ஜBettyPஜ Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har veldig lyst til å utdanne meg til førskolelærer, men sliter litt med å komme i gang med prosessen... Hvis jeg i det hele tatt skal få gjort det, må det bli til høsten. Da er minste jenta 18 mnd, og skal begynne i bhg. Da har jeg hatt "lite" inntekt, og har pdd ingen jobb å komme tilbake til. Overgangen til å begynne på skole vil vel være minst nå. Men det jeg lurer på er, får man noe slags støtte når man har små barn under utdanninga?
tante grusom master of law Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Ja du får forsørgertilleg som stipend fra lånekassen. Er vel ca en tusenlapp mer i mnd enn hva vanlige studenter får. Du kan gå inn på lanekassen.no og bruke deres støtte-kalkulator for å se hvor mye du får...
Gjest 5 andre Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Jeg går nå 5. året på lærerhøgskolen - skal ta 6. året til høsten (er ferdig utdannet, men tar tillegg). Har fått barn i år 3,4 og da 6. I stedet for studielån har jeg mottatt fødsesstipend, men det blir jo ikke aktuelt for deg. Det enete du kan ha krav på av støtte er evt. forsørgerstipend (på ca 1000 kr mnd) i tillegg til studielån, men det avhenger av hva din sambo/mann tjener. Han kan ikke tjene mer enn ca 225.000 i året. Ellers er det ikke noe stønader f.eks via Nav som man har krav på hvis man er i sambo/gift. (Det fikk i alle fall jeg beskjed om da jeg spurtte. Tenkte det var verdt et forsøk.) Lykke til i valget i alle fall!
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Jeg studerer førskolelærer ) Jeg startet først på heltid, men fant fort ut at det passet bedre for meg med deltid. (pga reisevei og jeg ikke ville slutte i deltidsstillingen min) På heltid var det veldig mange som var rett fra videregående, mens i klassen min nå er det veldig mange med små barn som jobber i barnehage ved siden av. Du får lån og stipend fra lånekassen, og forsørgerstipend hvis mannen din tjener under en viss sum (jeg får ikke... men mannen fikk da jeg jobbet) Jeg ville helt klart begynt å studere, det er helt topp ) Mye bedre enn å være "låst" i en 9-4 jobb hver dag... )
Gjest Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Hei...gå inn på lånekassa så finner du ut hva dere kan få og hvor mye av lånet som kan bli gjort om til stipend i etterkant. Det er endel av oss som studerer her inne. Jeg har 3 barn og studerer sykepleie på deltid over 4år i stedenfor fulltid på 3år, dette både pga litt mer spillerom når man har barn, og fordi deltid er et lokalt tilbud her slik at jeg slipper å pendle 2 1/2time med buss hver dag
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Eg har to barn,ein på 5år og ei som nærmar seg 3år. Starta i 2007 når velsa var litt over 1år. Har det heilt supert som studentmamma, er lite med pengar da, men det er ein periode av livet så det går. Mannen min jobbar så eg får ikkje noko anna enn vanlig lån frå lånekassa. Eg er på andre året på ein bachelor i internarsjonal markedsføring og stor kosar meg!!!!!!!!!!!!!!!
MintCondition Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Jeg holder på med mastergrad i samfunnsgeografi, og er for tiden hjemme i fødselspermisjon med barn nummer to. Jeg begynte på studiet i 2003, og skal være ferdig til jul nå...da har jeg i mellomtiden fått to barn (i 2006 og sent i 2008) Jeg syns det fungerer helt supert å studere med små barn, man styrer dagene sine mye selv, kan hente tidlig i bhg og ta fridager om man vil det. Jeg får ikke noe ekstra støtte da, siden samboeren min tjener godt.
Mayra Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Jeg er sykepleier, og holder på med videreutdanning. Barna mine er 4 1/2 og 2 år. Utdanningen går over to år og er deltid, dermed kan jeg jobbe litt ved siden av. Synes det er helt topp, og koser meg som student igjen. Det er selvfølgelig annerledes å være student med barn, og det krever struktur. Men barna er jo i barnehagen på dagtid, så da får jeg lest og jobbet mye. Jeg får forsørgerstipend fra lånekassen, ellers ingen offentlig støtte. Men det er rart hva man får til når man er innstilt på det. Lykke til!
Vestlandsspire Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Hei, er innom fra BiM, men følte eg MÅTTE svare på denne! Når jenta mi var 13 mnd begynte eg på FAL, som er fleksibel allmennlærerutdanning i Notodden. Da var eg borte på Notodden i ei uke, og hjemme i opp til 7 uker. Nå er ho 4 år og eg går fortsatt på skole, nettbasert. Dette opplegget vil eg anbefale på det varmeste, når man har små barn! I steden for å reise på skolen noen dager i uka å ikke ha energi når du kommer hjem, er det bedre (synes eg) å være helt borte og fokusere max i ei uke, og heller konse om familie når man kommer hjem De har nemlig dette opplegget for førskolelærere også! Det ser ut som de har flytta forelesingene til Drammen, her er link http://www.hit.no/nxcnor/content/view/brief/21835 Og man får støtte fra Lånekassen ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå