Gå til innhold

Sjekker dere nakkefold ??????

Anbefalte innlegg

Gjest Tipsie
Skrevet

Er det vanlig å sjekke nakkefold selv i "ung alder" ?

Tenker på oss som er yngre enn grensen på 38 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig vurdering det der tror jeg, jeg bekymrer meg nok ikke så veldig for downs må jeg innrømme, da jeg er 26, men jeg tror faktisk at om jeg var over 32 eller noe så hadde jeg vel sjekket. Jeg hadde tenkt å ta meg en ultralyd før det hele ble offisielt i uke 12, så da tenkte jeg at jeg samtidig kunne fått målt dette, rett og slett fordi det passer seg. Samboer vil gjerne at vi gjør det, så jeg tror nok det blir en ul på oss før uke 12. Noen mener det er galt, andre mener det er ok. Så jeg er av den meningen av dette må hver enkelt bestemme også må bare andre respektere det. :)

Skrevet

Mener vi fikk beskjed om at det ikke var lov å opplyse om det når jeg var på ultralyd i første svangerskap. Det var normal ultralyd i uke 18 (eller 19?)

Skrevet

Har ikke hørt noe om at det er vanlig så lenge man ikke er eldre enn 38. Da får man vel også tilbud om fostervannsprøve. Har hørt at nakkefold ikke kan bekrefte Downs alene. Jeg har uansett ikke tenkt å spørre om sånne prøver (er 30 år), hadde ikke klart og tatt abort

likevel:-)

Gjest Tipsie
Skrevet

Mikadimoo -er helt enig i at det er en personlig vurdering.

Men synes det er så vanskelig å vite om en skal eller ikke..

Er 29 år så er ikke i noen faresone. Er gravid for 1. gang og

bekymrer meg for alt en kan bekymre seg for.

Hadde nok spurt om det dersom jeg var på UL rundt de ukene,

men hva gjør en om folden er i grenseland eller over?

Ingenting er bekreftet før etter en fostervannsprøve mm, og

en fostervannsprøve øker risikoen for abort med 1-2 %

Huff! Så mye å bekymre sog for. Har allerede vert på 2 UL.

En "vanlig" tidlig, og en pga blødning.

Skrevet

Hei!

Enig med Beate, jeg hadde aldri aldri klart å tatt abort hvis det var en liten pike/gutt med downs, Har en søster med et annet syndrom og klarer ikke tanken på at hun ikke skulle fått leve sitt gode fullverdige liv som hun gjør nå, bare fordi hun er anderledes.

Men uansett alle er forskjellige og vi har alle rett til å ta våre egne valg!

Skrevet

Men så er det heller ikke nødvendigvis slik at det er likestilt med abort, selv om nakkefolden på en tidlig UL viser at det er sjanse for å få et barn med downs.

Jeg og sambo er enige i at vi gjerne ønsker å vite om noe eventuelt er galt med fosteret i uke 12, og ta valget deretter. Man kan jo påvise flere andre ting enn bare kromosomavvik... Skulle det vise seg at fosteret ikke ville være levedyktig (f.eks alvorlig organsvikt), vil vi heller vite det tidlig, enn å gå helt til uke 17-19 for å få vite det i frykt for å måtte vurdere sein-abort eller dødfødsel...

Er det "mindre alvorlige" feil (f.eks. delt morkake hos tvillinger, hjerte-trøbbel hos foster, eller andre ting) ønsker vi å få vite det på et tidspunkt hvor man fortsatt har mulighet til å se det (kan være umulig å se ved ordinær ultralyd uke 17-19) og eventuelt få en god oppfølging videre i svangerskapet om det skulle vise seg at man behøver det.

Downs og sorteringssamfunn... Jeg tror dagens foreldre er ganske så opplyste, og velger å tro at hver enkelt er i stand til å ta slike avgjørelser på egenhånd.

Skrevet

Jeg skal ta nakkefold scanell! Jeg går på epilepsimedisiner så da er desserre sjansen større for å få en med downs.Verken jeg eller sambo tror vi orker å ta på oss et sånt ansvar..Håper av hele mitt hjerte at ungen er frisk,for jeg er egentlig imot abort:((.Og kommer da til å få det veldig vanskelig!

Tok nakkefold scanell da jeg skulle ha minstejenta mi,HELDIGVIS var prøvene fine:)).Og ut kom det ei frisk skjønn lita jente:)).

Jeg ble ikke forbauset i det hele tatt da hun sa det så bra ut,jeg hadde på følelsen at alt var bra! Og jeg hadde rett:))

Skrevet

Jeg fikk sjekket dette hos offentlig gynekolog for to dager siden. Han sjekket både neseben og nakkefold. Jeg spurte han ikke, men han vet at jeg har tenkt til å ta fostervannsprøve. Er 35 år, og får dette fordi jeg har hatt et risikosvangerskap tidligere.

Skrevet

Hei Artica, kan jeg få spørre hva slags risikosvangerskap du hadde? Jeg er 36 og akkurat blitt gravid med nr. 2. Med nr. 1 så født jeg 6 uker for tidlig, og hadde svangerskapsforgiftning. Jeg vet at dette i seg selv ikke er noe tegne på eller fare for kromosomfeil, eller andre foster avvik. Men jeg kunne tenkt meg tidlig ul. Men vet ikke om jeg har "krav" på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...