solei Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 Vår 10 år gamle datter er så vimsete og ustrukturert. Hun slenger av seg alt..overalt. Vi har fotfulgt henne,premiert,terpet mange ganger. Men etter ett par uker er det påan igjen. Denne uken glemte hun bøker to ganger på skolen. Hun var alene hjemme igår og skulle gjøre leksene ferdig. Da vi skulle sjekke de til kvelden,hadde hun ikke lest engelsken+glosene. Ikke norsken heller. Hun er ikke vanskelig ellers. Er veldig snill og omtenksom. Men det blir jo ikke bedre. Er livredd for all kjeftingen og terpingen skal gi dårlig selvtillit. Har sagt vi skal hjelpe henne å klare det,men at hun er så stor at den største jobben må hun klare selv. Vi har sagt at vi kutter ut noe av hesteaktivitetene til hun har skjerpet seg! Idag tidlig snubblet jeg i rulleskøytene inn i gangen..de skal være i garasjen. Og oppi luekorgen fant jeg hennes lørdagsklær vrengt. Hun hadde tatt de av i gangen og glemt de. Så var det påan igjen med kjefting. Blir så lei meg. Trenger GODE tips til hvordan vi skal hjelpe henne. Vil jo bare hennes beste!!
~Roskva~ Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Det nytter vel ikke å si at det er slutt på hesteaktiviteter til hun "har skjerpet seg". Dere må velge helt spesifikke aspekter ved denne vimsetheten hennes som dere vil ha slutt på, og så bare ignorere resten. Bare i det du har presentert i innlegget ditt er det minst fire ulike ting du har kjeftet for: Legger ikke klærne på plass når hun kler av seg Glemmer bøker på skolen Gjør ikke alle leksene sine Rydder ikke leken sine på plass når de er brukt. Er alt dette like viktig? Jeg synes jo kanskje at det er viktigere å gjøre leksene sine enn å legge rulleskøytene på plass. Men det er ganske vanlig for unger i den alderen å trenge mye oppfølging for å få gjort alle leksene sine. Kanskje du bare skal avfinne deg med at du må minne henne på det hver dag? Så slipper du å kjefte.. Jo, det er mitt råd: Velg en eller to ting som er viktig, og hold fokus på det. Resten ignorerer du, eller bare minner henne på i forbifarten uten å kjefte.
solei Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2009 Vi har prøvd med en ukesplan med en ting hver dag. Men hun glemmer å se på den. leksene følger jeg opp hver dag etter skoletid...men igår var hun alene. Problemet var at hun sa hun hadde gjort de. Vet at det kan bli for mye på en gang. Men det har liksom toppet seg på en måte. Kanskje vi stiller for høye krav til en 10-åring. men jeg ser jo at venenne hennes har kontroll på disse tingene..med unntak selvsagt. Hun er flink på skolen og har orden ,så hun kan jo. Skal prøve å holde fokus på det viktigste.
~Roskva~ Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har litt sympati med datteren din, skjønner du.. Jeg var et ganske vimsete barn selv, og jeg husker godt hvor lei meg jeg kunne bli når Mamma overreagerte pga en t-skjorte på badegulvet. Jeg forstår jo nå at den t-skjorta nok bare var den sagnomsuste siste dråpen.. men for meg var det vanskelig å se sånne sammenhenger. Jeg tror virkelig at det er vikig for de voksne å holde fokus - hva er det som er viktig? Og så hjelpe henne å lage rutiner som gjør det lettere å huske. Det er stor forskjell på unger, jeg tror ikke du skal legge så mye vekt på hva det ser ut som om vennene hennes klarer med. de har nok sine egne personlighetstrekk de sliter med :-)
Gjest Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Har ikke så store barn selv, men er lærer på ungdomsskolen, og vet at mange er veldig vimsete i den alderen (mine elever er 13 år) Ville forsøkt å fokusere på èn ting om gangen og vært ganske streng på det - og heller oversett endel andre ting... Lykke til :-)
solei Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. mars 2009 Takk for råd. Skal fokusere på noen få ting og holde på det. Husker og selv hvor sårende all terpingen kunne være. Har sagt til henne at mange er slik,men at det er vår jobb å hjelpe og trene med henne til hun blir større. Vanskelig å vite hvordan andre er når hun er den eldste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå