Snuppa med Nutta i magen. Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Hei, Jeg gikk på folat i ca 12 uker....
imoen Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Jeg gjør som dagens anbefalinger og tok 400 mg ut første trimester, og tar nå 200 mg. daglig gjennom resten av svangerskapet. Dette dekkes gjennom multivitaminer. I første tri, tok jeg gravidpillene. Jeg tok ikke folat før svangerskapets start, for vi var nemlig ikke prøvere. Ved UL så alt fint ut hos den lille. Ingen ryggmargsbrokk å se.
Mamma-til-3-jenter Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Man trenger folat bare i 1. trimester, sa legen min ihvertfall....
snuffe Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Tok 400 mikrogram daglig frem til i går, da jeg tippet uke tolv. Nå tar jeg det samme annenhver dag. Etter anbefaling fra ernæringsfysiolog. Hun mente det var lurt ut svangerskapet og ammeperioden.
Elin -73 Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Det er vel før ein blir gravid og deretter dei tre første mnd av svangerskapet ein bør ta folat. Sjølv er eg i veke 22 nå og tar fortsatt folat, dvs eg bruker Nycomed sin "Gravid -kosttilskudd med vitaminer og mineraler" i tillegg til at eg tek trankapslar. Då tenker eg at eg i allefall får dekka behovet. Har ikkje vore hjå jordmor endå, men kjem til å spør ho kva ho anbefaler når eg skal dit.
2prinsesserogbim Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Tok folat til uke 14 ca.. tar fortsatt berre tran, da eg spiser variert mat med masse grønsaker... Får i meg det meste da..
Småtroll3 Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Legen min sa det var nye retningslinjer nå der de anbefalte 400mg de første 12 ukene og så 200mg resten av svangerskapet. :-)
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 19. mars 2009 #10 Skrevet 19. mars 2009 jeg legger inn her det som jordmoren på Mammanett har skreve der angående folat : Er du klar over den nye anbefalingen som gjelder inntak av folat i svangerskapet? At man bør ta folat hele svangerskapet? Folat skal ikke bare forebygge ryggmargsbrokk men også hjelpe mot svangerskapsforgiftning og morkakeløsning. Hvorfor bør vi ta folat? Den viktigste grunnen til at man anbefaler folat i forbindelse med svangerskap, er at det har vist seg å redusere risikoen for ryggmargsbrokk (nevralrørsdefekt) markant. Ryggmargsbrokk er en tilstand hvor fosterets ryggsøyle ikke lukker seg helt, slik at ryggmargen skades og barnet kan få bl.a lammelser i bena, problemer med vannlating og avføring. Dette er en alvorlig misdannelse. Heldigvis forekommer ryggmargsbrokk kun i ca. 1 av 1000 svangerskap (altså ca. 60 svangerskap per år i Norge). Ryggmargsbrokk er dessuten en av de få misdannelsene man kan forebygge! Hvor mye folat skal jeg ta? Anbefalingen er å ta eget folattilskudd på 0,4 mg daglig før du blir gravid og de første tre månedene av svangerskapet. Du får kjøpt folsyretabletter (folat i tablettform) på apoteket. ....... Fordi folat er vannløselig vil du ikke kunne få overdose av vitaminet, men bør ikke ta mer enn anbefalt. Etter de første tre månedene av svangerskapet, trenger du ikke like mye tilskudd av folat og kan redusere dosen. Da kan du enten fortsette å ta de samme tablettene, men annenhver dag, eller du kan ta multivitaminer som inneholder folat. 0,2 mg per dag er nok resten av svangerskapet. Du bør fortsette med samme dose mens du ammer.
solstråle - 83 Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 19. mars 2009 Tusen takk for alle svar. Ser det er fleire som seier at dei fortsetter å ta annenkvar dag, så trur eg vil gjere det samme. Så får eg høyra med jormord da eg skal til ho.
VinterSol+2 Skrevet 19. mars 2009 #12 Skrevet 19. mars 2009 de anbefaler å ta det hele svangerskapet. jeg blir skrekkelig kvalm av folat, så legen min har sagt jeg kunne slutte, -men jeg må ta det igjen via ting jeg spiser da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå