsning på ett eller annet tidspunkt, godt vi enda har god tid til å bestemme oss ;o). Resultatet blir nok en variant med begge etternavnene, med eller uten bindestrek ;o).
Duggfrøken Skrevet 20. mars 2009 #12 Skrevet 20. mars 2009 Det er så mange barn med to etternavn at deg går vel like så greit gjør det ikke? Da jeg og mannen min giftet oss tok han mitt og jeg hans. Så nå har vi mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Barnet vil ha det samme Vi har alle fire navn i det hele... nesten spanioler vet du hehe De har jo alle navn bak i familien med seg hehe
Sivalur Skrevet 20. mars 2009 #13 Skrevet 20. mars 2009 Kjenner et par som er gift, hvor begge har beholdt sitt eget navn. Sønnen har farens etternavn og datteren har morens etternavn. Selv synes jeg det var en ekstremt tungvint løsning, og kan ikke helt skjønne at barna skal føle ordentlig slektskap når de har to forskjellige etternavn. Ville da heller gitt begge barna begge etternavnene. Men kanskje jeg er gammeldags, har selv giftet meg og byttet til min manns etternavn, mens mitt er helt borte. Barnet har selvsagt også det samme navnet. Synes det er koseligst sånn, men nå hadde jeg ikke noe særlig spesielt etternavn fra før heller, og ingen historie bak det, så det betydde jo ikke så veldig mye for meg.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 20. mars 2009 #14 Skrevet 20. mars 2009 Slektskap har vel ingenting med navn å gjøre? Mannen min har fem søsken, fire brødre og en søster. De ar altså seks til sammen, har fire ulike etternavn i ulike kombinasjoner, og mannen min har ikke samme etternavn som noen av dem... Men makan til sammensveiset søskenflokk! Så at slektskap skal føles mindre fordi man ikke heter det samme kan jeg ikke forstå - kjenner du deg mindre i slekt med din mor etter at du skiftet navn, for eksempel? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå