EnLitenPrins Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 På mandag, tirsdag eller onsdag blir jeg satt igang med drypp. Er helt moden og har litt åpning, så det er jo ganske greit når man skal settes igang..Så lurer på om noen har erfaringer med å bli satt igang med drypp ?
It's all about me Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Ble satt igang med minstejenta. Men var fullstendig umoden og ble satt igang med pille. Gikk fint, men var sinnsykt intest. Lykke til iallfall )
EnLitenPrins Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2009 Ja, har fått beskjed om at det blir intenst, så skal få instruksjon i lystgassen med en gang dem setter dryppet ! )
It's all about me Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Ja jeg testet lyswtgassen for sent så jeg ble bare stresset av den, lurt å prøve tidlig å bli litt vant til den ja. Selv hadde jeg aldri klart meg uten epiduralen, men så er jeg en liten pyse også da, he he he.
freebird Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Jeg ble satt i gang, først to dager med gele og så tilslutt drypp. Min erfaring er at geleen ga meg slitsomme maseveer og svært lite åpning, drypp fungerte bedre. Totalt sett tok fødselen utroooolig lang tid, men jeg var ikke moden og fikk i tillegg epidural utpå dag 3...
EnLitenPrins Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. mars 2009 Ja, epiduralen er ikke jeg sein å be om vist jeg føler behov for det ! Til mer smertestillendes til bedre er det, tenker jeg..Hehe.. Uff, det hørtest ikke helt bra ut ! :/ Men heldigvis er jeg moden da, og har 1-2 cm åpning.. Så håper det hjelper litt på..
It's all about me Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Jeg var som sakt helt umoden og lukket. 23.5 time etter at pilla var på plass var hun ute, det var 7 timer og 50 minutter etter at jeg våknet av første ri. Så en vet aldri, trenger ikke ta en evighet.
Gjest 5 andre Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har blitt satt igang 2 ganger. 1. gangen tok de vannet - og riene startet spontant, for deretter å ebbe ut. Ble satt på drypp. Sterke og vonde rier, men de funka. 10 timer fra vannet ble tatt til gutten var ute.. 2. gangen ble jeg satt igag på drypp, men fikk ikke fortgang før vannet ble tatt noen timer etterpå. Sterke og vonde rier nå også. Tok 10 timer før jenta var ute. Begge gangene var jeg helt moden med åpning, og fikk ikke stor dose med drypp. Hadde to fine og kontollerte fødsler, uten komplikasjoner. Brukte lystgass begge gangene. Jeg gruer meg nesten hvis denne fødselen skal starte av seg selv, for det aner jeg ikke hvordan er. He he.
Jordbæret <3 Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har blitt satt igang med drypp to ganger. Første gang med en kjempebaby på nesten fem kilo. Denne fødselen tok tre timer. Andre ganger var ungen normalvektig, men tre uker før tia. Andre gangen brukte jeg lamazemetoden og det fungerte helt fantastisk bra. Denne fødselen to bare en time fra første rie til ungen var ute. Og jeg klarte meg uten smertestillende. Men ja, det var veldig intenst og heldigvis hadde jeg trent på å puste riktig, det var gull verdt når man ikke hadde pauser mellom riene, det var bare rietopper, ingen "daler" til å puste i. Lykke til!!
EnLitenPrins Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. mars 2009 Tusen takk for gode svar ! Håper det går greit. Kommer til å overleve det uansett ;o)
AO3 Skrevet 19. mars 2009 #11 Skrevet 19. mars 2009 Jeg ble satt igang med drypp pga langvarig vannavgang. Rier med veldig kort mellomrom helt fra begynnelsen, som også kunne komme i serier nesten uten pause. Åpningstiden gikk veldig fort, full åpning på litt i overkant av fire timer (førstegangs), men det er også det eneste positive jeg har å komme med her... Endte med ks på full åpning etter to timers pressing, iflg jordmor mulig pga ineffektive rier pga dryppet. Hadde ikke egne rier, bare syntocinon-rier. Men det finnes mange positive igangsettingshistorier også, da... Vær bare forberedt på at en igangsatt fødsel KAN være tøffere enn en som har startet spontant, og de ender oftere med vakum/tang/ks. Det er alltid en fordel å ha egne rier, men det sier vel seg selv, i grunnen. Lykke til!
shari_z Skrevet 19. mars 2009 #12 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har blitt satt i gang alle tre ganger. 1) uke 30 (Grunnet: intrauterin fosterdød) - brukte drypp og piller (4 forskjellige medikamenter). Tok 2,5 døgn før babyen kom. 2) uke 36 (Grunnet: nyrebekkenbetennelse hos meg) - var moden og hadde 3 cm åpning, så de tok vannet og sa at hvis det ikke ble fortgang, så skulle jeg få drypp. Trengte ikke noe annet, riene kom nesten med en gang og 2,5 timer senere var babyen ute. En veldig, veldig fin fødsel!!! 3) uke 41 (Grunnet: tidligere intrauterin fosterdød) - var fullstending umoden. Fikk piller i skjeden 3 ganger (i løpet av 1,5 døgn) før det endelig ble 3 cm åpning slik at de kunne ta vannet. Riene kom ganske fort etterpå, trengte ikke noe annet. Babyen var ute 4 timer og 45 min senere. En ganske vond fødsel, noe som overrasket meg siden nr 2 var så fin. Men er ikke skremt og ønsker å få en til. :-) (uten å bli satt i gang - har lyst å prøve det naturlig). Hvis du skal settes i gang neste uke, og er allerede moden og har åpning, så er det slett ikke sikker at du trenger drypp. Kan hende at de kan ta vannet og at ting går sin gang slik som med meg. Eller du kan bli max uheldig som meg80 over meg. Uansett, du får ha lykke, lykke til! Skulle ønske det var meg. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå