Gå til innhold

Vondt i rompa (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den siste måneden hatt mye vondt i rompa når jeg sitter. Er 16 + 1 i dag. Har dessverre en ganske stillesittende jobb, og smerten ser ut til å komme når jeg har sittet en stund. Noen som vet hva dette kan være? Kan man få vondt i rompa pga bekkenløsning f.eks? Har ikke noe vondt når jeg går og står. Har kun lagt på meg 1 kilo siden jeg ble gravid.

Smerten sitter liksom inni rompa akkurat der jeg sitter og går oppover mot ryggen.

Har hatt det sånn en gang tidligere, etter å ha gått på slankekur og blitt litt for tynn. Da hadde jeg litt for dårlig "polstring" på rompa slik at jeg satt på knokene på en måte. Nå veier jeg heller litt for mye, så jeg tror det er mer enn nok polstring nå for å si det sånn ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som isjas...

Skrevet

Bekkenløsning frøken!

Skrevet

dette har jeg også slitet med..har vært sykemeldt siden uke 12 pga smerter i rumpa og korsryggen..er nå 21+0! hos meg er det isjas nerven som sitter i klem og jeg får behandling to ganger i uken pga det...hadde tatt kontakt med en fysioterapaut hvis jeg var deg :)

for hvis du har det samme så går det ikke over, det blir bare verre! ikke for og skremme deg alså :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Har du vondt i rumpa hele tiden, eller bare når du sitter?

Har en tante som er fysioterapaut, så jeg skal ringe henne i kveld :)

Skrevet

det gjør ikke vondt hele tiden..men når jeg setter meg hender det at det gjør fryktelig vondt..fysioterapauten sa at da måtte jeg sette meg på en annen måte, og av og til når jeg legger meg ned gjør det veldig vondt i korsryggen og nedover rumpa! har også problemer med og gå og stå lenge! skikkelig syting det her...hehe :P

Skrevet

Jeg hadde det samme i 1. svangerskap, behandlet det ikke og var plaget i nærmere halvannet år etterpå... Gikk til kiropraktor i lang tid og ble til slutt bra igjen. Diagnose: bekkenlåsning (forårsaket av bekkenløsning).

I andre svangerskap gikk jeg til kiropraktor jevnlig og forebyggende, og var ikke plaget i det hele tatt! Og dette blir vanligvis verre med senere svangerskap.

Venter nå nummer tre og begynner å merke tendenser til det samme (20 uker nå), kommer til å bruke kiropraktor også denne gangen.

Tips: stå eller ligg heller enn å sitte. Jeg har et heve-senkebord på jobben, det hjelper faktisk. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge for deg med slikt. Unngå ellers alt som gjør vondt som best du kan.

Skrevet

Jeg tror det kan være stram muskulatur som presser på isjas nerven..Je ghar hatt dette i 4-5uker...er nå 24+4..Jeg har det mest på høgre side,begynner midt på rompeballen og går nedover benet..Har nå begynt å komme på andre siden også...Har hele tiden gått til kiropraktor og er der 1 gang i uken:)Har aldri hatt dette før, og dette er første svangerskapet..

Ta det med ro, og gå til behandling:)

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Pratet med min tante på telefon i går og hun fikk meg til å gjøre en masse øvelser og knipinger for å kartlegge hva det kan være. Hun utelukket bekkenet. Det kan være muskulatur spenninger og evt isjasnerven som ligger i klem. Men foreløpig ble hennes teori at det er muskulaturen som har blitt litt slapp, fordi jeg ikke har beveget meg så mye som jeg pleier (har hatt null energi, og ikke gjort noe annet enn å jobbe og sove de siste månedene). Holdningen min har nok endret seg litt med forandringer i kroppen.

Hennes første råd var å vippe kontorstolen fremover, for når jeg får tyngden frem på låret i stedet for rumpa forsvinner smerten. Må prøve å ta pauser og bevege meg litt rundt på jobben. Har dessverre ikke mulighet til å heve pulten på jobben, og jeg har ikke fortalt dem at jeg er gravid heller..... Men jeg skal gjøre det på mandag og høre om de kan skaffe meg en sånn pult da. Blir det ikke bedre skal hun selvfølgelig undersøke meg nærmere.

På min forrige arbeidsplass (hvor jeg jobbet sist jeg gikk gravid) hadde jeg heve og senke pult og capisco stol. Varierte mye, så det er mulig det hjalp meg mer enn jeg ante den gangen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...