Gå til innhold

Noen som har erfaringer med UL i uke 12?


Randi-Elin

Anbefalte innlegg

På tabloid idag var det snakk om UL. Der vart det anbefalt å ta UL i uke 12 for bekrefte/avkrefte om fosteret er som det bør være. Noen som har erfaring med dette. Bør en da oppsøke privat klinikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hadde 6 ul før uke 12 i forrige svangerskap. Blødninger osv gjorde at jeg fikk tett oppfølging. Jeg går til gynekolog i stedet for fastlege nå i svangerskapene, og syns det er tryggere. Da tar han i tillegg ul for å sjekke vekst osv. Nå må der være spesielle omstendigheter for å få ul som skal avsløre td downs i uke 12, vanlige leger/ gynekologer har ikke lov å uttale seg om dette. Men dersom de ser avvik som må undersøkes nærmere eller som ikke er forenelig med liv plikter de selvfølgelig å si fra. Jeg vil gjerne ha utvidet ul i uke 12 for å se etter avvik(dette må gjøres av spesialist) men da må en 1. ha termin etter fylte 38 år, 2. ha tidligere svangerskap med avvik eller 3. være arvelig belastet. Jeg er ingen av disse, og da kunne jeg bare la være å søke fikk jeg vite. Men dersom du går til lege i uke 12 med td. blødning(sier du iallefall) og krever ul, kan du jo spørre om de kan sjekke nakkefold og neserygg... :)

 

Håper du ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...