Gå til innhold

Barnehager og hva er loven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen min går i en barnehage hvor de forrige dagen hadde vært 2 voksne på 16 (!) barn de siste timene av dagen. Alle barna er under 3 år...

Er dette lov???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du at de ansatte skal jobbe overtid om alle foreldrene en dag henter barna sine 5 minutter før stengetid?

Det skal være en viss voksentetthet i barnehagene. Men der som alle andre steder oppstår det sykdom, og dessverre er det ikke ubegrenset med midler til vikarer, og ofte heller ikke hensiktsmessig å sette inn vikar for bare en dag.

Skrevet

Tenkte samme tanken da jeg hentet minsten i barnehagen,

3 voksne på 13-14 unga...

Han ble levert kl halv 10.

Småbarnsavd.

Lurer jeg også..

Skrevet

Ja, det er nok lov.

Loven sier bare hvor mange førskolelærere man skal ha, men kommunale forskrifter bruker å presisere voksenantall. Men dette gjelder stort sett bare per dag. Altså at det f.eks er tre voksne per ni småbarn på en dag, men om barnehagen har åpningstider utover en vanlig arbeidsdag vil de jo ikke være der samtidig. Det er det selvsagt sjelden at hele barnegruppen er også.

Skrevet

Det var litt uansvarlig synes jeg. Er de under 3år skal det kun være 3 barn pr voksen, så her burde de hatt vikar - evt stengt avdelingen pga for lite ansatte. Vet det har blitt gjort andre steder, og det er jo det mest forsvarlige å gjøre synes jeg, mtp de barna som er igjen. Selvfølgelig veldig kjedelig, men 16barn under 3år på 2 voksne er for mye, spesielt da om det er over lenger tid, og ikke bare 5min på stengetid som en annen over her sa..

Jeg hadde kommentert det hvertfall, hørt hva de svarte.

Så hadde jeg fulgt med, ved gjentagelser ville jeg gått til styrer.

Skrevet

Barnehageloven sier at det skal være en pedagog per 9 barn under 3 år og for over 3 år så mener jeg at det er en pedagog per 18 barn. Ut over det så skal bemanningen være forsvarlig....

Så ja, det er lov... men i mine øyne så er det for dårlig bemanning. Greit nok en gang i blandt, men ikke visst dette er fast.

Skrevet

det hender det hos oss og der jeg jobber. vi åpner kl 6.30 og stenger kl 17.30, altså vi har åpent i 11 timer. Både ped.leder og jeg som førskolelærer har ubunden tid. Så vi har kortere dager. på en tidlig mellomvakt går vi 7,5 time likt som assistenter altså klokka 1515 dvs da er det to stk igjen på jobb. Det kan da være 15 unger igjen. Jeg jobber på 0-2 ( mange som er 2 sånn at vi er fra 15-19 hver dag)

med lang åpningstid blir det redusrert bemanning om morgen og ettermiddag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...