Gå til innhold

Hva er normal vektoppgang de siste ukene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 35+2 nå i dag og har i følge helsekortet mitt ikke gått opp i vekt siden uke 28... Syns det er litt rart.. Har forsøkt å ringe både lege og jordmor, men de har jo så sære telefontider, så må vente til i morgen:(

Kjenner liv, men ikke så mye syns jeg. Er førstegangs og har morkaken på fremsiden, så veldig usikker i forhold til hvor mye liv jeg bør kjenne.

Redd den lille ikke får i seg næring!

Hvor mye har dere gått opp i de siste ukene? Og er den noen standard for hvor mye som er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du kjenner mindre liv skal du ringe føden direkte for sjekk. Ikke nøl med dette!!

Men: det blir "mykere" bevegelser med tiden pga plassmangel, men det skal allikevel være hyppig liv. Du kjenner barnets mønster best, om det endrer seg skal du undersøke det, ikke vent til i morgen om du er i tvil om noe er galt.

Ang vektøkning er nok det ganske greit. Hvordan var vektstatus på deg før sv.skap, og har du lagt på deg så langt? Så lenge symfysemålet ditt øker og følger kurven gjør det ikke noe om du ikke legger på deg, så lenge du ellers føler deg bra. Jeg har lagt på meg mye i 2.trisemester i begge svskap, og så lite mot slutten, og sist fødte jeg gutt på 3400. Ingen gigabeibi som jeg håpte, men stor nok, ihvertfall sett i forhold til at jeg selv er liten og slank.

Skrevet

Syns ikke det er noen endring i barnets bevegelsesmønster igrunn.. har alltid kjent lite (syns jeg da) hører jo om de som kan se ben og armer og hele magen flytter seg rundt som en vannseng.. osv...

Det var dette med vekten som bekymret meg.. Har nok lagt på meg en del i 2. tri. Har totalt gått opp 11 kilo til nå og symfysen ligger akkurat på den rød streken, noe den har gjort hele veien.

Trodde man skulle gå opp en halv kilo i uka eller noe jeg, så derfor ble jeg noe engstelig. Man skal jo bli så usikker på absolutt alt når man går gravid;) Skal uansett ta en prat med jordmor i morgen og høre hva hun sier..

Skrevet

Hei du!

Sist gang la jeg på meg totalt 6 kg. Mesteparten i 2 trimester. Fikk allikevel en baby på 4200 g, så ingen tvil om at hun fikk nok næring ihvertfall.....! Så akkurat det med vekten hadde jeg ikke bekymret meg over!

Lykke til!

Skrevet

11 kg og mål midt på den røde streken hørtes jo glimrende ut! Beibisen din tar alt det den trenger, ikke tenk på det!

Har forresten hørt mange som ikke legger så mye på seg på slutten, noen blir kvalmen, andre mister matlysten pga plassmangel osv.

Ang "lite" liv, så lenge du ikke merker forandring, og jm ikke har kommentert dette er vel det og greit. Ikke alle beibiser er like aktive, og som du sier har du jo morkaken foran, det har jo litt å si.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...