Gå til innhold

Hvordan få flere ultralyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ultralyd i uke 11-alt så fint ut. Var på ord ultralyd i uke 18 og alt så fint ut da også. Men så tenker jeg allikevel "hva hvis, hva hvis" som er dumt, jeg vet!

Men uansett så syntes jeg det er ganske så rart at man kun har 1 ultralyd og thats it! Burde man ikke hatt 2 eller 3, 1 i hver trimester?

Men det er legen jeg må henvende meg til da anntar jeg.

jeg er forresten 1 gangsfødende så da er jeg ganske grønn på hele graviditetsgreiene:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du ka jo ta privat,men det koster jo sitt. Ellers er det opp til legen din å vurdere det,om det er medisinskt nødvendig,og da komer det jo ann på han,så...! men er du veldig bekymra så får vi håpe han har en viss forståelse!!! jeg hadde bare en ultralyd med nr en, og en hel haug med nr 2,men det var pga det medisinske!

Skrevet

Så lenge det ikke er noe medisinsk som tilsier at du bør ha flere ultralyder, så får du det ikke. Du må evt. bestille en privat UL, men det vil jo koste deg litt.

Jeg har fått/får 2-3 ul med begge mine små, men det er pga at morkaken ligger langt ned, så de vil kontrollere plassering av den før fødselen.

Gjest 5 andre
Skrevet

Skjønner behovet ditt for å se at alt er bra med den lille. Det som er fint, er at utover svangerskapet vil man jo kjenne babyen godt.

Synes allikevel at det etter uke 35 + burde vært en ultralyd som så på ex. morkake, navlestreng, fostervann og vekst.

Lykke til videre i svangerskapet!

Skrevet

Jeg er akkurat som deg jeg og...førstegangs og livredd for at ting skal gå galt.Riktignok har jeg hatt en ma tidligere.

Men jeg også har lyst på en ul til. Tenkte spørre legen min om han kunne henvise meg til et eller annet sted.

Det er godt nok grunnlag at man går rundt og er bekymret!

Skrevet

Da hadde jeg gått privat heller. Så lenge det ikke er noe medisinsk som tilsier at en bør ha flere, så ville det tatt opp enorme ressurser dersom enhver gravid skulle få komme til ved den minste bekymring. Er du så bekymret, ville jeg heller bestilt en privat time fremfor å gå til legen, be om henvisning, evt. vente noen uker for å få time osv.

Ultralyd er jo ikke primært for å roe ned mor, men for å sjekke at alt er bra og at babyen vokser som den skal. Dersom alt er ok ved ordinær, er det liten grunn til at det plutselig skal endre seg senere. Skulle veksten til barnet se ut til å for sent, vil en kunne finne ut av det gjennom svangerskapskontroller.

Men som sagt. Bekymrer du deg så mye for barnet ditt, så er det vel verdt de kronene for å få sjekket opp i det snarlig på en privat klinikk. :)

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, syns også det er for lite med en ultralyd. Men sånn er det nå bare, og jeg tror ikke det er god nok grunn å være bekymra for å få flere. Alle er vel bekymra når de er gravide??? Bestill en time til privat ul du... :-)

Skrevet

Jeg skjønner at du er bekymret, det er jeg også, men det som hjelper meg er at jeg får doppler hver gang jeg er på kontroll. Da hører jeg jo hjertelyden og vet at det spirer og gror inne i magen min.

Skrevet

problemet med ultralyd, er rett og slett at de ikke helt vet om det kan være skadelig for fosteret!

Forskning på de barna som ble screenet på 80-tallet, viser at en veldig stor andel av de som ble screenet, unormalt stor, er venstrehendte.

-dette tyder på at ultralyd kan påvirke nervebanene i hjernen til fosteret, og det er jo ikke noe vi er ute etter, er det vel?

jeg går til ultralyd annenhver uke gjennom svangerskapet, etter henvisning fra min lege. Dette fordi jeg mistet sent i forrige svangerskap, og de ikke kan forstå hva i huleste som gikk galt. derfor følger de meg nøye nå.

Men da er de VELDIG RASKE hver gang, for at påkjenningen på fosteret skal være så liten som overhodet mulig.

Ultralyd sent i svangerskapet, ser man så og si ingen ting. Du kan se toppen på et hode, magen eller setet til baby, og det er omtrent det. derfor er slike undersøkelser veldig sjeldne, fordi de sier oss så lite likevel.

Er du nervøs, og ønsker en tettere form for oppfølging, så snakk med din jordmor eller lege om hva som er best i ditt tilfelle.

klem fra meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...