Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Det finnes et navn som vi syns er så utrolig fint, vi har lyst på dette navnet som mellomnavn til datteren vår (spesielt mannen min ønsker dette navnet) problemet er at datteren til en venninne har dette navnet til mellomnavn. (hun bruker det ikke) Er det dårlig gjort av oss å stjele navnet? Bør jeg spørre venninnen min?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Jeg synes du bør spørre venninna di. Kanskje blir hun smigret, kanskje bryr hun seg ikke og kanskje sier hun nei. Spør ihvertfall :-) Og forklar henne at du synes det er litt rart siden det er "hennes" navn, men at dere er så forelska i navnet likevel.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Nei, for Guds skyld! Bruk det navnet dere ønsker på barnet deres!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Jeg synes man bør spørre. Iallfall hvis det er litt uvanlg. Ville absolutt ikke likt om en venninne tok mellomnavnet til sønnen min (som er mellomnavnet til hans far og oldefar også, og er litt spesielt).
† I Jesu Navn † Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 Det er da ingen som har patent på navn. Min gutt heter noe ganske vanlig, og jeg hadde ikke reagert hvis familie eller venner hadde brukt samme navn.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Mitt barn har et sjeldent navn, og jeg hadde reagert om en venninne hadde tatt det til sitt barn. Sannsynligheten for at hun "fant" navnet selv hadde vært så minimal, så jeg hadde nok tenkt at hun hermet og manglet evne til å finne egne navn... Kompliment? jovisst...men hvorfor skal to barn som sannsynligvis kommer til å henge ilag i fremtiden ha samme navn? Om navnet deriblant er like vanlig som Emma, Sara, Linnea så er det noe annet, det heter "hver annen" jente, så de navnene er allemannseie. (Jada, jeg VET at man ikke eier navn.)
Gjest Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Syns du burde spørre først, ja. Greit at folk ikke har enerett på navn, men fordi det er venner det er snakk om, syns jeg det blir litt rart og ikke spørre. Har ei venninne som har samme navn på sønnen sin som jeg ville ha på min, og jeg spurte henne, og hun sa det var greit. Men jeg ombestemte meg, og valgte noe annet. Begge barna mine har ganske spesielle navn, og jeg hadde syns det hadde vært greit om folk spurte før de "tok" navnene. Hadde uansett sagt ja, men likevel.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Jeg synes ikke du trenger å spørre om lov. Ingen har patent på navn. Likevel vil jeg råde deg til å prate med henne om det før dere bestemmer dere 100%. Kansje hun blir smigret eller kansje hun blir kjempeskuffet. Det er ikke godt å si. Hvis du vet det kan du i hvertfal ta det med i beregningen om navnet er verdt det.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Det kommer veldig ann på hvilket navn det er. Jeg har ei datter som har et veldig sjeldent navn. Tror hun er alene om det, det kommer ikke opp på navnestatestikken (mindre enn 4 som heter det i hvert fall). Ei venninne av meg fikk ei datter for 2 uker siden og sa at hun likte det navnet så godt, så hun var ganske sikker på at de ville ta det. Jeg visste ikke hva jeg skulle si. Det er helt garantert at hun aldri hadde visst om det navnet dersom hun ikke hadde hørt det av oss. Har aldri hørt noen andre hete dette! Jeg syens det er kjedelig om hun velger det, merker at jeg blir provosert, da hun ikke har noen spesiel interesse for navn, og aldri hadde tenkt på det tidligere.. Hvis det er et vanlig navn som mange har så er det vel greit. Men du kan jo spørre din venninne hva hun synes uansett:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå