Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Er det egentlig noen her som ville beholdt et barn med feks. Downs syndrom el andre misdannelser??
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 har kommet til å bli mye jobb og slit, men ja jeg tror nok det ja.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 det tror jeg ikke jeg ville ha gjort nei...
MamaCita81 Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 jeg hadde nok beholdt barne ja selvom det kom til å bli en del jobb, vil ikke ta live av barnet mitt bare fordi det er annerledes
Gjest Tale30 Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Jeg tenker som så at de som ville ha beholdt barnet uavhengig av diagnose gjør det uansett om de finner ut av det i en tidlig fase. Det er merkelig å skulle "tvinge" folk til å beholde ved å nekte dem UL. Dessuten kan folk ta UL privat i dag, så det er i praksis bare et skille mellom dem som har god og dårlig råd. Jeg mener at folk må kunne ta slike valg selv, og det hjelper ikke å nekte folk en slik tjeneste. Det er også mange tilstander som kunne ha blitt oppdaget tidligere hvor foreldrene ikke får lov til å fullføre svangerskapet. Det er foster som er så skadet at de ikke vil overleve utenfor livmoren, og jeg syns det er grusomt at man skal måtte gå gravid så lenge som 18 uker før man får beskjed om at man må ta bort barnet. Det opplevde venninnen min, og hun fikk det fryktelig tøft i etterkant.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 jeg ville beholdt, det hadde nok vært mye slit men det er en risiko med å bli gravid..
Anne lise og Dennis<3 Skrevet 19. mars 2009 #10 Skrevet 19. mars 2009 Jeg ville hatt barnet hvis det hadde hatt downs s, eller annet som barnet kunne levd bra med. hadde det ikke kunne levd lengere enn noen år og hadde hatt det vondt ville jeg nok tenkt meg godt om.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #11 Skrevet 19. mars 2009 Det dreier seg om en UL i uke 12 gjør det ikke? Og abortgrensen er jo 12 uker, så vil det ha noe særlig virkning på abort tallene? Jeg syns en UL i uke 12 hadde vært kjempefint, da man slipper å vente helt til uke 17, 18, 19 før man ser at alt er greit/ikke greit.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #12 Skrevet 19. mars 2009 I mitt forrige svangerskap hadde jeg desverre tom fostersekk. Dette ble oppdaget i uke 11, da jeg gikk til privat ultralyd bare for å sjekke at alt var ok. jeg fikk sjokk da det ikke var noe foster i fostersekken. Hvis jeg ikke hadde dratt på privat kontroll, hadde de ikke oppdaget det før i uke 18 på rutinekontroll.! Jeg mener man bør få ultralyd allerede i uke 6, da kan man se om plommesekk, fosterannlegg og hjerteslag er i orden. Unner ingen å opleve det jeg gjorde. kroppen tror jo at det er et foster der. Så man føler seg jo lurt! Er jo typisk at en gjeng mannfolk og ei snerpete krf kjærring skal bestemme hva som er best for oss andre!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #13 Skrevet 19. mars 2009 Du kan få abort senere enn uke 12 hvis det viser seg at det er noe alvorlig galt med fosteret.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #14 Skrevet 19. mars 2009 Nei, det hadde jeg ikke. Det er ikke alle som vil ha et barn med Downs
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #15 Skrevet 19. mars 2009 Diskusjonen er jo om man skal ha dette som et GRATIS tilbud til alle gravide. I dag kan man jo selv velge om man tar tidlig UL eller ikke, bare da må man i så fall betale for privat undersøkelse. Hvis man virkelig ikke har lyst på et barn som har en eller annen form for fysisk avvik så er jo 1000 kr til UL ikke så mye. Så kan det jo diskuteres om det at alle får tilbud om dette vil føre til høyere aborttall. Og myndighetene har jo som mål å ha lavest aborttall som mulig. Men det er jo ikke til å legge skjul på at myndighetene prioriterer friske barn over syke. Det er jo de friske som gir skattepenger, mens de syke bidrar til økte utgifter.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #16 Skrevet 19. mars 2009 Det er lov å søke om senabort hvis det viser seg at dette ikke kommer til å bli født levende eller at det er psykisk og fysisk utviklet.Da har jo ikke barna noe liv..Er usikker på om det er 18 uker som er max grensen i norge.Men det er de som reiser til utlandet å tar senabort. Jeg hadde bare tatt abort hvis det var "værre" enn Down.. Men respekterer andres personlige grunn til å ta abort.. Jeg er i uke 16+5 og bestilte en egen ul når jeg var 12 uker for å roe meg selv ned og se at barnet var i orden.300kr Bare.Hadde betalt det det hadde kostet for å se barnet mitt.. Bare 2 uker til neste gang jeg får se gullet mitt Weee
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #17 Skrevet 19. mars 2009 Syns det er drit kjipt at du måtte oppleve det du gjorde.. Men det er ikke de gamle mannfolka som bestemmer dett for oss..VI BESTEMMER..Mange får gratis ul, og noen betaler for det gladlig.Enten på sykehus eller på private klinikker.Koster nesten ingenting...Kjempe glad for det tilbudet.
hjjkaqhd Skrevet 19. mars 2009 #18 Skrevet 19. mars 2009 Koster nesten igjenting med privat UL? Ja det må være fint å tro at det er slik i hele landet. Mange plasser koster det opp til 1200 kr. Det er ganske mye penger for noe som burde vært gratis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå